Tekstforfatteren: Teksten skal fenge

- Det er ingen faste regler for hvordan du får en lesers oppmerksomhet - så lenge teksten fenger, sier Tore Woll, tekstforfatter i Try Reklamebyrå.

Krasjkurs i nettsalg

  1. Fotografen: Produktet i fokus
  2. Tekstforfatteren: Teksten skal fenge


I bakhodet
Han har likevel noen smarte tips i bakhånd som kan være en bra rettesnor når du skal sette deg ned og skrive annonseteksten.

Unngå selger- og reklamespråk
Det som er aller viktigst i en annonsetekst, er at man ikke setter seg ned for å skrive en annonsetekst, sier Woll.

Dette kan kanskje høres veldig motstridende ut, men ifølge Wold skriver alt for mange stereotypt selgende, eller reklamete. "aldri før har Internett vært mer tilgjengelig", "rett ved dine fingertupper".

Imidlertid fanger noen ord opp oppmerksomheten til leserne bedre enn andre. Woll nevner i fleng: "Gratis!", "Store pupper!", "Nyhet!", "FCUK", "Godt kull!" etc. Det hjelper imidlertid ikke å skrive om nakne damer om du skal selge en bil. Da er det bare tomme ord.

Det som er viktig er hva leseren sitter igjen med.

Noen enkle fallgruver
- Skriv en tekst som er ærlig, ikke prøv å pakk det inn i svulstige ord. Svulstige ord er svulsten i reklamen, sier Woll. Og selv om du bør tenke på at du skal skrive en annonse, bør du likevel ha formålet i bakhodet. - Du skal til syvende og sist selge, eller påvirke.

Du bør heller ikke skrive på rim, late som om teksten er skjønnliteratur, eller late som du er en av målgruppen med moteord. Woll illustrerer med eksempler fra reklameverdenen: "Med nye pottis gullchips stagger du sulten mens du drar en ollie-kick flip".

Artikkelen fortsetter under annonsen

Språklige regler?
Selv om du ikke skal skrive en ren reklametekst er målet det samme: Gjøre ett spesielt produkt så attraktivt at noen skal få lyst til å kjøpe det.
- Folk tar egentlig avstand fra reklame, derfor må man ikke late som man er noe man ikke er, sier Woll. - Reklamen vil alltid prøve å være en av gutta, eller en av jentene. Og for at produktet skal bli en av gjengen, må man være upretensiøs - ikke late som om man er noe man ikke er.

På tross av det man kanskje skulle tro, gjør tekstforfatteren ordboken overflødig. - Språket skal helst ikke defineres av regler og grammatikk, men skal fremstå som ærlig – lettfattelig – og gjerne være morsom og inkluderende.

Det er altså ikke alltid negativt å blåse i gramatikkreglene. - Selv om mange holder seg til reglene, så bryter jeg dem så ofte som mulig, sier Woll. Da legger folk ofte ekstra godt merke til teksten. Han legger imidlertid til at det må ikke se helt feil ut, slik at leseren tror du er analfabet, eventuelt gjør narr av dem.

Lengden mener Woll bør være helt fri: - Så lenge alt du sier er over normalt interessant. Og det er det gjerne ikke i lange tekster. Derfor: Skjær unødige ting ned til beinet. Sitt igjen med det beste kjøttet, kast det andre. Ikke tenk på barna i Afrika.

Overskriften
De ovennevnte eksemplene går på annonseteksten. Det gjelder imidlertid litt andre regler for overskriften.

- Skal du skrive en heading bør den bestå av en veldig bra innsikt. Noe som leseren kan kjenne seg igjen i, eller si seg enig i.

Han drar frem et eksempel fra dagens mediebilde: “Pottis er helt uviktig, helt til den er spist opp, du har lyst på mer og butikken er stengt for tre timer siden".

Dette kan også sies: "Ingen Kims, ingen kos". Hva synes du ser mest fengende ut?

- Det er ingen regler på hvor lang en overskrift skal være, sier Woll. Selv om de fleste mener at folk har kort oppmerksomhet, så jo fortere jo bedre, finnes det gode eksempler på det motsatte: “Sannsynligvis det eneste brusen som ikke hjelper mot annet enn tørsten”.

Vi konkluderer uansett: Lengde, ordbruk, vokaler, konsonanter, ordstilling, bokstavbruk, alt er lov i hans bok – Det viktigste er at du fenger.

Trykk her for fotografens råd.

Ekstern lenke: www.try.no.