Taxisjokk i vest

Taxiprisene har økt 20 prosent i snitt siden konkurransen ble innført i 2000. Våre tall viser at drosjenæringen i Stavanger og Bergen er lokomotivene for den høye prisveksten.

Publisert
Sist oppdatert


Året var 2000: Konkurransetilsynet opphevet taximonopolet og offentlig prisregulering i syv områder i landet. Allerede da var skeptikerne på plass, de fryktet at reformen bare ville føre til prissamarbeid og skyhøy prisvekst.

Tre år senere er det verken mulig å avvise eller bekrefte at det fryktede har skjedd.

I fem av seks byer er det faktisk prisforskjeller mellom selskapene som gjør at du kan ha større og mindre flaks når du praier eller bestiller drosje. Dette kan tyde på at selskapene driver med aktiv prissetting, og beiler til ulike kunder på ulike tider av døgnet.

Vi hjelper deg til å velge drosje på vei hjem fra julebordet i seks norske byer. Trykk på lenkene til høyre, og treff ditt valg.

Det store bildet

I desember 2000 gjorde DinSide sin første prisundersøkelse i områdene med ny konkurranse. Den gangen kunne vi konstatere at et halvt år med konkurranse stort sett bare hadde ført til svimlende prisøkninger. I dag, tre år senere, ser bildet mer mangfoldig ut.

Våre tall viser at prisene har økt med tyve prosent (uveid snitt) der hvor vi har registrerte data fra de samme turene i år 2000. Prisene har økt aller mest på dagtid, med 23 prosent, mens natt-sjåførene har nøyd seg med 17 prosent prisvekst

Verstingkommunene er Bergen og Stavanger

Litt over åtte prosent på tre år har prisene økt i Oslo og Trondheim. Dermed kan det se ut som om konkurransen i hvertfall fører til en rimelig prisutvikling i disse byene.

Derimot har drosjebrukere i Stavanger og Bergen måttet grave stadig dypere i lomma for å få betalt. Her har prisene økt med over 22 prosent.

Litt nedslående er det også i Kristiansand, hvor vi bare kjenner prisutviklingen til den lille nye utfordreren til Agder Taxi. Taxi Sør har økt prisene med 30 prosent på tre år, og tar nå akkurat de samme prisene som konkurrenten.

Lite men bra


Selv om utvalget i våre prisundersøkelser kan se lite ut, med bare to turer, er likevel spredningen såpass god i parametrene vi har valgt å registrere (hverdag/helg, formiddag/natt, henting hjemme/fra holdeplass, lange/korte turer, m.m..), at vi mener dataene våre gir en god pekepinn på prisene.

Bla i testen vår, så ser du utviklingen langs khele norskekysten.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer