Taxiene skal gi pristilbud - men mange følger ikke loven

Du skal alltid få et pristilbud før taxituren starter, men nå avslører en kontroll at ingen av drosjene følger denne regelen. - Skuffende, sier Forbrukertilsynet.

SKAL UOPPFORDRET GI DEG PRISTILBUD: Taxiene skal gi deg et pristilbud før du aksepterer turen, og så skal du betale det som koster minst av tilbudet, fastpris og taksameterpris. Ingen av drosjesjåførene ga kunden pristilbud, i en tilsynsaksjon som Forbrukertilsynet har hatt. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix
SKAL UOPPFORDRET GI DEG PRISTILBUD: Taxiene skal gi deg et pristilbud før du aksepterer turen, og så skal du betale det som koster minst av tilbudet, fastpris og taksameterpris. Ingen av drosjesjåførene ga kunden pristilbud, i en tilsynsaksjon som Forbrukertilsynet har hatt. Foto: Heiko Junge/NTB scanpix Vis mer

1. juli 2018 ble det innført krav om at taxiene må oppgi pristilbud til kunden.

Dette pristilbudet skal gis uoppfordret; det skal altså ikke være nødvendig at du som kunde aktivt spør etter dette selv.

Plikten til å gi et pristilbud gjelder både for bestilling i app, bestilling på telefon til taxisentral og ved praiing av taxi på gata.

Men en fersk tilsynsaksjon gjennomført av Forbrukertilsynet viser at det er mange drosjer og drosjeselskap som unnlater å gi et pristilbud - og som dermed bryter prisopplysningsplikten.

- Altfor dårlig

I september 2019 varslet Forbrukertilsynet skjerpet innsats mot taxinæringen for å få dem til å følge prisopplysningsplikten, og nå har de gjennomført en tilsynsaksjon i Oslo.

Aksjonen omfatter bestilling av taxi på app, telefon og praiing av drosje på gata. Den ble gjennomført anonymt, det vil si at drosjene ikke visste at det var en kontroll.

Det var sju drosjeselskap som ble sjekket: Oslo Taxi, Norgestaxi, Christiania Taxi, Scandinavian Taxi, Bytaxi, Taxi 2 og Sentrum Taxi.

Resultatene er ifølge Forbrukertilsynet nedslående:

Alle drosjeselskapene gir et pristilbud i appen, mens ingen av sjåførene gir pristilbud ved praiing på gata. Kun Oslo Taxi gir uoppfordret pristilbud ved bestilling av drosje på telefon.

- Dette er altfor dårlig. Her må bransjen innrette seg etter regelverket, sier avdelingsdirektør Jo Gjedrem i Forbrukertilsynet til Dinside.

- Må håpe det er bedre neste gang

Reglene ble innført i juli 2018, og drosjeselskapene har dermed hatt 18 måneder på seg til å implementere dem.

- Det er skuffende at de ikke er bedre nå, sier Gjedrem videre.

Tilsynsaksjonen som nå er gjennomført i Oslo, er den første tilsynsaksjonen de har gjort.

- Vi ser at de har orden på appene sine, og det er da noe. Oslo Taxi har stort sett oppfylt regelverket, også ved bestilling på telefon, men for resten av sentralene er det viktig at det kommer på plass, sier Gjedrem, og legger til at av det de har fått tilbakemeldinger på fra drosjeselskapene i ettertid, så hevder selskapene at de vil gjennomgå rutinene og få det på plass.

Han sier også at dette er tilbakemeldingene de har fått når det gjelder pristilbud rett fra sjåførene i drosjene på gata.

- De sier at de vil innrette seg. Så da må vi håpe på at det er bedre ved neste tilsynsaksjon, sier Gjedrem til Dinside.

Kan ilegge «bøter»

Det er ikke bare i Oslo at dette er et problem.

- Vi får tips og klager fra andre deler i landet som tyder på at dette ikke er et Oslo-probem, så det er nok grunn til å tro at dette er et problem også i andre deler av landet, sier Gjedrem.

Dersom drosjeselskapene fremdeles ikke retter seg etter reglene, kan det bli aktuelt med hardere reaksjoner fra forbrukermyndighetene:

- Ja, det kan bli aktuelt med sanksjoner, vi kan ilegge overtredelsesgebyr, som er cirka det samme som bøter, sier Gjedrem til Dinside.

Dette sier drosjeselskapene

Dinside har kontaktet noen av drosjeselskapene som er kontrollert, for å høre hva de mener om resultatene av tilsynsaksjonen.

Oslo Taxi er de som kommer best ut i rapporten: De består som alle andre informasjonsplikten i appen - men som alle andre opplyser ikke sjåføren om pristilbudet ved praiing på gata. Oslo Taxi er imidlertid det eneste selskapet som opplyser om pristilbud ved telefonbestilling.

- Vi er glade for at pristilbudet i app og på telefon fungerer. Å kunne gi kundene pristilbud før reisen avtales er viktig for oss og noe vi har arbeidet mye med de siste årene. Det er derfor synd å høre at Forbrukertilsynet har opplevd at dette ikke har skjedd på gata. Vi vil fortsette å informere våre drosjeeiere og sjåfører om at dette også må gjøres når kundene tar drosje på gata eller fra en holdeplass, uttaler Birgitta Lim Ersland, kommunikasjonsrådgiver i Oslo Taxi, til Dinside.

Taxi 2 kommer ikke like heldig ut i rapporten: De opplyser om pristilbud i appen, men de gir ikke pristilbud verken på telefon eller direkte hos sjåfør.

Henrik Holstad, daglig leder i Taxi2, uttaler til Dinside at de bestreber seg på alltid å følge de lover og regler som gjelder.

- Når det gjelder telefonbestillingen så må det ha skjedd en liten glipp, da vi benytter det samme callsenteret som en rekke andre drosjesentraler benytter. Noe som ble kommunisert til Forbrukertilsynet, sier han.

- Hva som skjer ut i de enkelte bilene er noe vanskeligere å kontrollere, men vi har gjentatt ganger kommunisert til våre løyvehavere viktigheten av å opplyse om pris før turen starter. Men vi må konstatere at her har ikke denne sjåføren gjort jobben i henhold til prisforskriften. Vi vil derfor fortsette å jobbe for at tilknyttede løyvehavere og sjåfører skal bli bedre på dette området, uttaler Holstad til Dinside.

Dette kan du gjøre

Dersom du setter deg inn i en taxi og sier hvor du skal - men ikke får et pristilbud, oppfordrer Gjedrem til å klage til drosjesentralen og eventuelt sende en klage til Forbrukertilsynet.

Og dersom du bestiller en drosje ved å kontakte drosjeselskapet på telefon, men ikke får et pristilbud, bør du ta det opp med sentralen der og da.

- Men det er ikke meningen at forbrukeren skal ta initiativet; dette skal komme uoppfordret fra sentralen eller sjåføren, understreker Gjedrem overfor Dinside.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!