- Taxiene opplyser ikke om priser som de skal

Nå kommer kontrollene.

UNNLATER Å GI PRIS: Taxien skal gi deg pris på turen før avreise. Det er det ifølge Forbrukertilsynet mange som ikke gjør. Foro: NTB scanpix
UNNLATER Å GI PRIS: Taxien skal gi deg pris på turen før avreise. Det er det ifølge Forbrukertilsynet mange som ikke gjør. Foro: NTB scanpix Vis mer

1. juli 2018 ble det innført krav om at taxiene må oppgi pristilbud til kunden. Dette kan kun gjøres dersom kunden har en adresse å oppgi, og pristilbudet skal skje uoppfordret; det skal altså ikke være nødvendig at kunden aktivt spør etter dette selv.

- Kravet om pristilbud gjelder hvis drosjekunden kan oppgi et tilstrekkelig avgrenset bestemmelsessted, ifølge informasjonen fra Samferdselsdepartementet.

Men ifølge Forbrukertilsynet, er det mange drosjer som ikke gir kundene pristilbud før reisen avtales:

- Vi har inntrykk av at denne regelen i liten grad praktiseres av bransjen, sier Jo Gjedrem, avdelingsdirektør i Forbrukertilsynet.

Varsler kontroller

Inntrykket av den manglende regelpraksisen sier Gjedrem er basert på egne erfaringer som drosjekunder, TV2 Hjelper deg sin reportasje i vinter - og tilbakemeldinger fra bransjen.

Forbrukertilsynet varsler nå skjerpet innsats mot taxinæringen for at de skal følge prisopplysningsplikten.

I første omgang har de nå sendt ut brev til alle de sju drosjesentralene i Oslo for å orientere om endringene i prisopplysningsforskriften som trådte i kraft i fjor. De vil også snart sende samme brev til resten av landets sentraler.

I tillegg varsler de tilsynsaksjoner.

- Bransjen må nå være kjent med reglene. Forbrukertilsynet vil framover følge opp klager fra forbrukere og gjennomføre tilsynsaksjoner for å passe på at reglene overholdes, sier Gjedrem.

Han forteller videre til Dinside at de planlegger å gjennomføre aksjonen i høst.

- Den er ikke planlagt i detalj enda, men målet er med stikkprøver å avdekke om det gis pristilbud i de typiske sammenhengene man bestiller drosje. Vi må sannsynligvis begrense fokuset til noen områder, men alt etter hva vi finner kan vi følge opp med nye aksjoner senere, sier han.

Ifølge Gjedrem har Forbrukertilsynet mottatt noen klager på dette fra forbrukere, men ikke mange, noe han tilskriver manglende kunnskap om at man faktisk skal ha et pristilbud før man aksepterer drosjeturen:

- Vi tror dette blant annet skyldes er at forbrukerne ikke kjenner regelverket enda og ikke er klar over denne rettigheten, sier Gjedrem.

- Forbrukerne kan klage på våre hjemmesider, og man kan også klage til drosjesentralene.

Slik fungerer prisopplysningsplikten

Regelen sier at du oppfordrer skal få et pristilbud før reisen starter.

Bestiller du på telefon hos drosjesentralen skal du få pristilbudet der. Det samme gjelder bestilling på nett eller via app. Praier du drosje på holdeplass eller på gata, er det sjåføren som skal gi deg tilbudet.

Sentralen, appen eller sjåføren skal gi deg pristilbudet uoppfordret, men må be deg oppgi hvor du skal.

Dersom du ikke kan angi et tilstrekkelig avgrenset bestemmelsessted, gjelder ikke regelen.

Hvis du bytter reisemål underveis, eller på annen måte forandrer forutsetningene for tilbudet, er ikke pristilbudet lenger bindende.

Regelen betyr at de aller fleste drosjeturer med forbruker skal starte med at passasjeren får et pristilbud og dermed informasjon om hva turen maksimalt vil koste.

Taksameteret skal likevel startes, og dersom prisen på taksameteret ikke er den samme som pristilbudet du fikk, er det den laveste prisen som gjelder - og det er altså den laveste prisen du skal betale.

- Skorter litt på det i gatemarkedet

Øystein Trevland, styreleder i Norges Taxiforbund, sier til Dinside at de synes det er helt greit at Finanstilsynet minner om dette, og han forteller at han selv var til stede på et informasjonsmøte om dette som Oslo Taxi nylig hadde med Forbrukertilsynet.

- Norges Taxiforbund har informert medlemmene om dette fra det ble vedtatt, og vi minner om det gjennom medlemsblad og andre kanaler, sier Trevland.

- Hvis folk bestiller taxi gjennom app kan de velge forhåndspris i appen, bestiller de via sentral gir de forhåndspris, men det kan nok fortsatt skorte litt på det i gatemarkedet, sier han videre.