Tar matkronene selv

Matvarekjedene senket tilslutt prisene etter matmomskuttet i fjor. Nå øker de prisene igjen. Rimi og Kiwi har i det skjulte skrudd prisene opp med nesten 10 prosent.


Ingenting tilsier at kjedene skal øke prisene nå.

Likevel er DinSides kurv med sentrale dagligvarer blitt mye dyrere siden april 2002.

  • Kurven koster 8,92 prosent mer hos Rimi

  • Den er 7,52 prosent dyrere hos Kiwi.

    Matvarepriser/november 2002
    MatvarekjedeStedPris for matkurvDifferanse fra april 02Differanse i prosent
    1. Rema 1000Torggata459,00 kr8,77 kr1,94 %
    2. Coop PrixKampen488,20 kr- 5,10 kr- 1,00 %
    3. MenyGrønland499,39 kr2,19 kr0.44 %
    4. RimiGrønland506,11 kr40,19 kr8,92 %
    5. KiwiGrønland509,36 kr35,46 kr7,52 %
    6. Coop MegaTøyen*518,15 kr1,75 kr0,34 %
    7. Ica GourmetAker Brygge538,45 kr12,47 kr2,27 %
    Priser i norske kroner. Innhentet 12. og 13. november 2002 i Oslo. *Manglet tre varer pga. oppussing. Priser for disse fra Coop Mega Lambertseter.



    Versting

    Hos verstingen Rimi må vi betale 40 kroner og 19 øre mer for kurven enn i april. Hos Kiwi er regningen blitt 35 kroner og 46 øre høyere.

    Rimi er kjeden som brukte lengst tid på å senke prisene da matmomsen ble halvert, og var raskest med å øke prisene igjen, ifølge DinSides tall.

    Årlig prisvekst hos Rimi og Kiwi ligger dessuten skyhøyt over den gjennomsnittlige prisstigningen ellers i Norge.

    Samme tendens

    Med unntak av Kiwi har andre dagligvarekjeder holdt prisene omtrent på samme nivå det siste halve året.

    Tar matkronene selv


    Kun hos Prix var matvarekurven billigere nå enn sist. Kjeden har senket prisene med en prosent.

    Ellers er bildet som før:

  • Rema 1000 har fortsatt landets billigste matvarer.
  • Coop Prix er nummer 2 i kongeriket.
  • Fullsortimentsbutikken Meny er billigere enn ventet.
  • ICA Gourmet er som før dyrest.

    Bråk

    Oppstyret rundt matvareprisene begynte før matmomsen ble halvert i fjor. Det ble bråk da kjedene i forkant av momskuttet økte prisene for å tjene mer penger.

    Krass kritikk fikk Rimi-Hagen og kollegene til å senke prisene igjen. Nå kryper prisene oppover på nytt.

    Artikkelen fortsetter under annonsen

    Matvareprisene er tilsynelatende lavere nå enn før matmomsen ble halvert, men prisdifferansen kan delvis forklares med at kjedene økte prisene før momsreduksjonen.

    Les mer om matvareprisene akkurat nå