PostNord-levering

- Tar avstand fra begrepet «pakkerot»

En rekke av PostNords kunder reagerer på leveringsrot etter at mange har opplevd å få pakkene sine sendt til feil utleveringssted. PostNord selv sier det er snakk om enkelthendelser.

<strong>ENDRET UTLEVERINGSSTED:</strong> Mange lesere skriver til Dinside om at de får pakkene levert til et annet utleveringssted. Ifølge PostNord gjelder dette et fåtall av kundene. Foto: Postnord
ENDRET UTLEVERINGSSTED: Mange lesere skriver til Dinside om at de får pakkene levert til et annet utleveringssted. Ifølge PostNord gjelder dette et fåtall av kundene. Foto: Postnord Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det strømmer på med eksempler etter at Dinside ba leserne sende inn sine PostNord-erfaringer.

«Stakar dinside kommer til å få så mange mail de kommer ut med saken på denne tia neste år», skriver en av leserne i kommentarfeltet til Facebook-etterlysningen vår.

Og selv om noen påpeker at de er fornøyde med PostNord og har positive er faringer med selskapet, er det samtidig mange problemer som går igjen blant flere av kundene.

Ikke minst at pakkene havner på et annet utleveringssted enn det kunden har krysset av for.

PostNord selv tar avstand fra at de sliter med «pakkerot», og viser til høy kundetilfredshet, når Dinside tar kontakt.

PostNord-kundenes erfaringer

Under har vi samlet et utvalg eksempler som vi har fått fra våre lesere. Tre av dem bor på Svalbard - og alle tre har fått beskjed om å hente pakkene sine i Havøysund, ett tettsted på Finnmarkskysten.

- Pakker til Longyearbyen blir konsekvent levert til Havøysund, ca 1000 km borte.

- Her på den jækla holmen i havet rett sør for Nordpolen (Svalbard/Longyearbyen) sliter vi med at alle pakkenelliker havner i Havøysund(i Finnmark!!!) -fordi det visstnok er nærmeste utleveringssted! Vi snakker sånn ca 844 km!!!

- Jeg hadde gjort ordentlig god research i år, kuttet sjokoladekalenderen og bestillt noe mer gjennomtenkt på nett med levering til Svalbard 7. november. Så fikk jeg beskjed cirka 20. November at nå kan jeg hente pakken min på Coop Havøysund. Etter mye om å men fikk jeg logget inn, og betalt ekstra for hjemlevering til Svalbard. 22. November fikk jeg beskjed om at pakken er i Tromsø. Og 5. desember kom beskjeden at forventet levering er 12. desember.

Vi har også fått tips om mange liknende eksempler av folk som er bosatt på fastlandet, her et utvalg av dem.

- Å ja, en pakke som skulle til Ankenes i Narvik, fikk SMS om at den kunne hentes på Coop i Kautokeino.

- Pakken min skulle til Vestby men fikk hentemelding om å komme hente pakken på en eller annen 7-Eleven i Fredrikstad som er 54 km unna.

- Bor i Eidsvoll og hadde bestilt hit, men dere greier forsatt og sende det til Coop på Skøyen.

- De leverer til et utleveringssted som ligger langt unna meg og er også helt ufremkommelig siden jeg ikke har bil. For å endre utleveringssted så sender de meg en link på sms. I tillegg krever de ekstra betalt for å endre utleveringssted, noe jeg ikke skjønner, siden jeg allerede har betalt frakt til firmaet jeg bestilte hos. For tredje gangen nå, må jeg la en pakke bli sendt i retur fordi jeg ikke kommer meg til utleveringsstedet.

For ordens skyld: Avstanden mellom Havøysund på Finnmarkskysten og Longyearbyen er 843,7 km.

<strong>FEIL POSTKASSE:</strong> Flere lesere på Svalbard har klaget på at de får beskjed om å hente pakker i Havøysund - over 84 mil hjemmefra.
FEIL POSTKASSE: Flere lesere på Svalbard har klaget på at de får beskjed om å hente pakker i Havøysund - over 84 mil hjemmefra. Vis mer

Derfor må man hente et annet sted

Kommunikasjons- og markedsdirektør Ole A. Hagen sier til Dinside at rekordmange har bestilt på nettet, blant annet på grunn av senere Black Week, Black Friday og Cyber Monday enn ifjor, som glir over i den generelle julehandelen.

Dette gir ifølge Hagen en kraftig vekst i antall pakker som skal leveres ut, og Hagen påpeker at forbrukere i all hovedsak opplever at pakkene kommer til rett tid og rett sted.

- Vi leverer cirka 200.000 pakker per dag og har hatt opp mot 250.000 pakker på enkeltdager siste uken. Vi har hatt en kvalitet på godt over 98 prosent og en kundetilfredshet på 4,56 av 5 mulige basert på over 19.000 tilbakemeldinger over de to siste ukene, sier Hagen.

PostNords forklaring på at pakker blir sendt til andre utleveringssted, er fulle butikker.

- Dersom en butikk er overfylt og de ikke har kapasitet til å ta imot flere pakker, vil den kunne omdirigeres til nærmeste utleveringssted. Dette har hele den siste uken vært mindre enn 10 butikker av de totalt 1.560 utleveringsstedene, hevder Hagen.

SVENSKEHANDEL: Disse triksene er gode å ha i bakhånd når du skal på «harryhandel». Reporter: Ingebjørg Iversen. Video: Kristin Sørdal / Dinside. Vis mer

Han sier at dette utgjør en dekning med rett leveranse til rett butikk på 99,5 prosent. 100 prosent oppnåelse krever et samspill mellom butikkjedene, forbrukerne og PostNord, sier Hagen, og viser til at de oppfordrer i SMS forbrukerne om å hente pakkene sine så snart som mulig.

Andre har signert ut pakken

Enkelte av kundene forteller også om pakker som er signert av - og utlevert til - feil person.

- Jeg bestilte en pakke fra Glitter i starten av oktober. Denne pakken skulle bli levert av postnord i postkassen min men ble levert til ei anna ei 2-3 km unna meg. Hell i uhell var dette en kjent person, så jeg fikk den av den personen. Denne personen hadde også bestilt pakke som da også ble levert feil, men den ble ikke levert til meg. Vet ikke om hun har fått den.

- Jeg fikk melding om at pakke var levert, kontaktet Postnord og spurte pent hvor den var levert men det visste de ikke. Heldigvis visste de som hadde mottatt pakken hvem jeg er og kom bort og leverte pakken. Jeg finner det veldig betenkelig at de kan legge igjen en pakke til hvem som helst, hvor som helst, uten å stille spørsmål når signatur ikke stemmer overens med mottakernavn.

- Ikke «pakkerot»

Til tross for det PostNord selv kaller enkelthendelser med pakker som kommer til et annet utleveringssted enn det kunden har bestilt, og signeringseksemplene overfor, mener de å ha god kontroll.

- Det kan sikkert finnes enkelthendelser, der man ikke har blitt dirigert til nærmeste utleveringssted eller at en butikkperson i et hentested har godtatt signering, uten å følge PostNords retningslinjer. Dette tar vi med videre i vår kontinuerlige forbedringsprosesser, sier Ole A. Hagen.

- Vi opplever likevel å ha god kontroll - når vi ser på de samlede volumene og hvordan vi løser årets Black week-Black Friday-Cyber Monday og julehandelen - og håndtering av omdirigering til butikk for cirka 1 av 400 pakker. Det bekreftes også av de 19.000 tilbakemeldingene vi har fått fra brukerne de siste to ukene, legger han til.

PostNord er ikke enig i at det er snakk om «pakkerot» for PostNords del - når Dinside antyder dette.

- Jeg tar avstand fra begrepet «pakkerot». Til tross for betydelig volumvekst og rekordmange pakker måler vi en kvalitet på over 98 prosent, en leveringspresisjon på 99,5 prosent til rett utleveringssted (og de siste 0,5 pst blir omdirigert til nærmeste utleveringssted) og en meget høy kundetilfredshet for perioden du etterspør, sier Ole A. Hagen.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer