Tåler mindre betalingssommel

Nå blir det dyrere å overse regningene. Kreditorene sender sakene til inkassobransjen raskere enn før.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon


Trenden er tydelig, ifølge Forbrukerrådet.

- Vi ser klart at kreditorer setter i gang inkassosaker raskere enn for noen år tilbake. De overlater kjapt inndriving av pengene til inkassoselskapene, sier Vegard Syvertsen, jurist ved Forbrukerrådets sekretariat.

Minstekrav

Dårlige tider og sterkere fokus på kjerneaktivitetene er blant årsakene til at næringslivet i dag tolererer mindre betalingsvegring enn før.

Inkassoloven stiller ett minimumskrav for at bedrifter kan sende en sak til inkasso: Etter forfall må det sendes minimum ett inkassovarsel.

I dag holder de seg til minimumskravet.

- Tempoet er høyere enn før. Bedrifter har mindre tid og vilje til å drive med mindre hyggelige sider ved virksomheten, for eksempel å drive inn penger, sier Syvertsen.

To kategorier

Gebyrene som inkassoselskapene kan gi deg hvis du ikke betaler regningene, har to ledd:

  • Lette krav: Etter én betalingsoppfordring fra et inkassoselskap kan selskapet ta inkassosatsen for enkelt krav.

  • Tyngre krav: Etter to betalingsoppfordringer fra et inkassoselskap kan selskapet ta inkassosatsen for tungt krav. Et slikt tungt salær kan også kreves automatisk dersom det har gått 28 dager etter utsendelsen av betalingsoppfordringen.

    Bilde: Anne Angelshaug.
    Bilde: Anne Angelshaug. Vis mer


    Gebyrene stiger med andre ord etter én purring. De er regulert av myndighetene, og endres en gang i året i takt med prisstigningen. Nå foreligger nye og høyere gebyrer.

    Se de nye inkassogebyrene

    Forbrukerrådet er landets vaktbikkje overfor inkassoselskapene. Du står ikke alene hvis du opplever dårlig inkassoskikk fra inkassobransjen.

    Reglene

  • Den du skylder penger kan ikke gi deg dårligere vilkår enn det som står i Inkassoloven.

  • Kreditor/inkassobyrå må følge klare regler for hvordan de beregne kostnadene for purringer, inkassovarsel og betalingsoppfordringer.

  • Bryter de god inkassoskikk, skal du for eksempel ikke betale inkassogebyr.

  • Mener du at du ikke skal betale inkassokravet, må du si fra skriftlig til kreditor/ inkassobyrå med en gang.

  • Dropper du bare å betale uten å si fra, kan du bli registrert med betalingsanmerkning. Det gjør det vanskelig å få lån eller forsikring.

  • Ved tvist bør du klage til Klagenemnda for inkassotjenester.