Tåler ikke snø

T-banen i Oslo sviktet totalt etter snøfallet i romjula. Skammelig er det. Skammelig at litt skarve snø kan stoppe kollektivtrafikken i vinterlandet Norge.

Vi ville forstått det om vi hadde bodd i California eller Thailand. Men dette er altså Norge, landet der kuldegradene er mange og snøen dyp om vinteren.

Selv Oslo Sporveier bør derfor takle litt snø.

Lørdag 28. desember

Det begynte godt. Forventningsfulle stilte vi på Tøyen T-bane-stasjon med kjelker og godt humør. Aking i Korketrekkeren, den gamle akebakken fra OL i 1952, sto på førjulsprogrammet. Raskt sank humøret. Et par tog passerte, men så ble det merkelig stille.

Verken tog på linje 1 til Holmenkollen eller andre tog kom. Ingenting ble sagt over høyttaleranlegget før etter 15 minutter. Da fikk vi beskjed om at linje 1 kun gikk fra Majorstua. Vi måtte ta en annen T-bane dit. Det var lettere sagt enn gjort. Det kom nemlig ikke et eneste tog før etter 45 minutter.

Da vi ankom Majorstua hadde det gått nesten en time. En plakat fortalte oss at kaoset skyldtes snøfallet natta før. Men nå kom vi oss avgårde, sa vi til hverandre. Det gjorde vi ikke. Det gikk nemlig ikke noe tog til Holmenkollen. Etter en halvtimes venting ga vi opp og dro hjem.

Tåler ikke snø


Søndag 28. desember

Etter noen timer uten Oslo Sporveier var humøret igjen på topp og vi gledet oss til aketuren. - Nå går vel togene, sa vi. Det var en sannhet med sterke modifikasjoner. En plakat på stasjonen fortalte oss at togene til Holmenkollen kun gikk hver halvtime, ikke hvert kvarter som de skulle.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hadde de bare gjort det, hadde det vært OK. Dessverre måtte vi først vente 10 minutter før det første toget kom. Deretter gikk det 20 minutter før toget til Holmenkollen gikk fra Majorstua. Og da var det så overfylt at det var tilløp til slåsskamp om ståplassene.

Kanskje ikke så rart, siden var søndag og silkeføre i marka. Kaoset rammet derfor ekstra mange. Da vi etter 70 minutters omgang med Oslo Sporveier endelig ankom Holmenkollen, gjorde det godt å kunne sette utfor bakkene i Korketrekkeren.

Mandag 30. desember

Mandag hadde Sporveiene redusert tilbudet ytterligere. Nå kjørte alle T-bane-rutene hver halvtime. Verken over høyttalerne eller på informasjonskjermene fikk vi vite hvilke tog som ikke gikk - altså hvilken halvtime togene gikk.

Nå måtte vi heldigvis ikke vente så lenge. Vi skulle bare til Stortinget stasjon, og dit går alle togene. En enkel sak, i grunnen. Men heller ikke nå maktet Oslo Sporveier å levere det vi hadde betalt for.

Mellom Jernbanetorget og Stortinget stasjon ble vi stående på grunn av "kø i tunnelen". I 20 minutter satt vi innesperret i toget inne i tunnelen.

Ikke forberedt

Det var virkelig med god grunn vi var forarget. Det var juleferie og mange sporveisansatte hadde fri, men bør ikke Oslo Sporveier være forberedt på et skarve snøfall? Har det ikke snødd i Norge før? Hvorfor tar det tre - fire dager før togene går som de skal? Og bør prisene stige når tilbudet er slik? Hallo?

Si din mening:

Hva bør et fleksibelt månedskort i Oslo koste? (Avsluttet)
300 kroner(58%) 145
450 kroner(24%) 61
750 kroner(11%) 28
620 kroner(6%) 15
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Oslo Sporveiers informasjonssjef Bjørn Rydmarks uttalelse til Aftenposten torsdag taler for seg selv:

"Da vi satte opp mannskapslister for romjulen, tok vi ikke høyde for tekniske problemer."