Ta deg en bønne!

Er du opptatt av å ha et sunt kosthold? Da bør du mer spise bønner. De inneholder rikelig med fiber og protein - svært lite fett - og reduserer risikoen for hjerte-karsykdom.

Ta deg en bønne!

Er du opptatt av å ha et sunt kosthold? Da bør du mer spise bønner. De inneholder rikelig med fiber og protein - svært lite fett - og reduserer risikoen for hjerte-karsykdom.

Av doktor Bernt Rognlien

Bønner tilhører erteblomstfamilien som er belgvekster. Det er frukten og frøene som brukes som næringsmiddel. Bønner kan høstes friske med saftig og sprø belg, og brukes som en fersk grønnsak. Da spises både belgen og frøene, eller selve bønnen inne i belgen. Eksempler på dette er brekkbønner, snittebønner, aspargesbønner og voksbønner.

Flere typer

Bønner kan også høstes når belgen er tørr, da brukes bare frøene eller de tørkede bønnene. Eksempler på det er kidney bønner, hvite bønner, soyabønner mm.

Bønner inneholder rikelig med proteiner (7 til 10 prosent). I tørkede bønner er det opptil 30 prosent protein, rikelig med fiber (10 til 30 prosent) og godt med karbohydrater (25 til 50 prosent).

Bønner er også generelt rike på kalsium, jern ,sink, folsyre og kalium. Bruk av tørkede bønner er dessverre nesten gått i glemmeboken i vår travle hverdag. Det er synd, for de er svært gunstige ernæringsmessig sett, fordi bønner inneholder rikelig med fiber og protein og lite fett.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Bønner er dessuten billige, og lette å tilberede. Med andre ord: en matvare vi burde spise mye mere av fordi den er rik på mange sunne plantestoffer med gode helseeffekter.

Senker kolesterol

Bønner virker også kolesterolsenkende og reduserer risiko for hjerte-karsykdom. En amerikansk studie viste at en diet med 115 gram tørkede bønner kan redusere blodkolesterol med omkring 20 prosent, selv om den totale kalori- og fettmengden var uforandret.

Å spise bønner og belgfrukter med mye nedbrytbart fiber gir et mer stabilt blodsukker.

Belgfrukter og bønner senker også tempoet på fordøyelsesprosessen og har det vi kaller lav glykemisk indeks. Det gir mindre svingninger i blodsukkeret. Regelmessig inntak av belgvekster er også gunstig for diabetikere og kan beskytte mot diabetes II, eller alders-diabetes.

Inneholder jern

De fleste bønner og belgvekster inneholder like mye jern som lyst kjøtt og fisk, og inneholder også rikelig med folsyre. Bønner forebygger derfor anemi og kan redusere faren for ryggmarksbrokk hos fostre.

I tillegg har bønner mye kalium som vil forebygge og dempe høyt blodtrykk.

Hvor mye bør vi så spise?

For å bytte ut proteiner fra kjøtt, fisk, egg eller ost; bruk 55 gram tørkede bønner daglig. For lavere kolesterol og fettnivå i blodet kan du gjerne øke til 100 gram tørkede bønner pr. dag.

Mozon.no, 20.09.02.