Syv av åtte nettbutikker gir deg 3 måneders angrefrist!

Vår stortest av nettbutikker ga oss få vinnere, men desto flere tapere. På et punkt er likevel DU vinneren! Fordi nettbutikkene ikke har skjønt reglene, gir de deg nemlig tre måneders angrefrist i stedet for ti dager.

Beklager – dette elementet er ikke lenger tilgjengelig.

Når du handler i norske nettbutikker, gir Angrefristloven deg krav på minimum 10 dagers angrefrist.

Angrefristloven gjelder ved avtaler om kjøp eller leie som du har inngått utenfor fast utsalgssted. Kjøp i nettbutikker omfattes derfor av loven.

Det spesielle ved angrefristen er at du har mulighet til å komme ut av impulsive avtaler uten å måtte begrunne overfor selgeren hvorfor du vil ha kjøpet opphevet. Så lenge varen koster over 300 kroner, kan du returnere den innen ti dager og få pengene tilbake.

Loven gjelder bare ved forbrukerkjøp, det vil si når varen er til personlig bruk for deg som kjøper, din husstand eller omgangskrets.

Husk at Angrefristloven vil gjelde uansett hva som ellers er avtalt mellom deg og selger. Nettbutikken kan altså ikkeforkorte angrefristen eller frata deg retten til å angre kjøpet.

Ti dager er hovedregelen

Når du handler i en norsk nettbutikk, skal den gi deg et såkalt "angrefristskjema", sammen med varene dine.

Skjemaet skal opplyse om rettighetene dine og skal ha en avbestillingsseddel som selgeren må fylle ut med navn og adresse. Salgsgjenstanden og kjøpesummen føres på skjemaet eller gis på en kvittering sammen med angrefristskjemaet.

Har nettbutikken gjort dette, har du en ti dagers angrefrist, regnet fra den dagen du mottar varen og angrefristskjemaet. Må du hente pakken på postkontoret, regnes fristen fra den dagen du henter varen.

Kun Boxman har skjønt det

Slapp av: Du har hele tre måneder å angre på! Vis mer

Poenget er nemlig at når du ikke får med et angrefristskjema, eller om nettbutikken ikke har fylt ut skjemaet riktig, så blir angrefristen automatisk forlenget til hele tre måneder.

Hele Angrefristloven kan du lese her!

Og det er altså her de norske nettbutikkene svikter. Av alle de 8 norske nettbutikkene vi testet, var det nemlig kun Boxman som sendte med et slikt skjema.

Dermed er det altså bare Boxman som kan si at du kun har 10 dagers angrefrist, ALLE de andre norske nettbutikkene er forpliktet til å gi deg 3 måneders angrefrist. Det kan være bra for deg, men kanskje ikke for butikken...

Her får du hele
tre måneders angrefrist!

 
Abc-DVD
Akersmic
Compact-Huset
DVD-Klubben
DVD-Online
DVD-Zone
Shopnett
Listen er sortert alfabetisk.

Nettbutikkene har misforstått

På nettsidene til Akersmic sier de for eksempel at "Vi følger Forbrukerådets anbefalinger om at det er 10 dagers bytterett på varer som kjøpes via Internett."

Dette er i beste fall en dårlig formulert setning, Akersmic er jo bundet av Angrefristloven uansett hva Forbrukerrådet sier om saken. Enda verre er kanskje informasjonssidene til DVD-Klubben. Under avsnittet: "Reklamasjon", sier de nemlig at: Reklamasjon/retur av feilfrie varer godkjennes ikke.

Beklager, dette er helt i strid med Angrefristloven, resultatet er i begge tilfeller at du har 3 måneders angrerett.

Hvordan angrer du?

Hvis du angrer etter utløpet av angrefristen, ti dager hos Boxman og tre måneder hos de andre nettbutikkene, må du stå ved kjøpet.

Har du tre måneders angrefrist, kan likevel selgeren sende deg et korrekt utfylt angrefristskjema i løpet av denne tremånedersperioden. Etter at du har mottatt skjemaet, vil det løpet en ny frist på ti dager til å gå fra kjøpet. Denne fristen må overholdes hvis du vil beholde retten til å angre. Uansett når du har kjøpt varen, løper det en ti dagers angrefrist fra den dagen du mottar angrefristskjemaet.

I vår test ble vi svært skuffet over enkelte nettbutikkers lange leveringstid. Etter å ha ventet på filmen din i en og en halv måned, er sjansen stor for at du allerede har sett filmen før du får den.

Resultatet er altså at du kan angre på kjøpet ditt. Gi nettbutikken beskjed om at du angrer, ved å sende angrefristskjemaet innen fristen.

Hvordan angrer du?

Varen må selvsagt leveres tilbake i nøyaktig samme stand som da du mottok den. I prinsippet vil nettbutikker som ikke har forseglet filmene derfor ha et lite problem. Er du ordentlig sleip, kan du altså se filmen før du leverer den tilbake...

I utgangspunktet må du returnere varene dine, før selgeren gir deg tilbake kjøpesummen, og du må selv dekke utgiftene ved tilbakesendingen. Hvis du imidlertid må hente pakkene på Postkontoret, er det bare å gi selgeren beskjed om at du ikke vil ha varen. I brevet må du legge ved en postgiro med korrekt returporto, deretter er det bare å ringe postkontoret og be dem om å sende pakken tilbake.

Trenger du hjelp?

Hvis selgeren nekter deg angrerett, eller ikke vil gi deg pengene, kan du via Forbrukerrådet klage nettbutikken inn for Forbrukertvistutvalget. Får du medhold, kan avgjørelsen brukes til å drive inn pengene ved hjelp av namsmannen.