Svindlet på Finn.no? - Da er pengene tapt!

Politiet henlegger ofte saken, og hverken Forbrukerrådet eller Finn.no kan hjelpe deg.

HENLAGT: Både Sør-Trøndelag og Oslo politidistrikt henla sakene mot Finn.no-svindleren, som sendte osthøvel i stedet for et kostbart kamera. Det blir ingen spesielt overrasket over.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / PRIVAT
HENLAGT: Både Sør-Trøndelag og Oslo politidistrikt henla sakene mot Finn.no-svindleren, som sendte osthøvel i stedet for et kostbart kamera. Det blir ingen spesielt overrasket over. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE / PRIVAT Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

- Det viktigste på det tidspunktet for meg var å finne ut hvem som gjorde det og hvem som kan hjelpe meg å få tilbake pengene. Til min og sikkert mange andres store overraskelse, er det ikke så lett – når det ikke er noen.

Det sier Mohammed Sarmadawy til Dinside. Som vi allerede har fortalt ble han svindlet på Finn.no da han betalte for et kamera til 8.100 kroner, men blant annet fikk en ostehøvel i posten.

Oslo politidistrikt henla anmeldelsen hans, det samme gjorde Sør-Trøndelag politidistrikt da en kvinne ble svindla av samme bakmenn.

Så er alt tapt om du først har gått fem på?

LES OGSÅ: Hele historien om svindleren som sendte pakke med osthøvel, vinåpner og bobleplast

«Pengene er tapt!»

Alt fra Forbrukerrådet til Finn.no og politiet oppfordrer ofre til å anmelde sakene. Men Forbrukerrådet blir ikke overrasket over Sarmadawys svar fra politiet.

- Jeg vet at mange små krav og slike saker blir henlagt, sier direktør Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet til Dinside.

Hun kaller det en «kjensgjerning» at dette er tilfellet. Men hun vil ikke si hva Forbrukerrådet mener om at politiet ofte ikke hjelper ofrene.

Unngå Finn.no-svindel

  • For at du skal bli svindla, må pengene være ute av lommeboka di, uten at du har fått varen du skulle ha.
  • Løsningen er enkel: Ikke betal før du vet at du får det du skal. Dette tipset gir alle; Forbrukerrådet, politiet og Finn.no.
  • I praksis betyr det å enten betale samtidig som du mottar og sjekker varen, altså ved et fysisk møte, eller ved å bruke Finn sin betalingsgaranti Sikkert Kjøp.
  • Postoppkrav, som Mohammed Sarmadawy brukte, er ikke et sikkert alternativ, da du ikke alltid får åpna pakka før du betaler.

  • - Det ligger ikke i vårt mandat, politiet får gjøre sine egne prioriteringer selv. Det vi er opptatt av, er at forbrukerne tar sine forholdsregler, så de slipper å gå til politiet i det hele tatt, svarer Flønes, og understreker:

    - Når saken er henlagt, står man alene. Da er pengene tapt.

    LES OGSÅ: Forhåndsbetaler på Finn.no, men mottar ikke varene – får hjelp av FTU

    Finn kjenner politipraksis

    Også Finn.no sin leder for forbrukertrygghet, Geir Petter Gjefsen, er godt kjent med at mange saker ender som Sarmadawy sin: Henlagt.

    - Om man har detaljer om gjerningsmannen, som et kontonummer, tenker jeg at det burde være en enkel sak for politiet. Ganske mange politisteder ser det, og gjør noe med saken. Mens ganske mange andre dessverre ikke gjør det, sier Gjefsen til Dinside.

    Han vil likevel fortsatt oppfordre alle til å anmelde. Både fordi det hjelper Finn med å blokkere faktiske svindlere, og fordi en henlagt anmeldelse ikke alltid er en meningsløs anmeldelse. Det kan være spesielt hjelpsomt når Finn finner svindlere som har lurt flere, som i Sarmadawy sitt tilfelle.

    - Om brukere anmelder og gir oss anmeldelsesnummeret, kan vi se at samme person er anmeldt flere steder. Da kan vi ta kontakt med politiet, så de blir klar over dette, forteller Gjefsen.

    LES OGSÅ: Du kan straffes for å kjøpe tyvegods på Finn.no

    OVERRASKELSE: Pappesken på høyre side av bildet skulle inneholde et kamera til over 8.000 kroner. Men inne i esken Finn.no-selgeren sendte, lå dette. Foto: PRIVAT
    OVERRASKELSE: Pappesken på høyre side av bildet skulle inneholde et kamera til over 8.000 kroner. Men inne i esken Finn.no-selgeren sendte, lå dette. Foto: PRIVAT Vis mer


    Konkurrerer med vold

    - Hvor høyt kan dere prioritere slike svindelsaker?

    - De når ikke opp i prioriteringskonkurransen med saker hvor det er volds- og sedelighetskriminalitet. Det sier seg selv, egentlig: Vår prioritet er vold og sedelighet, sier etterforskningsleder Anders Sunde-Eidem ved Sentrum politistasjon i Sør-Trøndelag politidistrikt.

    Hva kan Forbrukerrådet gjøre?

  • Forbrukerrådet kan megle i saker. Løser det seg ikke, kan de sende den videre til Forbrukertvistutvalget (FTU).
  • FTU kommer med bindende vedtak, og kan gjennom namsfogden tvinge motparten til å betale.
  • Men i begge tilfeller er man avhengig av å vite hvem som er motparten, noe man ofte ikke vet ved ren svindel.

  • Samtidig som vold og seksualforbrytelser prioriteres, skal trønderne også ha fokus på nettsvindel, da de ser en stadig økning av problemet. Og Sunde-Eidem vil at alle som svindles anmelder saken, da informasjonen i henlagte saker senere kan komme til nytte.

    LES OGSÅ: Se hvordan politiet sørger for å ha riktige fartsmålere

    Verdien avgjør

    - Hva skal til for at én enkeltsak skal prioriteres?

    - Verdien vil være avgjørende. Det er forskjell på 1.000 og 100.000 kroner. I utgangspunktet skal vi uansett ikke henlegge saker automatisk, samtidig som vi i en pressa hverdag er nødt til å prioritere de mest alvorlige offersakene, svarer Sunde-Eidem.

    Samme tilbakemelding får vi fra Oslo politidistrikt.

    - Publikum som blir utsatt for bedragerier bør anmelde. Selv om mange enkeltsaker kan bli henlagt, betyr ikke det at politiet nedprioriterer disse sakene, skriver pressesjef Unni T. Grøndal til Dinside.

    LES OGSÅ: Nordmenn lures for millioner ved datingsvindel

    AUTOHENLEGGELSE: Politiet på Romerike fikk mye kritikk i fjor, da det kom fram at de henla en rekke typer saker nærmest på autopilot. Politidistriktene vi har snakket med understreker at alle anmeldelser er verdifulle, da dommer kan komme på bakgrunn av en rekke saker.
    AUTOHENLEGGELSE: Politiet på Romerike fikk mye kritikk i fjor, da det kom fram at de henla en rekke typer saker nærmest på autopilot. Politidistriktene vi har snakket med understreker at alle anmeldelser er verdifulle, da dommer kan komme på bakgrunn av en rekke saker. Vis mer


    Hva med ID-tyveriet?

    Navnet på Finn-brukeren, og den oppgitte avsenderen av pakka til Mohammed Sarmadawy, var Johnny Canavate. Men han nekter for å ha noe med saken å gjøre, og er trolig et offer for ID-tyveri.

    Hjelp fra banken?

  • Har man betalt med VISA-kort, kredittkort eller tjenester som Paypal, kan betalingsmetoden ha beskyttelse mot svindel som kan hjelpe deg.
  • Men ofte overfører man pengene direkte inn på konto fra nettbanken, og da står man alene.
  • Igjen: Betaling gjennom Finn.no sin Kjøp Sikkert er det sikreste. Finn hjelper deg ikke om betalingen har skjedd utenom deres system.

  • - Svindlerne liker å legge ut et røykteppe rundt seg selv, sier politioverbetjent og fagansvarlig Morten Drægni ved Oslo politidistrikts Vinningsgruppen Sentrum, som kjenner til svindelmetoden.

    Canavate har nå anmeldt ID-tyveriet, men blir slike anmeldelser prioritert av politiet?

    - Alle saker som blir anmeldt blir tatt tak i, men det er ingen som sitter med hovedansvaret for ID-tyverier, slik det er med for eksempel villainnbrudd og lommetyverier. Da kan enkeltsakene fort drukne litt, sier Drægni til Dinside.

    Politiet vil uansett at sakene anmeldes, da ID-tyvene ofte sitter med en rekke identiteter, og kan avsløres på bakgrunn av flere anmeldelser.

    - Sakene krever ganske mye etterforskning; ID-tyvene bruker falske navn, og når du sjekker et telefonnummer er det enda en person som er utsatt, og så videre. Det kan bli et skikkelig nøste man bare trekker og trekker og trekker i. Men med nok innsats er de mulige å løse.

    LES OGSÅ: Slik stoppet vi ID-tyvene som prøvde seg nok en gang

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer