PHISHING: En telefonsamtale fra svindlerne førte til at nordmannen ble lurt for 171.000 kroner, da han ga fra seg kortinfo og bekreftet overføringer med BankID. Foto: NTB Scanpix
PHISHING: En telefonsamtale fra svindlerne førte til at nordmannen ble lurt for 171.000 kroner, da han ga fra seg kortinfo og bekreftet overføringer med BankID. Foto: NTB ScanpixVis mer

Lurt for 171.000 kroner

Svindleren skulle «hjelpe med tapte investeringer»

Det kostet nordmannen 171.000 kroner, som ifølge Finansklagenemnda har opptrådt grovt uaktsomt.

Falske e-poster og tvilsomme telefonoppringninger dukker opp jevnlig - og dessverre lar en og annen nordmann seg lure av disse henvendelsene. Dinside omtalte nylig at en nordmann måtte ta regningen på 12.000 kroner for å ha opptrådt grovt uaktsomt da han ble lurt av en falsk Netflix-mail, og ga fra seg kortinfo til svindlerne.

Forrige uke behandlet Finansklagenemnda en liknende sak, der en kunde i Sparebank 1 SR-Bank mottok en telefon som tilsynelatende var fra Financial Conduct Authority - som skulle hjelpe nordmannen etter å ha blitt svindlet i forbindelse med tidligere investeringer.

Nordmannen oppga både kortinfo til svindleren, og benyttet BankID på mobil flere ganger. Dermed ble kontoen hans belastet med tre beløp på cirka 27.000, 82.200 og 61.600 kroner - til sammen 171.051 kroner.

Banken mente kunden hadde opptrådt forsettlig, og dermed burde dekke hele det tapte beløpet. Det er ikke Finansklagenemnda enig i.

Kunden må derimot selv betale 12.000 kroner for å ha opptrådt grovt uaktsomt.

- Vil ikke kommentere saken

Flertallet i Finansklagenemnga fastslår at kortholder ved å gi fra seg kortnummeret og gjentatte ganger benytte sin BankID på mobil, kan holdes ansvarlig for 12.000 kroner.

Mindretallet anser - som banken - at kortholder forsettlig har unnlatt å beskytte sikkerhetsanordningene.

Dinside har spurt Sparebank 1 SR-Bank om hva de syns om avgjørelsen til nemnda.

- Vi har mottatt Finansklagenemdas avgjørelse, og har den til vurdering. Utover det har vi ikke ytterligere kommentarer til denne saken spesielt, sier konserndirektør Thor Christian Haugland til Dinside.

Han sier videre at det ikke er første gang de opplever en sak med visse likhetstrekk til denne.

- Beklageligvis et det personer som lar seg lure både gjennom at de gir fra seg personlig informasjon som gir svindlere tilgang til konti, og at de selv overfører betydelige beløp til mottakere som kun er ute etter å svindle, sier Haugland.

Stadig ny og kreativ svindel

Kommunikasjonssjef Ann Håkonsen i Finans Norge bekrefter overfor Dinside at phishing og e-postbasert svindel har vært og fortsatt er et problem.

- Det dukker stadig opp nye og kreative måter å lure folk på. Det er derfor ikke så enkelt å holde tritt med kreative kriminelle og advare ved hvert tilfelle som dukker opp. Dessverre er det nok noen som lar seg lure hver gang et nytt tilfelle dukker opp og det er det vanskelig å forhindre, sier hun til Dinside.

Kjell-Ola Kleiven, som er svindelekspert i TV-programmet Svindeljegerne på TV3, sier til Dinside at det heller ikke alltid er slik at man lærer av andre menneskers feil, og at en stemme i den andre enden av telefonlinjen kan virke svært troverdig.

- En del av de klassiske svindelfellene vil fortsatt være lukrative for svindlere selv etter at folk flest har forstått at de skal passe seg, sier Kleiven.

Kombinerer e-post og telefon

Kleiven sier videre at det nå er en trend blant svindlere å kombinere kontakt på mail og telefonkontakt.

TILPASSER METODENE: Svindelekspert Kjell-Ola Kleiven sier at det er en trend blant svindlerne å kombinere e-post og telefonsamtaler. Foto: TV3/Rune Bendiksen
TILPASSER METODENE: Svindelekspert Kjell-Ola Kleiven sier at det er en trend blant svindlerne å kombinere e-post og telefonsamtaler. Foto: TV3/Rune Bendiksen Vis mer

- Vi ser også at de som ringer henviser til mail og dermed bygger eget alibi, sier han.

Svindeljegeren sier videre at metodene gjerne er tilpasset den enkelte av oss, og ved bruk av frykt, empati eller grådighet tror han det er lett å bli lurt av svindlere som tilpasser middelet til det offeret de møter.

- I dette tilfellet gjør nok telefonkontakten sitt til at personen lar seg lure, tror Kleiven.

Svindel på norsk

Han legger til at mange av svindlerne nå bruker norske numre og norsk språk på telefonen, som også er nytt. Da Dinside nylig omtalte tilfeller av såkalt pornosvindel som enkelte har mottatt på e-post den siste tiden, er det siste nye her at den er begynt å dukke opp på norsk.

Erfaringsmessig var svindel på norsk lettere å avdekke for noen år siden, rett og slett fordi språket var så dårlig.

Slik er det ikke lenger - og Dinside har blant annet skrevet om nordmenn som hjelper svindlere med å oversette svindel-e-poster til norsk.

Store svindelbeløp totalt

Finans Norge sier til Dinside at de ikke har oversikt over hvor mye bankene og kortselskapene bruker årlig på å dekke inn svindeltap etter denne typen tilfeller.

- Men vi kan trygt legge til grunn at det er snakk om betydelige beløp, sier Ann Håkonsen.

Finanstilsynets Risiko og sårbarhetsanalyse for 2017, viser at de totale tapene ved svindel av norske bankkort utgjorde totalt 145,6 millioner kroner i fjor - som er en nedgang fra 2016.

Det omtalte tilfellet i denne konkrete saken, er det høyeste beløpet Dinside kjenner til at det er svindlet for gjennom phishing som er behandlet av Finansklagenemnda.

Svindler for småbeløp

Generelt mener Kjell-Ola Kleiven at trenden nå er at det svindles for mindre summer, men større i volum.

- Dette er for å fly under radaren lengre. Et svindelstunt som disse går gjerne i bølger på noen måneder, og relanseres deretter på nytt i nye bølger eller varianter, forklarer han.

Kleiven hevder at det er stadig flere bander internasjonalt som går over til cyber- og onlinekriminalitet, nettopp fordi det er god fortjeneste og svært liten sannsynlighet for å bli tatt.