Svindlere lokker med iPad

Fortsatt for mange nordmenn som lar seg lure av phishing.

Ved å be mottakeren om å logge seg inn på sin Microsoft Live-konto, lurer svindlerne til seg info om brukernavn og passord.
Ved å be mottakeren om å logge seg inn på sin Microsoft Live-konto, lurer svindlerne til seg info om brukernavn og passord. Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Den siste tiden har flere nordmenn gått på et nytt phishing-forsøk rettet mot norske e-postkontoer - muligens fordi det lokkes med at man kan vinne en iPad eller en MacBookAir.

– Det er mange som har gått på denne lurekampanjen, spesielt forrige helg så vi mye trafikk til denne IP-adressen, forteller Marie Moe, seksjonssjef i NorCERT til DinSide.

Dette er phishing

Phishing er en angrepsmetode der angriperen prøver å lurer til seg opplysninger som kan brukes i vinnings øyemed. Eksempler er henvendelser på e-post der mottakeren bes oppsøke en webside (f.eks. en nettbank) hvor de må legge inn sine passord.

Internettsiden ser ut til å være troverdig, men i realiteten en falsk side for at angriperne skal få tilgang til dine opplysninger.

Kilde: Norsk Senter for Informasjonssikkerhet


Slik lurer de nordmenn

E-posten som er skrevet på dårlig norsk lokker med iPad i premie til de som svarer på en spørreundersøkelse. Når man "vinner" må man logge seg på med sin Microsoft Live-konto for å få tildelt premien.

Dessverre er det ikke snakk om noen reell premie, men en måte å lure til seg informasjon på.

– Slik får svindlerne tilgang til brukernavn og passord. Dermed kan de eksempelvis sende ut spam-mail fra din konto, eller få tak i sensitiv informasjon om brukeren, sier Moe.

– Det er ikke minst et problem hvis man har samme brukernavn og passord til flere tjenester, understreker Moe.

Hun anbefaler alle om å være skeptiske til mail som lokker med noe som er for godt til å være sant. Dessuten bør man unngå å trykke direkte på lenker inni e-poster som kan
virke mistenkelige.

Les også: Elendig norsk avslører svindlerne

Se etter dette i e-postene

Er du usikker på om e-post du har fått tilsendt er til å stole på? Norsk Senter for Informasjonssikkerhet (NorSis) laget en liste som gir deg gode indikasjoner på om du bør være skeptisk til en e-post du har fått tilsendt:

  • Hvis et tilbud eller en melding høres for god ut til å være sann, er dette som oftest tilfellet.
  • Hvis en melding ikke ser autentisk ut, er dette også som oftest tilfellet.
  • Hvis innhold i e-post enkelt kan bli funnet ved å søke i søkemotorer.
  • Hvis e-posten inneholder flere eller grove grammatiske feil.
  • Hvis e-posten spør om informasjon, i stedet for å gi informasjon.
  • Hvis du ikke har en konto hos selskapet som sendte e-postmeldingen.
  • Hvis e-posten inneholder lenker hvor nettadressen i teksten ikke stemmer overens med nettadressen lenken peker til.
  • Hvis e-posten inneholder lenker hvor det brukes ukjente domener. For eksempel .net i stedet for .no, tilfeldigbank.loginkunde.no eller lignende.
  • Les også: Oppdatér datamaskinen for å unngå denne typen svindel!

    Vi bryr oss om ditt personvern

    dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer