Svindlere angriper DNBs kunder - igjen

Norges største bank rammet av nok et svindelforsøk.

Frekke svindlere utgir seg nok en gang for å være DNB, for å lure opplysninger ut av kundene. Får du en slik e-post, bør du slette den med en gang. Foto: Kristina Picard/Kim Jansson/Colourbox
Frekke svindlere utgir seg nok en gang for å være DNB, for å lure opplysninger ut av kundene. Får du en slik e-post, bør du slette den med en gang. Foto: Kristina Picard/Kim Jansson/Colourbox Vis mer
Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Frekke svindlere har nok en gang gått til angrep mot DNB og deres kunder, melder Forbrukerombudet.

I går kveld og i morgentimene i dag fikk mange nordmenn en e-post som tilsynelatende var fra DNB, med beskjed om at nettbanken og bankkortet deres har blitt sperret.

Men DNB har aldri sendt ut disse meldingene. Avsenderne er svindlere som prøver å få godtroende DNB-kunder til å oppgi person- og kontoinformasjon, som senere kan bli misbrukt.

Titusener fikk svindelpost i desember

Dette er ikke første gang svindlere prøver å lure DNBs kunder. I desember i fjor mottok titusenvis av nordmenn en tilsvarende e-post. Den gangen var det også folk som hadde misbrukt bankens navn, logo og grafiske profil, for å gi et inntrykk av å være autentisk.

Det hjelper heller ikke at e-postene ser ut til å være sendt fra banken selv. Både dnb@dnb.no og sales.dnb@sales.dnb.no er blitt brukt som avsenderadresser.

- Det er svært enkelt å manipulere e-poster slik at det ser ut som at avsenderen er en seriøs bedrift istedenfor en kreativ svindler, sier fagdirektør Petter Ravne Bugten i Forbrukerombudet.

Andre banker er tidligere også blitt rammet av liknende svindelforsøk. For litt over et år siden prøvde frekke svindlere å lure kontoinformasjon ut fra Nordeas kunder.

Husk at Nordea, DNB og andre seriøse bedrifter, aldri vil spørre deg om konto- eller personopplysninger per e-post. Får du en slik forespørsel, bør det altså ringe en bjelle.

Slett e-posten!

DNBs oppfordring til personer som har mottatt slike tvilsomme e-poster, er å trykke på slette-knappen. Husk at dersom du ikke har gitt fra deg opplysninger, har ingen skade skjedd.

* Har du åpnet e-posten, men ikke klikket på lenken: Ingen skade skjedd, slett mailen.

* Har du åpnet e-posten og klikket på lenken, men ikke fylt inn informasjon i feltene: Ingen skade skjedd, slett mailen.

* Har du sendt inn informasjonen (klikket på ”Submit”), må kortet ditt sperres. Du må få nytt kort fra oss. Ring oss på 04800 - valg 2 (privat) eller 07700 - valg 4 (bedrift), så hjelper vi deg.