Svindler dumme damer

Glatt, strålende og ung på to uker. Damene sluker kosmetikkprodusentenes lovnader rått. Hudlegene sier kvinner blir lurt av snedig markedsføring.

30 år gamle Inès Sastre reklamerer for Lancômes antirynkrekremer.
Foto: Lancôme.com Foto: Lancôme.com
30 år gamle Inès Sastre reklamerer for Lancômes antirynkrekremer.
Foto: Lancôme.com Foto: Lancôme.com Vis mer

Svindler dumme damer

  1. Antirynkekremer som virker


    "Flasket lys," "Et strålekompleks med et unikt innhold av krystallvæske, kvartskrystaller og reflekterende pigmenter...," "Ikke-hormonelle planteøstrogener fra soyaekstrakt..." La Prairie om Cellular Radiance Cream.
La Prairie, Estee Lauder og Elizabeth Arden er bare noen av dem som lover å forvandle ansiktet ditt fra bulldog til babe på ti dager

Men lovnadene deres er ikke verdt mye, skal vi tro hudlegene.

Lurt igjen

- Kvinner blir lurt, sier hudlege Jon Langeland ved Hudklinikken i Oslo til DinSide.

Kosmetikkannonsene i den kulørte damepressen hevder at deres produkter har dokumentert effekt. La Prairies Cellurlar Time Release er intet unntak. Kremen koster 1.070 kroner og innholder 30 milliliter krem. For en desiliter krem må du ut med 3.567 kroner og en liter koster 35.670 kroner. Lancômes Absolou Night koster 2.100 for en desiliter. Til sammenligning koster 100 gram gull cirka 9.000 kroner.

Langeland sier at kosmetikkselskapenes dokumentasjon av kremenes effekt ikke holder mål.

- For at dokumentasjonen skal ha hold bør man ha et utvalg og et sammenligningsgrunnlag, sier Langeland. - Man bør ha kanskje 100 kvinner som får prøve produktet med de virksomme midlene, og gi en annen gruppe en normal krem for å kunne sammenligne effekten.

Overlege Joar Austad ved Rikshospitalet slutter seg til Langelands uttalelser:

- Kosmetikkselskapenes dokumentasjon er verdiløs, sier Austad. - For at dokumentasjonen av effekten skal ha noe som helst verdi, må man også følge opp resultatene over tid gjennom for eksempel måling og fotografering.

- I dokumentasjonen sammenligner de epler og pærer, sier Langeland. - De skriver for eksempel at to kvinner deltok i en vitenskapelig undersøkelse og de bruker subjektive kriterier. For et utrent øye ser det ut som vitenskap, og vitenskap er noe man tror på.

Men selv ikke en studie hvor kravene til både kvalitet og kvantet vil gi troverdige resultater.

- Også den gruppen som smører seg med fuktighetskrem vil se at huden har blitt bedre. En normal fuktighetskrem til 40 kroner gir huden økt vanninnhold og sletter følgelig også ut linjer på samme måte som en langt dyrere krem, sier hudlege Langeland. - Det er kanskje derfor det er så vanskelig å ta kosmetikkprodusentene, det er umulig å få til et skikkelig resultat.

L´Oreal-kornsernet - Lancõmes eier - er ikke ukjente med legens argumenter.

- Dette er ikke nytt for oss, sier Sigurd Armand Hauge, talsmann for L`Oreal Norge. - Vi kan bare si at noen mennesker foretrekker krem eller sjampo som koster 30 kroner, andre vil ha krem som koster 1.000 kroner, og begge er fornøyde med dette. Vi har et valg.

Det eklusive merket La Prairies representant i Norge, Elico Lilleborg, sier at produktene testes ved hjelp av ulike intstrumenter.

- Det blir brukt ulike metoder for å dokumentere effekten, blant annet måles fuktighet, linjer og produktets beskyttelsesgrad. Dette gjøres i uavhengige laboratorier, forteller Helene Viborg i Elico Lilleborg.

Elico Lilleborg er ikke kjent med hvor mange som deltar i testingen.

    "Ekstrakt utvunnet fra nærende olivenolje, innkapslet for en gradvis optimal fordeling til de indre hudlagene." Biotherm om Age Fitness Nuit.

Markedføringsbudsjettet større enn forskingsbudsjettet

Kosmetikkselskapene lurer forbrukerne, sier hudlegene.

Foto: Laprairie.com Foto: Laprairie.com
Kosmetikkselskapene lurer forbrukerne, sier hudlegene.

Foto: Laprairie.com Foto: Laprairie.com Vis mer


Godt hjulpet av purunge modeller, siste nytt i bildebehandlingsprogrammer og tekstforfattere som vet nøyaktig hva kvinner er misfornøyde med, fikk kosmetikkselskapene oss til å til å kjøpe hudkrem for 24 milliarder dollar på verdensbasis. Dette ifølge Economist og banken Goldman Sachs. Kosmetikkleverandørenes Forening i Norge opplyser at nordmenn alene handlet hudkrem for 1.155 millioner kroner i 2002. Inkluderer vi sminke, parfyme og hårprodukter, handlet nordmenn kosmetikk for til sammen 6.645 millioner kroner i 2002.

Statens næringsmiddeltilsyn har hjemler til å kunne gripe inn mot villedende markedsføring.

- Vi tok etter en klage opp dokumentasjonen til et kosmetikkselskap. To leger ble konsultert. Den ene konkluderte med at dokumentasjonen var holdbar; effekten var blitt dokumentert. Den andre legen mente at ikke noe var blitt dokumentert. Til sist endret selskapet markedsføringen sin, sier seniorrådgiver Han Jørgen Talberg i Statens næringsmiddeltilsyn til DinSide.

Talberg sier at Statens næringsmiddeltilsyn i praksis kun tar markedsføring av kosmetikk til vurdering etter klage. SNT opplyser at de må prioritere helserelaterte saker.

Investeringsbanken Goldman Sachs hevder ovenfor Economist at kosmetikkselskapene bruker kun 2- 3 prosent av inntjent salg på forsking og utvikling. Til sammenligning bruker den farmasøytiske industrien 15 prosent på denne biten. Kosmetikkselskapene sparer ikke på markedføringen; vel 25 prosent av inntjeningen brukes på å overbevise folk om at rynkene forsvinner som følge nettopp deres kremer.

L´Oreal i Norge bekrefter Goldman Sachs brøk.

- L´Oreal bruker tre prosent på forskning, sier Sigurd Armand Hauge til DinSide.

Fra La Prairies representant i Norge, Elico Lilleborg, blir det opplyst om at vel sju prosent brukes på forskning og utvikling.

    "...inneholder et patentbeskyttet bionettverk av villyam, soya og havalger kombinert med N-Stimuline..." Lancôme om Absolou Night.

Retusjert skjønnhet

Kosmetikkselskapene er nesten pornografisk i sin fremstilling av naken, poreløs hud. Teknikken backer opp der modellene måtte falle gjennom. Optikk, film, retusjering og bildemanipulering er bare noen av de triksene som brukes for å overbevise potensielle kunder om produktenes virkning. Fotograf Marcel Leliënhof forteller:

- I reklamen anpasses lyssetting, filmvalg og optikk etter hva man ønsker å fremstille. Det finnes filmer og linser som er mer hudvennlige enn andre. Man bruker lyset til å dekke over og fremheve. Senere bruker man retusjering og bildebehandling for å korrigere fargetoner og skygger, sier den kjente fotografen.

- Vi selger håp på krukke, skal kosmetikkprodusenten Revlons grunnlegger Charles Revson ha sagt.

Nærmere sannheten kommer man kanskje ikke i skjønnhetsbransjen. Finn Rasmussen, assisterende direktør i Kosmetikkleverandørenes Forening sier at kosmetikksalget er konjunkturuavahengig:

- I nedgangstider slutter folk å kjøpe dyre kapitalvarer, men vi vil gjerne ha den lille luksusen, noen drømmer på flasker, sier Rasmussen.

- Vi vil alle bli lurt og forført, humrer overlege Joar Austad på Rikshospitalet i Oslo.

  • Rynkefri fremtid

    - se hudlegens anbefalinger.