KUN 1 AV 5 FÅR MEDHOLD: Det er mange som klager på parkeringsboten, men kun 22 prosent får medhold i klagen. Foto: NTB scanpix
KUN 1 AV 5 FÅR MEDHOLD: Det er mange som klager på parkeringsboten, men kun 22 prosent får medhold i klagen. Foto: NTB scanpixVis mer

Parkeringsbøter

Svært få får medhold i parkeringsklager

Av 3.865 parkeringsklager hittil i år, er det kun 22 prosent som får medhold.

Har du fått en parkeringsbot som du ikke er enig i, er du ikke alene.

Ifølge en fersk artikkel på Dinside, klager vi på parkeringsbøtene som aldri før.

Det er Parkeringsklagenemnda som behandler klager der du ikke blir enig med parkeringsselskapet.

Men statistikkene er et sørgelig syn for alle som klager:

Kun 22 prosent får medhold

Klagesaken skal først være framstilt overfor parkeringsselskapet direkte - slik det er med klager på de de aller fleste ting innen kjøp og salg av varer og tjenester.

Selskapene må først få muligheten til å svare på klagen og til å eventuelt rydde vekk feil.

Dersom du fremdeles ikke er fornøyd med det svaret du får fra parkeringstilbyderen som har ilagt deg boten, kan du klage videre til Parkeringsklagenemnda.

De forventer å motta 6.000 klager før året er omme, og de har hittil i år (per 31. august 2018) mottatt 3.865 klager.

Men utfallet er nedslående om du er blant dem som klager, for som du kan se av tabellen nedenfor, er det kun 22 prosent av klagesakene som får medhold.

74 prosent får ikke medhold.

Og 1,8 prosent av klagesakene blir avvist.

I tillegg er 1,2 prosent feilregistrert og 0,6 prosent har trukket klagen.

Her kan du se antallet, også brutt ned i på hvilken måte klagen har fått medhold:

Utfall / Resultat Antall Utgjør ca. i % Totalt
medhold334
MEDHOLDdelvis medhold7522 %855
trukket av selskap446
IKKE MEDHOLDIkke medhold286774 %2867
avvist721,80 %
ANNETfeilregistert471,20 %143
trukket av klager240,60 %

(Kilde: Parkeringsklagenemnda)

Vanligste grunner til avslag

Merete Horn-Eggestøl, sekretariatsleder i Parkeringsklagenemnda, sier til Dinside at en ting som klager som ikke får medhold har til felles, er typisk at billetten eller tillatelsen ikke ligger godt synlig ved kontroll - eller at fører har tastet feil i app og deretter overser feilen i bekreftelsen fra parkeringsselskapet.

- I og med at disse sakene utgjør opp mot halvparten av sakene som behandles, vil det være naturlig å anta at det er i disse type sakene hvor klager ikke får medhold, sier Horn-Eggestøl.

- Hva er hovedgrunnene til at de ikke får medhold?

- De som ikke får medhold har ikke forholdt seg til parkeringsvilkårene på stedet – det er da det kan ilegges sanksjon etter parkeringsforskriftens § 36. Typisk er at man har glemt å legge billetten godt synlig bak frontruten, sier Horn-Eggestøl til Dinside.

Fra prinsippavgjørelser, som du også kan lese hos Parkeringsklagenemnda på nett, ser vi at det kan være mange ulike - og til dels forståelige - grunner til at parkeringsbilletten kan ha kommet på avveie, men hvor klager likevel må bite i det sure eplet og betale boten:

#1: Billetten falt ned fra holderen etter at døra ble lukket:

- Får likevel ikke medhold fordi det er bilførers ansvar å sjekke at billetten er synlig under hele oppholdet. Nemnda påpeker at det ikke er uvanlig at en billett kan flytte på seg eller falle ned når bildørene lukkes - og at bilfører må vite dette og dermed sjekke at billetten er synlig.

#2: Billett har sklidd ned i skyggefeltet nederst på frontruta:

- Det er bilførers ansvar å sjekke at billetten er synlig.

#3: Snudd billett - og uenighet om kontrollnummer på baksiden er godt nok som betalingsbevis?

- Det er fremdeles bilførerens ansvar å legge billetten godt synlig med rett side opp. Det hjelper ikke å kunne framvise gyldig billett i ettertid.

#4: P-billett på setet?

- Nei, dette er i strid med synlighetskravet i bestemmelsene.