Strømmer til Arbeidslivstelefonen

Det er barske tider i arbeidslivet, hvis en skal dømme etter henvendelsene til Arbeidslivstelefonen. Til nå har 3.000 personer brukt tjenesten, som drives av Mental Helse Norge.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Tjenesten ble en permanent ordning 1. januar i år, og måtte fordoble bemanningen allerede i februar, på grunn av stor pågang. Telefonen er nå betjent av to rådgivere på alle hverdager - en sosionom med erfaring fra sosialkontor, og en tidligere trygdesjef.

Daglig leder Grace Beathe Mathisen ved Arbeidslivstelefonen
Daglig leder Grace Beathe Mathisen ved Arbeidslivstelefonen Vis mer


Psykososialt

Utstøtelse fra arbeidslivet, mobbing, trakassering, lønn, overtidsbestemmelser og sykefravær, er saker som går igjen, i følge en pressemelding fra telefontjenesten.

- Økning i antall henvendelser viser at telefonen er nødvendig. Telefonen skal være et supplement til Arbeidstilsynets tjenester og andre hjelpeinstanser som finnes i
arbeidslivet. Svært mange spør oss om råd, og det er viktig å få til en løsning som gjør at arbeidstaker kan fortsette i arbeidslivet.

- Vi jobber aktivt for å stoppe økningen i sykefraværet, og bruker god tid på å lytte til og snakke med hver enkelt som ringer, skriver Arbeidslivstelefonen. De som jobber på Arbeidslivstelefonen har taushetsplikt, men det er heller ikke nødvendig å oppgi navn for å få råd fra dem.

Telefonnummeret til Arbeidslivstelefonen er 815 44 544. Det koster kun lokal takst å ringe.

Se også www.arbeidslivstelefonen.no for mer informasjon.

Bilder: Alloverpress