Klage på strømavtale

Strøm på klagetoppen hos Forbrukertilsynet i fjor

Flere av leverandørene manipulerer forbrukerne gjennom digitale sammenligningstjenester, ifølge tilsynet.

MISFORNØYDE KUNDER: Klagestatistikken til Forbrukertilsynet fra 2018 tyder på at mange er misfornøyde etter å ha tegnet strømavtale, blant annet fordi flere av avtalene er vanskelige å komme seg ut av. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix.
MISFORNØYDE KUNDER: Klagestatistikken til Forbrukertilsynet fra 2018 tyder på at mange er misfornøyde etter å ha tegnet strømavtale, blant annet fordi flere av avtalene er vanskelige å komme seg ut av. Foto: Audun Braastad/NTB Scanpix.Vis mer

I dag, onsdag 6. februar, presenterte Forbrukertilsynet sin agenda for 2019, og Dinside var til stede under presentasjonen.

Strømmarkedet er et av områdene tilsynet vil fokusere på i år. Ifølge dem gir mange strømleverandører uklar informasjon om pris, samt benytter kompliserte og uoversiktlige vilkår.

Flere av leverandørene manipulerer også forbrukerne gjennom digitale sammenligningstjenester, som strømpris.no og elskling.no. Resultatene fra disse kalkulatorene toppes ofte av lokketilbud, hvorpå forbrukerne tror de har gjort en god avtale, når de egentlig har gjort det stikk motsatte.

I 2019 vil derfor Forbrukertilsynet gripe inn mot strømleverandører som bryter markedsføringsloven, og påse at leverandører ikke villeder forbrukerne inn i ugunstige og urimelige strømavtaler.

Klagerekord i 2018

Tar vi en titt på klagestatistikken til tilsynet fra i fjor, ser vi at strøm topper lista over de totalt 14.661 tipsene og klagene som ble innsendt fra forbrukerne. Dette er for øvrig også klagerekord.

- Markedsføringen av strøm irriterer fortsatt, men vi ser også en stor økning i klager på tjenester bestilt over nett, hvor det for eksempel er vanskelig å komme seg ut av avtalen, sier direktør Elisabeth Lier Haugseth i Forbrukertilsynet.

Hun understreker at hovedregelen er at det skal være like lett å si opp en avtale som å tegne den.

Her er de fem bransjene som fikk flest klager i 2018:

KLAGETOPPEN: Strøm, Internett og mobil er blant bransjene som fikk flest klager gjennom Forbrukertilsynet i fjor. Foto: skjermdump.
KLAGETOPPEN: Strøm, Internett og mobil er blant bransjene som fikk flest klager gjennom Forbrukertilsynet i fjor. Foto: skjermdump. Vis mer

Jobber kontinuerlig med strømpris.no

Forbrukerrådet, som står bak sammenligningstjenesten strømpris.no, er positive til at Forbrukertilsynet setter fokus på strømmarkedet.

- Det er viktig med sammenligningstjenester for å få oversikt over markedet, men det krever at tilbudene forbrukerne finner ikke er lokketilbud, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen til Dinside.no.

Han legger til at Forbrukerrådet har dialog med både bransjen og myndighetene, for å gjøre det trygt og effektivt å være strømkunde.

Alle strømselskap er pålagt å rapportere avtalene sine til strømpris.no, og vi jobber hele tiden med å forbedre måten avtalene presenteres. Sammenligningstjenesten skal gjøre markedet strømlinjeformet, slik at det blir trygt for forbrukerne å bytte mellom leverandører, sier Iversen videre.

Tøff konkurranse i markedet

Aslak Øverås i Energi Norge forteller at det ble byttet strømavtaler over en halv million ganger i fjor, og at det er svært tøff konkurranse i strømmarkedet.

- Dette medfører dessverre noen klagesaker også. Vi har jevnlig dialog med medlemmene våre om dette, sier Øverås til Dinside.no.

Energi Norge mener det er bra for kundene at det finnes mange leverandører og stort utvalg av strømavtaler. Kundene kan spare penger på kampanjetilbud her som i andre markeder, men de skal ha god informasjon om varigheten av tilbudet, betalingsbetingelser og hvordan endringer i avtalen varsles.

Mener de fleste strømselskap følger reglene

Kundenes rettigheter ble styrket av Forbrukertilsynet og Energi Norge gjennom nye standardvilkår for strømavtaler i 2017.

- Vårt inntrykk er at de aller fleste strømleverandørene følger de nye vilkårene, og at tilsynsmyndighetene følger godt med på aktørene i markedet, fortsetter Øverås.

Han råder alle kunder som er i tvil om strømavtalen sin til å ta kontakt med leverandøren, og om de ikke er fornøyde med svarene de får, kan de bruke forbrukermakten sin og bytte selskap. Det er gratis, og vil gå enda raskere når Elhub kommer i drift om noen uker.

Også Norges Vassdrags- og Energidirektorat (NVE) tror den nye datahubben for strømmarkedet, som settes i drift i februar, gjør det lettere å bytte kraftleverandør.

- Vi er opptatt av at strømkundene skal kunne skaffe seg god og forståelig informasjon om strømavtalene, slik at vi alle kan finne avtaler som er gode for oss, men til syvende og sist er det opp til strømkundene å sette seg inn i avtalene før de skriver under. Forbrukertilsynet har også en viktig rolle på dette området, sier seksjonssjef Guro Grøtterud til Dinside.no.