Stress ned på jobben

Så er det hverdag igjen, og da er det bare å slappe av. Å stresse på jobben er faktisk så farlig at du kan dø av det. Vi har samlet de beste rådene om hvordan du bekjemper negativt stress.

For mye stress kan gi følelser som mistro, sinne, bekymring eller frykt, men stress er ikke bare dårlig. Vi trenger litt stress for å leve godt.

Det positive med stress er det som får deg til å komme deg opp av senga om morgenen, gir deg det lille ekstra når du skal holde foredrag, spille fotballkamp eller jobbe med noe viktig. Det negative er at stress kan rasere familieforhold og jobb.

Når man blir for stresset er det ofte et eller annet som setter i gang følelsen. Det kan være en negativ ting, som å miste en i familien eller en nær venn, få sparken eller skilsmisse, eller det kan være noe positivt - som en ny jobb eller kjæreste, eller en ferie.
Uansett om det som setter i gang stresset er positivt eller negativt kan stresset føre til en hel del helseproblemer, som hodeverk, høyt blodtrykk og diverse hjertesykdommer.

Stress blir et problem når man enten har for mye eller for lite av det. Når man ikke har nok blir kroppen understimulert, og det gjør at man kjeder seg og blir deprimert. Mage som kjenner seg isolerte fra samfunnet lider av mangel på positivt stress.

Særlig mange kvinner klager over at det er for mye stress i livet deres. Da må man redusere det til et mer håndterlig nivå.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Noen måter å takle stress på er ikke bare ineffektive, men også usunne. Teknikkene for å stresse ned inkluderer:

1. 2. 3. 4. 5.
Ikke gjør noe av det over, prøv heller dette:

Ta en lur
En halvtime til 45 minutter på øret lader batteriene dine. Mange kjendiser sverger til denne metoden for stress-kontroll, blant andre Britney Spears, John F. Kenedy, Thomas Edison og Salvador Dali.

Få en massasje
Gå til en proffesjonell massør eller be kjæresten eller en venn om å gi deg en skulder eller nakkemassasje.

Uttrykk deg kunstnerisk
Vær kreativ - og kanaliser energien bort fra stresset. Prøv å spille skuespill, spill et instrument, maling, tegning, skrive dikt eller synge.

Le mer
Latter kan forandre spenning til smil. Øv deg på å alltid ha et behagelig uttrykk i ansiktet.

Mozon, 02.01.2003