Den 1. juli kan det bli vanskeligere å lure deg.
Den 1. juli kan det bli vanskeligere å lure deg.Vis mer

Større makt til forbrukerne

Ett nytt lovforslag er gode nyheter for deg som forbruker: Du kan få en erstatningsgjenstand dersom selgeren ikke klarer å rette en åpenbar feil innen en uke.

Regjeringen med justisminister Odd Einar Dørum i spissen la nylig frem et forslag til en ny lov om forbrukerkjøp. Forslaget innebærer en styrking av forbrukervernet.

Styrket loven

En av de mest markante endringene er at det foreslås at kunden skal ha rett til en erstatningsgjenstand dersom selgeren ikke klarer å rette opp feilen innen en uke og kjøperen blir avskåret fra å bruke varen.

Regjeringen foreslår også at selgeren som hovedregel ikke skal ha rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel.

– En egen lov vil bidra til at forbrukerens rettsstilling tydeliggjøres og forbedres. Den nye loven er et ledd i regjeringens arbeid for et enklere regelverk, sier Dørum.

I en lov

Forslaget innebærer at reglene om forbrukerkjøp blir samlet i én lov. I dag er disse reglene en del av Kjøpsloven.

Blant annet ønsker Regjeringen å forenkle og utvide reglene om rett til retting og omlevering ved mangler.

Det skal bli noe lettere for forbrukeren å heve et kjøp. Samtidig ønsker de å styrke forbrukerens bevismessige stilling ved mangler.

1. juli

Det foreslås også en viss justering av reklamasjonsreglene til forbrukerens fordel.

Lovforslaget ligger akkurat nå til behandling i Stortinget.

- Vi tar sikte på at den nye loven trer i kraft den 1. juli i år dersom det oppnås flertall i Stortinget, sier lovrådgiver Hege Haugaas i Justisdepartementet.