Store forskjeller på gebyrene

Depositumskontoer brukes i mange leieforhold og har hjulpet mange. Men se opp for voldsomme prisforskjeller. Du kan spare mange hundre kroner på å velge den rette banken.

Huseieren har rett til å kreve leietakeren for et depositum. Dette er utleiers sikkerhet mot skader på bolig og eventuelle utgifter til vasking og rydding når du flytter. Størrelsen på depositumet kan ikke overstige seks måneders husleie, men vanligvis er den på to - tre måneders leie.

En depositumskonto blir opprettet i banken, og begge parter i et leieforhold må være til stede. Kontoen blir sperret, slik at ingen av partene alene kan ta ut pengene. Banken må ha begges samtykke.

Sparebankene best

Depositumskontoen blir opprettet i leietakers navn, og alle renteinntekter tilfaller ham. Når en slik konto opprettes må begge partene signere papirene, og en kopi av leieavtalen må vanligvis medbringes. Ved opprettelsen bringes en rekke formalia på plass og blir lagret i bankens datasystemer. Det kan derfor ta litt tid før kontoen er klar.

Forretningsbankene er som vanlig svært dyre. Opp mot 500 kroner må man ut med hvis en velger feil bank. Dette blodige gebyret måtte du ut med hvis du velger enten Kreditkassen, Gjensidige NOR eller BN Bank. Andre banker, og da tydeligvis de fleste sparebankene ser på dette som en tjeneste overfor kundene sine og tar ikke betalt for en slik konto. Se lenken oppe til høyre for oversikt over gebyrene til de forskjellige bankene. Samtidig er det viktig å huske på at rentesatsene også vil være forskjellig fra bank til bank

Dyre forretningsbanker

-Opprettelse, administrasjon og dokumentasjon ved slike kontoer medfører en del arbeid for oss, sier Tore Westhrin i Kreditkassen som forklaring på det høye gebyret. For mange er det kanskje vanskelig å forstå at opprettelsen av en slik innskuddskonto skal kunne forsvare gebyrer på mange hundre kroner.

Nok en gang ser vi at sparebankene har det beste tilbudet og den beste servicen overfor oss kunder. I tillegg til å være en gratis tjeneste, kan alt også ordnes over enten post eller fax, noe som de større bankene ikke var like behjelpelige med. Det er tydelig at forretningsbankene har mye å lære når det gjelder kundeservice og behjelpelighet.