Skandiabanken ville, i første omgang, ikke ha pengene til Karlsen.
Skandiabanken ville, i første omgang, ikke ha pengene til Karlsen.Vis mer

Stengte dører i Skandiabanken

Øyvind Karlsen ønsket å bli kunde i Skandiabanken. Men fordi han er student, ble det umulig.

Øyvind Karlsen, som studerer til siviløkonom ved Handelshøyskolen og bor i Bergen, ønsket å bytte til Skandiabanken. Det ble vanskeligere enn han hadde trodd.

Karlsen fylte ut skjemaene på vanlig måte på Internett. Etter en kort stund fikk han en bekreftelsesmail, der Skandiabanken skrev at de hadde sendt et rekommandert brev til hans hjemstedskommune, Trondheim.

Rekommandert brev

Grunnen til at brevet ble sendt til Trondheim var at Karlsen, som de fleste andre studenter, fremdeles var folkeregistrert i hjembyen sin. Ifølge NSU har norske studenter generelt ikke lov å flytte bopelsadresse selv om de flytter til en ny kommune for å studere.

Problemet var at Karlsen befant seg i Bergen, og ikke i Trondheim. Siden et rekommandert brev må hentes personlig, var det umulig for ham å få tak i brevet.

- Jeg var sikker på at dette var et problem som kunne løses ved at jeg kontaktet Skandiabanken per telefon. Men det var det ikke, forteller Karlsen.

Fikk ikke være med


Kundekonsulenten i Skandiabanken fortalte Øyvind Karlsen at han bare kunne bli kunde dersom han hadde anledning til å hente det rekommanderte brevet i hjemkommunen.

- Skandiabanken har åpenbart ikke forståelse for at studenter er tvunget til å beholde adresse i hjemmekommunen sin. Problemet må være aktuelt for titusener av studenter over hele Norge, sier Karlsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Siden Karlsen ikke hadde planer om noen Trondheims-tur, bestemte han seg for ikke å bli kunde likevel.

Siviløkonomstudenten føler at Skandiabankens rutiner er fryktelige tungvinte og vanskelige.

- Det er begrenset hvor mange ressurser man orker å bruke på å bli kunde i Skandiabanken, sier Øyvind Karlsen avslutningsvis.

Beklager

Daglig leder i Skandiabanken, Øyvind Thomassen, erkjenner at rutinene til Skandiabanken gjør det mer tungvint for folk å etablere et kundeforhold dersom de ikke bor der de er registrert i folkeregistret.

- Dette er ikke en ukjent problemstilling for oss, sier Thomassen.

Ifølge NSU er det opp mot 125.000 studenter som ikke bor på samme adresse som oppgitt i folkeregistret. Det betyr at et lignende antall personer vil møte på problemer hvis de skulle ønske å etablere et kundeforhold i nettbanken.

Smutthullet

- Det er mulig å etablere en midlertidig adresseendring fra hjemkommunen til bostedet ditt. Dermed vil all post, inkludert rekommanderte forsendelser, bli sendt dit du bor nå, sier Thomassen.

Dette smutthullet fikk Øyvind Karlsen aldri vite om. Øyvind Thomassen beklager at Skandiabankens kundesenter ikke klarte å gi studenten beskjed om at dette var et reelt alternativ.

- Dette er noe vi kommer til å ta tak i med en gang, sier Thomassen.

Endrer rutiner

Thomassen opplyser dessuten at Skandiabanken nettopp har endret rutinene. Når kunden har registrert seg, vil han umiddelbart motta en bekreftelsesmail. Her vil det, i motsetning til tidligere, fremgå at kunden bør sørge for en midlertidig adresseendring dersom han bor et annet sted enn han er registrert i folkeregistret.

Skandiabanken kommer ikke til å endre på rutinene knyttet til utsendelse av den rekommanderte forsendelsen.

- Det handler om sikkerhet, vi ønsker å være 100 prosent sikker på at kunden er den han utgir seg for å være, sier lederen i Skandiabanken.