Statoil-suksess - på kundens bekostning?

Strømkampanjen til Statoil i mai, hvor de lovet to øre rabatt på strømmen ut året, skaffet selskapet over 30.000 nye kunder. Men prisen de betaler idag er ikke blant landets ti laveste.

Statoils kampanje i mai i år for å skaffe seg nye strømkunder må sies å ha vært uvanlig vellykket. Årsaken er nok først og fremst at kampanjen må ha vært meget godt planlagt, men det er også klart at selskapet i markedsføringen begikk noen overtramp som kan ha tiltrukket seg dårlig informerte kunder.

En femtedels pris

- Netto fikk vi over 30.000 nye kunder på kampanjen, sier Bjørn Håmsø, Markedsdirektør for elektrisitet i Statoil i Skandinavia til DinSide. - Vervingskostnaden for hver kunde har ligget på under 500 kroner.

Dette er oppsiktsvekkende lavt når vi vet at Vattenfall kjøpte Oslo energi, et selskap som ikke "eier" noe annet enn et leverandørforhold til 270.000 strømkunder, for en pris som tilsvarer 3.700 kroner pr. kunde.

Dette var rekordhøyt, men det er meldt om flere overtakelser av omsetningsselskaper til priser som tilsvarer over to tusen kroner pr. kunde. Hafslund skal ha betalt 2.500 kroner pr. kundeforhold da de i sommer kjøpte Din Energi, som har de fleste husstander i Asker og Bærum som kunder.

Statoils resultater gjør narr av disse kostnadene: Ved hjelp av reklame har man skaffet seg nye kunder til en femtedel av prisen det ville kostet å kjøpe seg dem "brukt".

Troløse på tikronerssalg

Nå har de 270.000 kundene til Oslo energi forsåvidt bevist at de følger dårlig med på strømpriser og villig lar seg utbytte. En lang periode i vinter hadde Oslo energi en strømpris som lå langt over mange andre selskapers.

En god del kunder flyktet til andre selskaper. De som ikke flyktet må være ganske dumme og gull verdt for omsetningsselskapet. Langt dummere enn de 30.000 kundene Statoil har skaffet seg.

Kunder som har byttet strømleverandør én gang, må forventes lettere å kunne gjøre det igjen. De er mer troløse og mindre verdt for selskapet.

Likevel er prisforskjellen stor. Det er rimelig å konkludere med at Vattenfall betalte svært mye for sine kunder, mens Statoil har betalt svært lite for sine.

Umulig å sammenlikne og god timing

Statoil slo til i april mai med den største reklamekampanjen for strøm som har vært gjennomført i Norge. Helsidesannonser i riksavisene og reklame i posten til titusener av husstander var ingrediensene.

Tilbudet man gikk ut med var en helt vanlig kontrakt med variabel pris som kan endres med to ukers varsel. Men kontrakten begynte først å løpe 6. juli. Ingen av de andre selskapene hadde offentliggjort sin variable pris for juli allerede i april. Det var derfor ingen forbrukerne kunne sammenlikne med.

Vel, de kunne sammenlikne med prisen fra sin nåværende leverandør. Og det falt heldig ut, for prisen synker vanligvis mot slutten av mai, når snøen smelter i fjellet. I april satt mange forbrukere fortsatt med relativt høye priser.

Eller de kunne sammenlikne med andre tilbud i markedet, som riktignok gjaldt fra en tidligere dato. Statoil hjalp til med begge sammenlikningene. Konkurrentene klaget til Forbrukerombudet, som slaktet Statoils markedsføring (omtalt i artikkel i DinSide 25. mai).

Skreddersydd direktereklame

Markedsdirektør Håmsø mener det var direktereklamen som gjorde det store utslaget i Statoils kampanje. For hvert nettområde (som vanligvis dekker en kommune) laget man nemlig skreddersydde brosjyrer hvor det var tatt inn en sammenlikning med den lokale strømprisen.

Denne var i bunn og grunn misvisende, men effekten har uansett vært enorm.

Men var det et godt tilbud?

Statoil tilbød en strømpris på 18,9 øre pr. kilowattime fra 6. juli. Denne prisen gjelder fremdeles, og vil ikke bli regulert før i september, sier en kundekonsulent hos Statoil.

Den billigste leverandøren på ordinære vilkår er ifølge DinSides Strømkalkulator i skrivende stund Lier Everk, hvor du må betale 18,0 øre med et årsforbruk på 25.000 kilowattimer i året (disse prisene er inkludert de avgifter som betales i Sør-Norge).

Nummer ti på listen er Stranda Energiverk, som tar 18,6 øre pr. kilowattime. Også billigere enn Statoils "subisdierte knalltilbud".

De som har hatt spotpris på strøm nå i juli, har sluppet enda billigere...