Stasjonsrocken vinner

MUSIKK: Går den lokale platebutikken konkurs blir det stusselig å være platesamler i bygde-Norge. Gode dager for bensinstasjonene gir deg dårlig utvalg og høye priser. Men løsningen er nærmere enn du tror.


Mens Kongsberg venter på ny platebutikk har den lokale Statoilstasjonen gode dager. Også andre steder i landet opplever Statoil at de dominerer platemarkedet.

Vel og bra for Statoil selvsagt, men for ivrige plateentusiaster er dette en lite heldig løsning. Resultatet er nemlig høye CD-priser og et begrenset utvalg.

Husk likevel at det finnes gode alternativer til bensinstasjonsmusikken. Både norske og utenlandske nettbutikker gir deg et langt bedre utvalg til en rimeligere penge. Trykk på lenkene til høyre for å lese mer om netthandel.

Det er FaroJournalen som forteller om Statoils gode platesalg.

Den enes død...

- Fram til Hysj!Hysj! la ned hadde vi en nedgang i platesalget på rundt 15 prosent, men rett etter nedleggelsen gikk det brått opp med en gang, forteller kategoriansvarlig for underholdning hos Statoil, Pia Falk Lind, til Faro Journalen.

- Fra uke 24 til uke 39 fikk vi en gjennomsnittlig økning i platesalget for hver uke siden i fjor på 54,5 prosent. I uke 39 var økningen på over 70 prosent. I Kongsberg Jazzfestival-uka økte platesalget med 185 prosent. Det er snakk om ganske voldsomme prosenttall, men selve omsetningstallene er forholdsvis lave. Det er nok et mye større potensiale for oss på Kongsberg. Når vi ser en slik vekst, vet vi at det er grunnlag for enda større vekst for oss, sier Falk Lind.

Kun supplerende

Pia Falk Lind presiserer at Statoils rolle i underholdningsmarkedet kun er å være et supplement til faghandelen.

- Vi kommer aldri til å ta opp konkurransen med faghandelen. Statoil har som grunnverdi at vi skal være den raskeste veien til den beste underholdningen. Da er det ikke aktuelt å ta inn de spesielle produktene som folk skal lete etter, sier Falk Lind til FaroJournalen.

Det er likevel ingen tvil om at Statoil-stasjoner på mindre plasser i Norge utgjør grunnlaget i hjemmeunderholdningsmarkedet.

- Vi har eksempler der våre stasjoner fungerer som faghandel. Ungdom står i kø på tirsdager og venter på posten, og kundene får lov til å bestille spesielt. I Troms og Finnmark er vi nesten enerådende. Også i Telemark og Hedmark/Oppland er vi store, forteller Falk Lind.

Til sammenligning kan hun vise til motsatt effekt i hovedstadsområdet.

- I Oslo er det annerledes. Der har ikke bensinstasjonene den aktive holdningen til hjemmeunderholdningen. Det kommer nok av at alle faghandelkjedene har flere butikker i nærheten, avslutter Pia Falk Lind.

Kilde: FaroJournalen.