<center>Jan Erik Jansen hadde uflaks på T-banen.
Jan Erik Jansen hadde uflaks på T-banen.Vis mer

Sporveiene på avveier

Du kan bli tatt som sniker selv om du faktisk ikke sniker.

Sørg for å ha vekslepenger når du går på T-banen. Uten småpenger, og med en god porsjon uflaks, kan du fort ende opp med både bot og en truende inkassosak.

Tatt for sniking


Jan Erik Jansen (bildet) hadde en uheldig opplevelse for en stund siden. T-banestasjonens seddelautomat var ute av funksjon, og Jansen var tvunget til å hoppe på toget uten sporveisbillett.

Kort tid etter var det billettkontroll. Jansen ble bedt om å vise billett på T-banen, noe han naturligvis ikke kunne. Han forsøkte å forklare situasjonen, men fikk likevel en bot med beskjed om å betale eller klage innen to uker.

Han sendte en klage til Oslo Sporveier, men fikk brev tilbake om at de hadde avslått klagen.

I brevet skrev Oslo Sporveier: "Våre billettautomater er knyttet til en sentral som kontinuerlig tar inn eventuelle feilmeldinger. Hvis det likevel er en eller annen feil som ikke er blitt registrert, blir dette notert daglig når automaten tømmes/sjekkes."

Hypotetisk


Informasjonssjefen i Oslo Sporveier, Bjørn Rydmark, bekrefter dette.

- En automat med tekniske problemer skal automatisk gi oss en feilmelding. Dessuten ble den aktuelle automaten kontrollert, uten at man fant at det var noe feil med den, sier Rydmark.

Informasjonssjefen hevder at det er helt hypotetisk at det skulle være noe feil med maskinen uten at Oslo Sporveier hadde fått melding om det. Enten via tekniske feilmeldinger eller ved at andre personer hadde meldt fra om lignende opplevelser.

Videre avviser han at Oslo Sporveier kommer til å endre sin avgjørelse i saken.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Inkasso


Den uheldige T-banereisende sendte umiddelbart enda en klage på saken. Der la han spesielt vekt på at automaten ikke hadde fungert, selv om Sporveiene hevdet noe annet.

Få dager før den andre klagen ble sendt, hadde han mottatt et inkassovarsel.

- Jeg valgte å innbetale det påkrevde beløpet. Ikke fordi jeg mener at de har rett, men for å holde inkassobyrået på avstand. De truet meg blant annet med at jeg kunne få problemer med å få lån senere dersom saken havnet i et inkassobyrå, sier Jan Erik Jansen.

Oslo Sporveier, ved informasjonssjef Bjørn Rydmark, avviser at selskapet noen gang har fått en klage nummer to fra den bøtelagte.

- Jeg sendte begge klagene per mail. Men jeg hadde i forveien sjekket med Oslo Sporveier at det var greit. Man kan jo lure på om de ved en feiltakelse har slettet den andre mailen jeg sendte, sier Jansen.

Bakoversveis


- Jeg synes at det er all grunn til å stille spørsmål ved rutinene til Oslo Sporveier. Er systemene deres 100 prosent vanntette, spør Henny Kielland, jurist og underdirektør i Forbrukerrådet.

Hun synes at det er skummelt at man kan bli tatt for sniking med rent mel i posen.

- Jeg ville også gått på T-banen i god tro om at det ville ordne seg hvis det ble kontroll. Men jeg ville fått bakoversveis om jeg hadde blitt bøtelagt, sier hun.

Kielland oppfordrer den uheldige T-banereisende til å forsøke å klage enda en gang.

- Neste skritt måtte bli en eventuell rettssak, sier hun.

Dårlig service


- Dette er dårlig service og lite smidig av Oslo Sporveier. De burde ikke skjære alle over én kam, men være klar over at det faktisk er noen som gjerne vil gjøre opp for seg, sier Svein Slettan, førsteamanuensis i strafferett ved Universitetet i Oslo.

Han påpeker at det kanskje kan lønne seg å klage enda engang. Men bekrefter samtidig at det kan bli nødvendig å gå til sak for å slippe boten.

- Men det er selvfølgelig ingen garanti for hvem dommeren velger å tro på, sier Slettan.

Ifølge Slettan er saken juridisk sett helt på det rene dersom man umiddelbart kunne fastslå at seddelautomaten var i stykker. Men problemet er imidertid at det kan være vanskelig å bevise.

DinSide oppfordrer Oslo Sporveier til å se på saken enda engang.

DinSide tar saken


Har du opplevd noe urettferdig som vi kanskje kan hjelpe deg med? Send ditt tips til . Vi ser frem til å høre fra deg.

Vi lover å gå gjennom alle sakene, men kan naturligvis ikke love at alle blir publisert på DinSide.