Spørsmål og svar for kjøpere

Lurer du på hvordan du avgir et bud, hvordan budsystemet fungerer på DinSide Auksjon, eller hva som er smarte budstrategier? Les vår lille veiledning...

Før du kan avgi et bud må du bli en registrert bruker. Bruk denne registreringssiden og fyll ut skjemaet. Klikk så på "Send"-knappen, og du vil motta en epost med et seks-sifret ID-nummer samt et passord. Dette bruker du hver gang du skal legge inn et bud eller selge en gjenstand. Registrering er gratis!

Finn en gjenstand du liker

Ta en tur innom kategorilisten. Her kan du velge en kategori du synes er spennende, og så klikke på en gjenstand du vil by på.

Avgi ditt bud!

Når du har funnet en gjenstand du vil avgi et bud på, skriv inn ditt ID-nummer og passord. På budsiden kan du både se hva som er det høyeste budet, samt hva som er minstebudet på denne gjenstanden. Du kan legge inn så høyt bud du vil, men det kan ofte lønne seg å bruke vårt Autobud system. Autobud tillater deg å sette en maksimumsgrense på ditt bud. Hver gang noen byr over deg, så vil dette systemet automatisk legge inn et høyere bud helt til din maksimumsgrense er oppnådd.

Koster det noe å legge inn bud på DinSide Auksjon?

Nei, dette er gratis. DinSide Auksjon tjener penger på reklamen som selges på selve auksjonssidene.

Beskrivelsen av auksjonsobjektet er for dårlig, hvordan finner jeg ut mer?

Dersom du lurer på noe i beskrivelsen av et produkt, eller ønsker mer informasjon så kan du sende en epost til selgeren før du legger inn et bud. Husk at budene er bindene, og at det derfor er lurt å avklare spørsmål om gjenstanden på forhånd.

Kan jeg stole på den jeg handler med?

Er du en privatperson og kjøper fra en bedrift, så er du godt beskyttet i forhold til forbrukerlovverket og kjøpsloven. Det vil si at dersom du oppdager en mangel ved varen som selger ikke har fortalt om, så kan du kreve at kjøpet blir hevet, eller at feilen blir rettet på.

Handler du med privatpersoner kan du klikke her for mer informasjon.

Det er uansett viktig å undersøke hvem du handler fra før du legger inn bud. Det lønner seg å ta en titt på hva andre har skrevet om denne selgeren eller andre kjøpere ved å gå til Karakterboken. For mer informasjon om dine forbrukerretigheter på Internett kan du også titte på DinSides Internetthandelskole.

Finnes det automatiske budverktøy?

Istedenfor å hele tiden legge inn bud, så kan du bruke Autobud systemet. Her legger du inn den maksimale summen du er villig til å by på auksjonsobjektet, og så vil Autobud automatisk legge inn et bud dersom noen byr over deg. Autobud vil fortsette med dette til din maksimumsgrense er nådd.

Hva skjer hvis det oppstår en krangel med selgeren?

Skriv alltid ned informasjon om selgere du handler med. Noter spesielt epostadresse, kallenavn, navn på auksjonsobjektet, når du la inn bud og til hvilken pris. Dette kan være nyttig i en tvist-situasjon, og auksjonarius kan lettere spore tilbake dine transaksjoner dersom du har denne informasjonen tilgjengelig. Send en epost til vår auksjonarius og fortell hva uenigheten består i, så kan auksjonarius gi tips om hva du bør gjøre videre.

Hvordan får jeg tilslag på budet mitt?


Hvis du virkelig vil ha et auksjonsobjekt og er rimelig sikker på hva du er villig til å betale, bør du legge inn ditt maksimumsbud med en gang. Dermed slipper du å stresse angående om auksjonsobjektet har en minstepris eller ikke, og du vil få tilsendt en epost som informerer deg om noen legger inn et høyere bud eller om du får tilslag på gjenstanden.

Hvordan finner jeg ut om en auksjon er avsluttet?

Du kan søke etter auksjonsobjektet ved å bruke søkeverktøyet, eller du kan gå til vinnersiden og se om det ligger der. Dersom du har gitt det høyeste budet, vil du få en epost som informerer deg om dette straks auksjonen er avsluttet.

Hvordan kontakter jeg selgeren?

Du vil få en epost fra auksjonarius med informasjon om selgeren, dersom du ga det høyeste budet. Ta så kontakt med selger ved å sende en epost, eller ved å bruke telefon og faks. Dersom du ikke hører noe innen tre dager, skriv dette i Karakterboken.

Jeg får ikke kontakt med selger via epost

Det kan gå et par dager før du får svar, men vær klar over at selv om ikke vedkommende sjekker eposten sin daglig, betyr ikke dette nødvendigvis at selgeren ikke er interessert i å selge varen til deg. Dersom du fortsatt ikke får svar, bør du legge igjen en tilbakemelding i Karakterboken til denne selgeren.

Hva skjer hvis selgeren ikke vil selge?

DinSide Auksjon kan ikke tvinge folk til å selge sine gjenstander, og det er derfor beklagelig hvis selgeren trekker seg. Bruk Karakterboken slik at andre budgivere blir klar over at selgeren er useriøs.

Kan jeg nekte å betale?

Dersom du trekker deg fra ditt bud, så vil selgeren kunne skrive dette inn i din karakterbok. Dette ryktet vil følge deg så lenge du er inne på DinSide Auksjon, og det lønner seg derfor å betale for det du kjøper.
Du følger også norsk lovgivning når du er inne på DinSide Auksjon, som sier at alle avtaler er bindene. Vi tar vare på alle logger, slik at vi lett kan spore opp personer som trekker seg fra inngåtte avtaler.

Hvordan ser jeg hva det høyeste budet er?

Den enkleste måte er å laste opp sidene igjen, og så se om budbeløpet forandrer seg. Ettersom det er mulig at flere byr samtidig på auksjonsobjektet, så forandres auksjonsbeløpet fortløpende.

Hvorfor byr noen straks over meg når jeg legger inn et bud?

Dette betyr at det ligger flere bud inne i systemet, og da vil kun det høyeste budet vises. Dersom noen byr via Autobud, så vil dette systemet legge inn et høyere bud straks noen byr over den nåværende auksjonsprisen. Det kan lønne seg å legge inn ditt maksimumsbud med en gang, og unngå å legge inn stadige nye bud.

Kan jeg angre mitt bud?

Nei, ditt bud er bindene og kan ikke forandres.

Hva betyr minstepris.

Noen selgere foretrekker å legge ut auksjonsobjekter med en minstepris. Du vil se et lite symbol ved siden av auksjonsobjekter som indikerer at det eksisterer en slik pris. Auksjonen vil starte på den minsteprisen selgeren har spesifisert, men auksjonsobjektet vil ikke bli solgt før noen har lagt inn bud over minsteprisen. Dette brukes ofte når selgeren ikke er sikker på hva auksjonsobjektet sitt er verdt, eller ønsker å dekke eventuelle kostnader før objektet auksjoneres bort.

Når bør jeg legge inn et bud?

Det kan være lurt å vente til den siste auksjonsdagen før du legger inn et bud, for å unngå at auksjonsobjektet får for mye oppmerksomhet. Hvis du i tillegg har lagt inn et ganske sterkt maksimumsbud, er det mulig at andre ikke vil være med på leken og by over deg.

Hvor høyt bør mitt bud være?

Det kan være vanskelig å vite nøyaktig hvor mye du bør betale for et auksjonsobjekt, og ofte kan følelsene ta overhånd. Dette er helt naturlig, men kan koste deg dyrt. Å legge inn et høyere bud bare fordi noen prøver å slå deg, kan fort utvikle seg til en budkrig. Den eneste som tjener på dette er selgeren av auksjonsobjektet. Derfor bør du på forhånd bestemme deg for hva du er villig til å betale for et auksjonsobjekt, enten ved å se hva slike objekter har blitt solgt for før, eller gjøre en prisundersøkelse.

Hvorfor fikk jeg ikke det høyeste budet?

Pass opp for snikskyttere (såkallte snipers). Enkelte kjøpere ser sport i å legge inn bud i siste liten, rett før auksjonen stenger. Å vente med å legge inn et maksimumsbud rett før tidsfristen går ut, kan faktisk resultere i at du ikke får auksjonsobjektet. I DinSide Auksjon er det nemlig innebygget en funksjon som forlenger budgivingen med fem minutter, dersom det kommer inn et bud rett før auksjonen avsluttes. Dermed er det fortsatt mulig at andre kan legge inn enda høyere bud eller at Autobud systemet kommer inn og byr over deg.

Hvorfor er det alltid høye minstepriser?

Blir du irritert over høye minstepriser? Ofte ønsker selgeren å beskytte seg selv mot tap ved å legge inn en høy minstepris. Dette til tross for at erfarne selgere får størst oppmerksomhet på sine auksjonsobjekter dersom de legger inn en lav minstepris, ettersom de fleste budgivere ønsker å starte forsiktig før de øker sine bud. Noen kjøpere ser muligens på dette som en taktikk fra selgerens side, men faktum er at det er god forretningsskikk og helt akseptabelt.

Jeg har et spørsmål, men finner ikke svaret her.

Auksjonarius vil fortløpende oppdatere denne hjelpesiden med svar på spørsmål fra brukerne. Finner du ikke svaret på ditt spørsmål kan du sende en epost til vår auksjonarius.

Klikk på det du lurer på
Hvordan man selger en gjenstand

Auksjonsreglene

Frakt og betaling

Tilbake til hovedsiden for DinSide Auksjon

Lykke til !