<b>IKKE SVAR:</b> Fyller du ut spørreundersøkelsen som tilsynelatende er fra banken din, risikerer du å bli abonnent på diverse varer og få trukker flere hundre kroner av kortet hver måned. Foto: BERIT B. NJARGA
IKKE SVAR: Fyller du ut spørreundersøkelsen som tilsynelatende er fra banken din, risikerer du å bli abonnent på diverse varer og få trukker flere hundre kroner av kortet hver måned. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Spørreundersøkelsen fra «banken» din er svindel

Dukker opp ved avlogging fra nettbanken.

Den siste tiden har flere norske bankkunder opplevd en ny type nettbank-svindel, i form av en spørreundersøkelse som dukker opp ved avlogging i nettbanken.

- Et titalls banker opplever at kundene ringer og lurer på hva dette er, forteller Morten Tandle, daglig leder i FinanCert til Dinside.

Ved å svare på spørreundersøkelsen takker du ja til et abonnement som trekker 300-400 kroner fra kortet ditt hver måned.

Se også opp for den nye formen for SMS-svindel

Lurt inn i abonnement

Ifølge Tandle fungerer den nye svindelmetoden på følgende måte:

Etter utlogging i nettbanken åpner det seg et vindu med det som gir seg ut for å være en spørreundersøkelse fra banken. Etter tre-fire trivielle spørsmål er man ferdig og blir tilbudt en premie; eksempelvis et par Converse-sko til 19 kroner.

Det som kun kommer frem med liten skrift, er at det slett ikke er banken som står bak dette, og at du ved å få tilsendt premien blir abonnent og mottaker av diverse premier - som koster deg 300-400 kroner i måneden.

- Det viser seg å være mye vanskeligere å komme seg ut av abonnementet, enn å komme inn i det, sier Tandle til Dinside.

Svindel-undersøkelsen skal i hovedsak dukke opp hos bankkunder som har installert en såkalt Toolbar, eller nettleserutvidelse, som blant annet gir dem diverse reklame.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Også såkalte gratisprøver kan lure deg inn i abonnementer av denne typen.

SVINDEL: Slik ser spørreundersøkelsen ut - bare med banken din sitt navn, som her er byttet ut med Dinside. Foto: ILLUSTRASJON
SVINDEL: Slik ser spørreundersøkelsen ut - bare med banken din sitt navn, som her er byttet ut med Dinside. Foto: ILLUSTRASJON Vis mer


Ny svindelmetode

Sparebanken Møre er en av bankene som har lagt ut en advarsel om spørreundersøkelsen til sine kunder, med et eksempel fra mai i år.

Ifølge Tone Hoddø Bakås, konstituert administrerende direktør i Norsk senter for informasjonssikring (NorSis), er dette en relativt ny form for svindel som dukket opp for første gang i vår og som har blomstret opp igjen i høst.

Tone Hoddø Bakås i NorSis. Foto: NORSIS
Tone Hoddø Bakås i NorSis. Foto: NORSIS Vis mer


Å benytte seg av banker for å vekke tillitt, er derimot ikke noe nytt.

- Svindel knyttet til bankene har vi sett i mange år, blant annet i form av phishing-mail. Å prøve å utnytte tillitten til bankene er et kjent fenomen blant svindlerne, sier Hoddø Bakås.

Dinside omtalte nylig følgende phishing-svindel, der kunder i Danske Bank opplevde å få nettopp falske spørreundersøkelser tilsendt på e-post.

Husk å oppdatere PC-en

Hoddø Bakås advarer generelt om å være skeptisk til henvendelser som spiller på tillit, frykt eller fristelser, og tenke før man klikker på lenker og spørreundersøkelser, som i dette tilfellet.

I tillegg anbefaler hun å sørge for jenlig vedlikehold av PC-en.

- Installér antivirusprogram, og oppdater dette. Oppdater også operativsystemet og alle andre programmer på PC-en jevnlig, lyder rådet fra NorSis.

Kunder som har gått i fella, bør kontakte banken sin og be om hjelp, slik Forbruker Europa har rådet tidligere i liknende saker.