Sperr både telefon og abonnement om mobilen blir stjålet
Sperr både telefon og abonnement om mobilen blir stjåletVis mer

Sperr mobilen om den blir stjålet

Du både kan og bør stenge av abonnement og selve telefonen for videre bruk om du mister, eller noen stjeler telefonen din.

Anslagsvis stjeles omkring 35.000 mobiltelefoner i året i Norge. En anseelig mengde verdier kommer altså på fremmede og tyvaktige hender. Og du kan miste mer enn verdien på telefonen om du ikke melder fra til de riktige instanser om at den er stjålet.

Sperr abonnementet

Det første du gjør om telefonen er stjålet eller du har mistet den, er å kontakte mobiltelefonselskapet ditt for å sperre abonnementet. Netcoms kundeservice ringer du på telefon 168 (+47 920 00 168 om du er i utlandet). DinSides erfaring er at det til tider kan ta svært lang tid å komme gjennom på dette telefonnummeret, spesielt nå i ferietiden. Men du har en alternativ måte: Via denne siden kan du sende meldingen per e-post til Netcoms kundeservice.

Er du knyttet til Telenor ringer du kundeservice på 164 (+47 915 00 164 om du er utenlands). Der kan du sperre abonnementet umiddelbart. Er du usikker på om telefonen er mistet eller stjålet, kan du velge en firesifret kode som kundeservice legger inn sammen med sperre-ordren. Finner du igjen telefonen, kan du så åpne abonnementet igjen ved å ringe kundeservice og gi dem den riktige koden.

Etter at du har sperret abonnementet skal du få en skriftlig bekreftelse fra selskapet om dette. Da er du sikret at ingen kan ringe kostbare utenlandssamtaler og sextelefoner på ditt stjålne abonnement.

Sperr telefonen

Selv om du sperrer abonnementet, vil tyven kunne sette inn sitt eget SIM-kort, og bruke telefonen uten videre problemer. Det er selvfølgelig dette som gjør mobiltelefontyverier så attraktivt. Derfor bør du også sørge for å sperre selve telefonen for videre bruk.
Dette kan du kun gjøre skriftlig, for å være sikret mot at uvedkommende sperrer din telefon. Rent praktisk blir sperringen gjort ved at telefonapparatets unike identitetsnummer på 15 siffer (IMEI-nummeret) rapporteres til et internasjonalt register i Irland (CEIR). Både Netcom og Telenor samarbeider med dette registeret, og er en telefon svartelistet der, kan den ikke brukes i noen av de nettene som benytter registeret.

Nummeret

IMEI-nummeret er som et personnummer - unikt for den enkelte telefon. Nummeret kan du se bak på telefonen, eller på skjermen ved å taste *#06#. Men det er jo av naturlige årsaker vanskelig når telefonen er borte. Om du ikke har notert nummeret, kan telefonselskapene hjelpe deg å finne det om du forteller dem hvilken telefontype det dreier seg om, og når du sist ringte med telefonen.

Politisamarbeid

For å sperre telefonen kan du enten få hjelp av selskapenes kundeservice, eller du kan gjøre det når du melder telefonen stjålet til politiet. Gjennom et samarbeid med politikamrene over hele landet vil både Netcom og Telenors abonnenter snart få anledning til å svarteliste selve telefonapparatet samtidig som de anmelder tyveriet.

Gjennom et prøveprosjekt med Majorstua Politistasjon i Oslo, kom Telenor frem til at svartelisting ved hjelp av politiet er en svært effektiv fremgangsmåte for å hindre mobiltyverier i å bre seg.

Både sperring av telefon og abonnement kan reverseres av eieren, dersom telefonen av en eller annen grunn kommer til rette igjen.