Årets måling fra EPSI Rating viser at forsikringsselskapene generelt har mer fornøyde kunder enn tidligere. Men ikke alle selskapene scorer like høyt:
Tryg er selskapet som får lavest poengsum i årets måling. De mest fornøyde kundene er det Sparebank 1 som har - i tillegg til småselskapene.
LES OGSÅ: Kan restbeløpet fra forsikringsselskapet være for lavt for utbetaling?
Sparebank 1 og Frende i tet
Av 100 mulige poeng får Sparebank 1 forsikring en gjennomsnittlig kundetilfredshet på 73,5 poeng, tett fulgt av Frende med 73,3 poeng. Ifølge Epsi har nettopp disse to selskapene knivet om å være best på kundetilfredshet de siste årene.
– Vi jobber systematisk med kompetanseheving internt i eget selskap og hos de ulike SpareBank 1-bankene, for å sikre at kundeopplevelsen blir best mulig. Dette gjelder også for nettløsningene våre, som blir stadig viktigere for kundene, sier Turid Grotmoll i SpareBank 1 Forsikring i en pressemelding.
Også gruppen over andre forsikringsselskaper, som inkluderer Storebrand, Eika Forsikring, Codan, Enter Forsikring, JBF, KLP med flere, får en svært god samlet poengsum med sine 73,9 poeng.
Tryg havner på sisteplass med 70,8 poeng, mens hakket høyere finner vi DNB og IF med 71,3 poeng. Her trekker EPSI Rating frem en solid framgang hos DNB.
Jevnt over viser tallene fra EPSI Rating at kundene er mer tilfreds med sine forsikringsselskap enn tidligere.
Flere er utro
Samtidig går kundelojaliteten ned, og er på sitt laveste nivå siden 2010. Dermed tror EPSI rating at sannsynligheten øker for at flere kunder vil bytte selskap.
Å bytte forsikringsselskap kan også være lønnsomt, har Dinside vist til tidligere.
LES OGSÅ: Spar flere tusen kroner på bilforsikringen
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.