KJØPE MER TID: Nå kan du snart utsette fakturabetaling via mobilbanken dersom du er Sparebank 1-kunde, men husk at du får et administrasjonsgebyr på 99 kroner hver gang du utsetter. Ifølge Forbrukerrådet er dette et bedre alternativ enn inkasso. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.
KJØPE MER TID: Nå kan du snart utsette fakturabetaling via mobilbanken dersom du er Sparebank 1-kunde, men husk at du får et administrasjonsgebyr på 99 kroner hver gang du utsetter. Ifølge Forbrukerrådet er dette et bedre alternativ enn inkasso. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Utsette fakturabetaling

Sparebank 1 tilbyr seg å betale regningen din, og gir deg tre måneder utsettelse

Sprekt gjort, mener Forbrukerrådet.

Dumper det ned regninger i postkassen som du på ingen måte kan betale før de forfaller? I stedet for at de går til inkasso, tilbyr Sparebank 1 snart alle kundene sine å betale regningene for dem og gi tre måneder utsatt betalingsfrist.

Dette er for å hindre at flere nordmenn tyr til forbrukslån for å gjøre opp for seg, samt å spre utgiftene på flere lønninger, slik at de blir lettere å håndtere, ifølge en pressemelding.

- Det håper vi vil bidra til å forebygge både betalingsproblemer og inkassosaker, sier Beate Søberg, direktør for finansiering.

Den nye løsningen åpner for at du kan utsette fakturaer via mobil- og nettbanken, hvor du også får en totaloversikt over utestående beløp.

Foreløpig er det kundene i Sparebank 1 Midt-Norge som får teste løsningen, men på sikt skal den bli tilgjengelig for alle bankkundene.

- Sprekt

I praksis fungerer altså betalingsutsettelsen slik at Sparebank 1 tar regningen for deg, og sender deg en ny faktura på samme beløp med tre måneder ekstra betalingsfrist.

Kunden kan maks få fire utsatte fakturaer til enhver tid, og hver regning kan ikke være høyere enn fire tusen kroner. I tillegg kommer et administrasjonsgebyr på 99 kroner per faktura, men tjenesten er rentefri.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, mener dette er sprekt gjort av Sparebank 1.

- Det banken gjør, er egentlig noe inkassobyråene har gjort en stund: De tar over krav fra virksomheter som har solgt varer og tjenester til forbrukerne, sier Jensen.

Mener løsningen er bedre enn inkasso

Fagdirektøren legger til at Sparebank 1-gruppen allerede driver inkassovirksomhet, så de har gode forutsetninger for å vite hva de går til. Det som skiller denne nye betalingsutsettelse-løsningen fra inkasso, er at der inkassobyråene kommer inn etter at betalingen har blitt et problemet, vil banken komme inn i bildet før det blir inkasso.

- Dette er et spennende tilbud, og i valget mellom å få inkassosak med store kostnader, så er dette klart bedre for forbruker, sier Jensen.

I vanlige inkassosaker, må du betale forsinkelsesrenter hvis du ikke holder fakturafristen, såfremt du ikke har lån, for da kan inkassoselskapet kreve renter du har på lånet. Forsinkelsesrenten er satt til 8,5 prosent.

I tillegg kan det hende at du må betale innkrevingskostnader, hvor standardkompensasjonen er på 380 kroner. Inkassosatsen er på 700 kroner. Dette kan du lese mer om på Forbrukerrådets nettside.

Jensen understreker imidlertid at det er beroligende at løsningen rulles forsiktig ut, med både grenser på hvor mange utsettelser en enkelt forbruker foreta og hvor stort beløp som kan utsettes.

Du kan be om utsettelse direkte fra fakturaavsender

Lindorff er Europas markedsledende inkassobyrå, og de framholder at det er positivt med produktutvikling som gjør det enklere for folk å holde orden på økonomien og få betalt regningene sine.

- Har du behov for å utsette regningene på grunn av betalingsvansker, er det samtidig viktig at du bruker utsettelsestiden til å redusere utgiftene og få orden på økonomien din, sier kommunikasjonsdirektør Stig Inge Eikemo.

Og, du må også vite at hvis du har et betalingskrav som du ikke kan innfri når det forfaller, er det ingenting i veien med å ta direkte kontakt med de du skylder penger og be om utsettelse fra dem.

- Veldig mange virksomheter vil være imøtekommende, for de vet at inkasso er krevende, ubehagelig og ødeleggende for kundeforhold, sier Jensen i Forbrukerrådet.

Grunnregelen er at forbrukere skal betale for varer og tjenester de har bestilt, og de kommer seg ikke lett unna. I Norge er det nemlig mange og velfungerende ordninger for næringsdrivende slik at de få pengene de har krav på, ifølge fagdirektøren.

Jensen legger til at med sin nye betalingsutsettelse-løsning, vil Sparebank 1 sitte igjen med krav mot sine egne kunder hvis de ikke klarer å betale for seg, selv etter utsettelsen. Banken vil da benytte de ordningene som allerede finnes for å få tilbake utlegget.