<strong>STARTER SPERRING:</strong> Tusenvis har ikke gått til banken for å oppdatere legitimasjonen sin. Nå melder Sparebank 1 Nord-Norge at de sperrer kontoer. Foto: Eskild Fors.
STARTER SPERRING: Tusenvis har ikke gått til banken for å oppdatere legitimasjonen sin. Nå melder Sparebank 1 Nord-Norge at de sperrer kontoer. Foto: Eskild Fors. Vis mer

Oppdatert legitimasjon i banken

Sparebank 1 begynner å sperre kontoer

Forbrukerrådet tror det sitter mange fortvilede bankkunder rundt omkring i landet nå.

Publisert
Sist oppdatert

I løpet av det siste året har du kanskje fått beskjed om å dra til banken og ta med gyldig legitimasjon, slik at banken kan oppdatere det i systemene sine.

Kravet om legitimering skjer etter at norske myndigheter har bedt bankene sørge for oppdatert legitimasjon, med henvisning til hvitvaskingsloven.

Kundene har hatt frist til nyttår med å legitimere seg, mens bankenes frist overfor Finanstilsynet går ut 17. januar. Men fortsatt har tusenvis av nordmenn ikke vært innom banken sin i dette ærend.

Mangler 10.000 kunders legitimasjon

Nå melder Sparebank 1 Nord-Norge at kunder som ikke har oppdatert legitimasjonen sin ennå, får kontoene sine sperret.

- For å ikke få sperret kontoen, må bankkundene komme innom sitt lokale filial med kopi av legitimasjon. Vi har fått se legitimasjonen til mer enn 200.000 av våre kunder. De 10.000 vi mangler legitimasjon fra, er vi ikke sikre om er aktive, sier kommunikasjonssjef Stein Vidar Loftås til NRK.

Arbeidet med å sperre kontoer begynte i forrige uke, og vil fortsette ut neste uke, opplyser han videre.

- Kontakt banken

Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet, tror det sitter mange fortvilede bankkunder i Nord-Norge og andre steder nå. Hvis den sperrede kontoen er den eneste kontoen kunden har, blir det fort vanskelig å komme seg gjennom en vanlig norsk hverdag.

- De som har fått kontoene sine sperret, bør kontakte banken snarest for å høre hva som kan gjøres. Men, de trenger ikke å være redde for at pengene er borte, for det er de ikke, sier Jensen til Dinside.no.

Står du i butkken og ikke får betalt, er det fortsatt håp, ifølge Loftås i Sparebank 1 Nord-Norge. Bankene har nemlig frist fra Finanstilsynet ut neste uke.

- Hvis du opplever at kontoen er sperret, dra innom og gjennomfør legitimering, så åpner vi den fort, sier Loftås til NRK.

Banken har vært hos kundene

Jensen i Forbrukerrådet påpeker at det spesielt i Nord-Norge er store avstander og gjerne en lang reise fra der kunden bor til bankfilialet. Derfor burde bankene være mer fleksible enn å kreve fysisk oppmøte med én spesiell type legitimasjon. Det burde, for eksempel, være mulig å legitimere seg elektronisk, eller at banken kom til kundene i stedet for å kreve at kundene kommer til dem.

- Én måte det kunne vært løst er at banken har utsendinger til samlingshus rundt omkring i Nord-Norge, slik at kundene ikke får like lang reisevei som ellers, sier Jensen.

Loftås i Sparebank 1 Nord-Norge kan fortelle Dinside at de har vært på lokalbutikker, bibliotek, rådhus og andre steder i distriktet høsten som var, hvor de har hatt med seg mobilt utstyr for at kunder skulle få oppdatert legitimasjonen sin. I tillegg er det mulig for kundene å legitimere seg digitalt via nettsiden deres.

Dette er gyldig legitimasjon etter loven

Det siste året har det vært eksempler på at bankene krever at kunden møter opp med pass som eneste legitimasjonsmiddel. Finanstilsynet framholder, derimot, at det er flere typer legitimasjon som er gyldig, ifølge veilederen til hvitvaskingsloven:

  • Norske og utenlandske pass (ikke nødpass)
  • Norske førerkort
  • Norske bankkort med bilde
  • Nasjonale ID-kort utstedt av et EØS-land (en oversikt over disse fremgår av utlendingsforskriften vedlegg 4)
  • Norsk utlendingspass (blått pass)
  • Norsk reisebevis for flyktninger (grønt pass)
  • Elektronisk legitimasjon i henhold til hvitvaskingsforskriften § 4-3 fjerde ledd

Bankene kan ut i fra egne risikovurderinger og forretningsmessige forhold utarbeide egne regler og rutiner for sikker kundekontroll som innebærer strengere krav enn det som er nevnt over. Dette er imidlertid ikke et krav fra Finanstilsynet.

Ingen regler uten unntak

Hvitvaskingsloven krever som hovedregel personlig oppmøte for legitimering, men det er mulig å møte kravene ved å sende inn kopi av legitimasjon i kombinasjon med andre tiltak, ifølge Finanstilsynet.

Lovkravene kan ikke fravikes, men for noen særskilte grupper aksepteres det noe lempeligere krav til dokumentasjon, men dette er smale unntaksadganger som krever særlige grunner. Det kan gjøres unntak i følgende tilfeller:

  • Personer som ikke har gyldig legitimasjon (mindreårige)
  • Personer som ikke har gyldig legitimasjon (personer under vergemål)
  • Eldre og svært syke personer uten gyldig legitimasjon
  • Personer som ikke har gyldig legitimasjon (utenlandske statsborgere)
Hva skjer når du betaler med kort? Hvordan oppdages potensielle farer? Og hvordan fungerer egentlig kontaktløs NFC-betaling? Video: Per Ervland Vis mer

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer