<strong>ADVARER:</strong> - Får du denne typen henvendelse, er det svindel! advarer Sparebank 1 på sine Facebooksider. De oppfordrer til å ikke trykke på linken. Foto: Kristin Sørdal
ADVARER: - Får du denne typen henvendelse, er det svindel! advarer Sparebank 1 på sine Facebooksider. De oppfordrer til å ikke trykke på linken. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Sparebank 1 advarer om svindel

Sparebank 1 advarer kunder om svindelforsøk på e-post og SMS.

Publisert

Sparebank 1 varsler nå om svindelforsøk.

De har mottatt flere meldinger fra kunder som har fått en e-post/SMS fra noen som utgir seg for å være Sparebank 1 – der også bankens logo benyttes.

- Får du denne typen henvendelse, er det svindel! advarer Sparebank 1 på sine Facebook-sider.

Banken har også sendt ut en pressemelding med informasjon om svindelforsøket.

- Ikke trykk på linken

Banken opplyser at kunden i den gjeldende svindelhenvendelsen typisk blir fortalt at kort og kontoer er deaktivert på grunn av mistenkelig aktivitet, og det er vedlagt en link som sender kundene til en falsk SpareBank 1-side.

Trykker du på linken, får du beskjed om å taste inn kortinformasjon eller personlig informasjon som for eksempel fødselsnummer, engangskoder og BankID-passord. Slik kan svindlerne ta kontroll over kortet eller kan benytte BankID.

Dette er et typisk svindelforsøk som med jevne mellomrom dukker opp - hvor altså svindlerne utgir seg for å være banken din eller andre du kan ha et forhold til. Nordea advarte for eksempel om en liknende svindel i sommer.

SVINDEL: Det florerer av svindelforsøk om dagen. Vi gir deg oversikt over de mest vanlige. Foto: Shutterstock/NTB: Klipp: Tobias Fjeldvang. Reporter: Embla Hjort-Larsen. Foto: NTB Vis mer

- SpareBank 1 kommuniserer aldri med kundene på denne måten, og vi vil understreke at denne mailen ikke er fra oss. Vi ber kundene våre ettertrykkelig om ikke å trykke på denne linken, advarer vikarierende kommunikasjonsdirektør i SpareBank 1, Christine Meling Christensen.

- De siste årene har vi sett en økning i manipulasjon av bankkunder, og svindlerne blir både smartere og mer profesjonelle. Det viktigste rådet jeg kan gi, er å aldri oppgi personlige passord, PIN-koder eller annen BankID-informasjon, uansett hvem det er som spør, fortsetter hun.

De oppfordrer alle som opplever slike svindelforsøk, om å tipse banken sin.

Bankens råd for å avverge svindelforsøk:

  • Aldri oppgi kontoinformasjon, BankID-koder eller passord via mail, SMS eller telefon, uansett hvem som ber om det – enten det er bank, familie, venner eller andre.
  • Ha i bakhodet at banken din aldri vil be deg om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon. Får du en slik forespørsel, er det sannsynligvis en som vil svindle deg.
  • Har du en dårlig magefølelse eller oppdager at du er utsatt for svindel? Ta kontakt med banken din umiddelbart! Jo kortere tid det tar før banken får beskjed, jo raskere kan de agere og stoppe transaksjonen.
  • Snakk med andre, spesielt eldre, om metodene svindlerne bruker. En av de mest effektive måtene vi kan bekjempe denne type kriminalitet på, er å spre informasjon.
  • Sjekk avsenders e-postadresse opp mot tidligere e-poster du har fått fra banken. Er du i tvil om e-posten kommer fra banken din, bør du kontakte bankens kundesenter før du klikker på eventuelle lenker.
  • Sørg for å bytte passord på e-post, Facebook, Instagram mv. regelmessig, og unngå å ha samme passord flere steder.

Vi bryr oss om ditt personvern

dinside er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer