Bli kvitt gjeld

Spareapp skal hjelpe deg å få ned gjelda

Det bør bli lettere å kvitte seg med dyr gjeld, mener ekspertene. Dette kan kanskje en app-nyhet bidra til.

ØNSKEDRØM: Mange nordmenn sitter med gjeld på flere ganger inntektstørrelsen sin, og det å bli gjeldfri kan føles som en fjern drøm. Derfor kan spareprodukter myntet på å hjelpe deg å nedbetale det du skylder, spesielt den dyre kreditt- og forbruksgjelda, være kjærkomment. Foto: Dreams/Dinside
ØNSKEDRØM: Mange nordmenn sitter med gjeld på flere ganger inntektstørrelsen sin, og det å bli gjeldfri kan føles som en fjern drøm. Derfor kan spareprodukter myntet på å hjelpe deg å nedbetale det du skylder, spesielt den dyre kreditt- og forbruksgjelda, være kjærkomment. Foto: Dreams/Dinside Vis mer

Andelen nordmenn med gjeld over tre ganger egen inntekt øker. Dét er urovekkende.

Når gjeldsgraden blir for høy, kan du få problemer med å takle de økonomiske forpliktelsene dine, og du blir ekstremt sårbar for endringer, slik at en relativt liten hendelse som du burde kunne takle, for eksempel at renten går litt opp eller at vaskemaskinen bryter sammen, får veldig store konsekvenser for husholdningen din.

Usikret gjeld blir nå samlet i gjeldsregistrene, slik at lånetilbydere og privatpersoner får bedre oversikt over hvor mye de har i kredittkort- og forbrukslångjeld.

Du kan «spare» ned gjelda

Men, hvordan få ned gjelda, både den dyre, usikrede, samt sikret gjeld, som boliglån?

Spareappen Dreams er lastet ned over 570.000 ganger fra Google og App Store per 24. januar, og nå kommer snart en ny funksjon i appen som skal hjelpe brukerne å få bukt med gjelda si.

Du kan nemlig snart, i tillegg til å spare mot et drømmehus eller -reisemål, også betale ned gammel kredittkortgjeld og gamle forbrukslån via appen.

Dreams har fått banken Storebrand med på laget, som vil sikre at kundene får refinansiert forbrukslånet til en lavere rente gjennom appen.

Vil fylle et hull

Daglig leder Øystein Høie i Dreams sier at målet med den nye app-funksjonen er å gjøre nedbetaling av gjeld enkelt og morsomt.

- Vi så et hull i markedet. Bankene formaner alltid at vi må spare mer på konto og i fond, men det er ikke slik nordmenn flest liker å spare. De vil heller bli kvitt gjelda si, sier Høie til Dinside.no.

I første omgang skal appen hjelpe nordmenn med å nedbetale gammel gjeld fra kredittkort og forbrukslån på følgende måte:

  • Det første som skjer når du registrerer forbrukslånet i appen, er at renta blir redusert. Via Dreams´ bankpartner Storebrand kan de tilby en av de beste rentene i markedet, ifølge Høie. På denne måten får du frigjort ekstra penger hver måned, som du kan betale inn på lånet.
  • Det andre appen gjør er å hjelpe deg å betale inn ekstra på lånet hver måned gjennom ulike «sparehack», som å kutte snusforbruk. Appen «heier» på at du skal bli gjeldfri og sender deg motiverende meldinger hver gang du har nådd en milepæl eller betaler inn ekstra på lånet.
SAMARBEID: Dreams og Storebrand samarbeider gjennom en ny funksjon i spareappen med mål om å få deg gjeldfri. Slik vil et forbrukslån se ut i appen. Foto: Dreams/Dinside.
SAMARBEID: Dreams og Storebrand samarbeider gjennom en ny funksjon i spareappen med mål om å få deg gjeldfri. Slik vil et forbrukslån se ut i appen. Foto: Dreams/Dinside. Vis mer

- Når du har blitt gjeldfri, spør vi deg hva du drømmer om å gjøre fremover, og setter opp sparemål for deg. Målet er å etablere nye økonomiske vaner, der du alltid har ekstra penger på sparekontoen og unngår å havne i en situasjon der du trenger å ta opp gjeld igjen, sier Høie.

Heidi Skaaret, konserndirektør for personmarked i Storebrand, forteller at de samarbeider med Dreams for å hjelpe kunder med forbrukslån å bli gjeldfrie så raskt som mulig.

- I den nye app-funksjonen samarbeider vi om å refinansiere usikret gjeld og gi råd til raskere nedbetaling. Dette kan bidra til at enda flere nordmenn kan oppnå økonomisk frihet og trygghet, sier Skaaret til Dinside.no.

Hun sier videre at bankrådgiverne deres er godt trent i å legge gode planer sammen med kundene sine, og at de anbefaler kundene å betale ned på lånet så raskt som mulig.

- Den beste formen for sparing

Tom Staavi, informasjonsdirektør i Finans Norge, synes den nye appfunksjonen er et eksempel på produktutvikling av digitale økonomitjenester som rett og slett er strålende.

- Jeg har ikke selv testet Dreams, men synes verdiforslaget deres er supert. De gjør det enklere å spare de små beløpene gjennom å sette opp et konkret sparemål. Det at de nå introduserer en funksjon som retter sparefokuset mot å nedbetale forbruksgjeld, kan vi ikke annet enn å applaudere, sier Staavi til Dinside.no.

- Nedbetaling av gjeld er antagelig, for de fleste, den aller beste formen for sparing, legger Staavi til.

Det er flere eksempler på andre digitale økonomitjenester for forbrukere, som viser at det gror godt i det norske og nordiske fintech-miljøet, samt i bankenes utviklingsteam, ifølge Finans Norge.

- Vårt viktigste bidrag til å understreke viktigheten av gjeldsnedbetaling, er utdanningen av nå 13.000 autoriserte rådgivere spredd i finansnæringen over hele landet. Det er et krav til autoriserte rådgivere at de ser sammenhengen mellom gjeld og eventuell annen sparing, og i kursopplegget for rådgiverne er det et sterkt fokus på at det er et godt råd å nedbetale gjeld fremfor annen sparing. Dette går også inn i kravene for digitale rådgivningsløsninger, sier Staavi videre.

Gjeld - underkommunisert eller tydelig?

I 2017 snakket Dinside med Elisabeth Realfsen i Finansportalen om nettopp dette at nedbetaling av gjeld er en form for sparing. Hun mente finansbransjen underkommuniserte at det å bli kvitt gjeld er et sparetiltak.

- All markedsføring på bankene og aktørenes nettsider, handler om å kjøpe spareprodukter. Jeg etterlyser tydeligere kommunikasjon til kundene om at gjeldsnedbetaling er en lur investering, sa Realfsen.

Administrerende direktør Siv Seglem i Finansnæringens autorisasjonsordninger (FinAut) svarte at det var viktig å ikke blande markedsføring av spareprodukter og behovene til enkeltpersonene.

- I rådgivning mellom bank og kunde, blir det ikke underkommunisert at gjeldsnedbetaling er viktig. Jeg mener det er godt kommunisert at både sparing og gjeldsnedbetaling er lurt fra bransjens side, sa Seglem, som også tok til orde for at råd om gjeldsnedbetaling hører hjemme i rådgivningssamtalen mellom banken og kunden, ikke som «reklame» på bankenes nettsider eller lignende.