Søvnråd for ferien

Sover du godt i ferien? For mange innebærer stress, reiser og fremmede senger at nattesøvnen slett ikke blir som den skal. Mozon gir deg ti råd for god nattesøvn i ferien.

I ferien skal vi jo ofte rekke alt det vi ikke har fått tid til resten av året. Vi besøker svigerforeldre i Stavanger, drar på hytta med ungene og sover i trange køyer i snekka til naboen. Hvis du legger til jetlag fra utenlandsreiser og lange lyse netter er det ikke så vanskelig å forestille seg at mange får problemer med å sove skikkelig.

Uten skikkelig søvn blir vi også mer slitne og irritable. Det har verken du eller de rundt deg glede av. Her er de ti viktigste rådene for å sikre deg god nattesøvn:

Unngå lys
Det er veldig viktig at rommet du sover i er mørkt og kjølig. Det kan være lurt å investere i litt gråpapir og tape slik at du får blendet vinduer og andre åpninger for lys.

Ørepropper og sovemaske
Ørepropper er redningen når du vil sove mens andre har mer lyst til å være våkne natten gjennom. Det skal ikke mye lyd til for å forstyrre søvnen. En sovemaske er også lurt om du ikke kan isolere rommet helt mot lys..

Mosjon
Aktivitet om dagen gjør det lettere å sovne om kvelden. Dette er spesielt viktig om du har tilbragt mye tid helt stillesittende i bilen eller på toget. Unngå hard fysisk aktivitet de siste fire timene før du skal sove slik at kroppen kan gire ned.

Koffein og alkohol
Koffein i kaffe og cola gjør det veldig vanskelig å komme inn i drømmeland. Alkohol i små mengder kan gjøre det lettere å sovne, men større mengder alkohol vil redusere søvnkvaliteten betraktelig.

Nakkestøtte
En oppblåsbar nakkestøtte kan være lurt å ha med seg når reisen blir lang og du vil sove litt i sittende stilling. De profesjonelle ferierende skiller seg alltid ut på flyet med nakkestøtte, sovemaske og ørepropper.

Urter
Mange urter har en beroligende effekt og kan gjøre det lettere å sove godt. Kamille, humle, melisse og lavendel kan brukes i te før du legger deg. Valeriana er et annet naturprodukt som du får kjøpt som konsentrat og som vil gjøre det lettere å sovne.

Forbered deg på søvnen
Om du sliter med nattesøvnen kan det være lurt å bygge opp gode rutiner om kvelden. Ta en kopp varm melk eller urtete, unngå høy aktivitet og gå til sengs på samme tid hver dag om det er mulig.

Avslappingsteknikker
Ved å gjøre enkle avslappingsøvelser vil kroppen bli bedre forberedt på å sove. Prøv pusteøvelser og avslappingsøvelser for musklene.

Melatonin
Melatonin er kroppens eget søvnhormon og produseres i kroppen når vi sover. Et ekstra tilskudd av melatonin kan være lurt om du reiser over flere tidssoner og får problemer med å tilpasse deg en ny døgnrytme.

Om ikke noe annet virker
Som siste utvei kan du bruke sovetabletter for å få sove. Husk at mange sovetabletter vil gjøre deg trett også dagen etter og at de ikke bør kombineres med alkohol.

Mozon 07.07.2003