Søvnmangel gir økt appetitt

Søvnmangel gjør deg ikke bare tregere, trøttere og sykere. Det kan til og med forårsake at du legger på deg - eller blir fet - ifølge forskere.

Det har lenge vært kjent at for lite søvn påvirker hjernen, og fremfor alt hukommelsen og prestasjonsevnen.

Nye undersøkelser viser at søvn også har en stor effekt på kroppen. Ifølge den amerikanske søvnforskeren Eve Van Cauter risikerer trøtte mennesker å eldes tidligere. De er også mer usatt for å få et svekket immunforsvar, og de har også en større risiko for å utvikle hjerte- og karsykdommer, diabetes og fedme.

Fullt mulig
Å bli fet av søvnmangel er fullt mulig, ifølge søvnforskeren.

- For lite søvn øker suget etter søtsaker. Det samme kan skje etter at man har spist fet og kraftig mat som chips, sier hun til den svenske avisen Dagens Nyheter.

Etter en test med 11 friske menn kunne den amerikanske søvnforskeren konstatere at søvnmangel forårsaket økt innhold av stresshormonet kortisol. Følsomheten ovenfor insulin ble dårligere, utskillelsen av veksthormoner ble rammet, og kroppens innhold av hormonet leptin ble redusert. Tidligere forskning viser at leptin i stor grad påvirker appetitten.

- Det stemmer også med store, epidologiske studier som har blitt gjort. Folk som ikke sover så lenge blir i gjennomsnitt tykkere. Disse studiene målte BMI og kroppsmasseindeks. Men jeg tror at søvnmangel fremfor alt fører til bukfedme, sier Eve Van Cauter.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Verst for svenskene
Ferske tall viser at svenskene er de som sover dårligst i hele Europa, og som har mest problemer med nattesøvnen. Hver fjerde svenske har vanskelig for å sovne, å sove i lengre perioder, eller de våkner alt for tidlig, Verst rammet er kvinnene, som får problemer dobbelt så ofte som menn.

Årsaken er, ifølge Torbjørn Åkerstedt som er søvnforsker ved Karolinska Instituttet, et økt press på kvinner som jobber så å si døgnet rundt; først på jobben og så hjemme.

Likevel er det først og fremst mennene som blir sykere av søvnmangel.

- Kanskje det henger sammen med at kvinner er bedre rustet rent biologisk, til for eksempel å klare et nattevåk i spedbarnstiden, sier søvnforskeren til Dagens Nyheter.

Ifølge nettstedet Helsenytt for alle regner man med at mellom 10 til 20 prosent av den norske befolkningen har søvnvanskeligheter, og at mange tar piller for å sove.

Ifølge professor Reidun Ursin, ved Fysiologisk institutt ved Universitetet i Bergen, er en vanlig årsak til søvnmangel at man ikke greier å legge bort dagens oppgaver og problemer.

- I stedet blir man liggende og løse dem når man helst skulle sove. Etter hvert kan søvnproblemet bli en vane, eller uvane. Man forventer ikke å få sove når man går til sengs, og gjør det da heller ikke, sier hun.

Professorens råd

  • Her er rådene professoren har å gi til de som er plaget:
  • Sov nok til å føle deg uthvilt, men ikke mer.
  • Stå opp omtrent til samme tid hver dag.
  • Få litt mosjon hver dag, men ikke rett før du skal sove.
  • Unngå kaffe, te og coladrikker i fire timer før sengetid.
  • Ikke gå sulten til sengs.
  • Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
  • Sørg for mørke og ro i soverommet.
  • Ha en passelig temperatur i soverommet.
  • Unngå regelmessig bruk av sovemidler.
  • Gå ut av sengen og gjør noe annet en stund hvis du ikke får sove.
  • Ikke ta med deg problemer til sengs.
- Oppbygget søvnbehov, døgnrytme og adferd er de tre faktorene som styrer søvnen. Det er viktig at mennesker med søvnproblemer ikke sover om dagen. De må spare på søvnen, ellers kan nattesøvnen bli dårligere, sier professor Ursin til Helsenytt for alle, og fortsetter:

- Noen kan ha god hjelp av avspenningsteknikker som kan læres av fysioterapeuter. For pasienter med forsinket søvnfase på grunn av ”jetlag” eller ekstremt B-menneskeliv, anbefales lysbehandling eller behandling med melatonin, råder hun.

Mozon.no, 11.10.02