Søvn hos gravide

Mange gravide har behov for en lur både formiddag og ettermiddag. Det er ikke latskap, men fysiologi. Det kan kjennes vanskelig dersom man er i full jobb, slik de fleste er. Men det er utrolig hva man kan få til hvis man er litt oppfinnsom.

Søvn hos gravide

Mange gravide har behov for en lur både formiddag og ettermiddag. Det er ikke latskap, men fysiologi. Det kan kjennes vanskelig dersom man er i full jobb, slik de fleste er. Men det er utrolig hva man kan få til hvis man er litt oppfinnsom.

De fleste gravide blir ekstra søvnige tidlig i svangerskapet . Det skyldes antagelig i hovedsak hormonet progesteron, som lages først av det gule legemet på eggstokken og etter hvert i store mengder av morkaken. På mange arbeidsplasser finnes det en sofa et eller annet sted. Ta deler av lunsjpausen på den. Det kan være nok å duppe av i 10 minutter for å våkne forfrisket. En gravid jeg kjenner tok med seg et liggeunderlag og en liten pute og et teppe, og hadde det sammenrullet i et soveposetrekk i garderobeskapet når hun ikke brukte det. Når kollegene spiste formiddagsmat tygde hun sine skiver raskt unna og fikk seg en liten lur mens de andre skravlet videre. Liggemulighet på jobben kan være en god ide senere i graviditeten også. Det er også viktig å få bena opp i løpet av dagen.

En hvil på ettermiddagen er også en god ide. Det er ikke nødvendig å lage middag med en gang man kommer hjem fra jobb. Spis en skive eller litt frukt og legg deg en stund. Sjansen er at du vil duppe av. Dersom du har småbarn kan det iallfall bli en fredelig stund i mors armkrok med en bok. Mange foreldre kjenner barnas yndlingsbøker så godt at de nesten kan lese dem i søvne. Det å komme seg tidlig i seng om kvelden gjør ofte ekstra stor forskjell for gravide neste dag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Utover i andre tredjedel av svangerskapet avtar ofte søvnigheten noe. Det er gjerne den mest normale og spreke tiden av graviditeten og det gjelder å nyte den.

Mot slutten igjen plages mange med at de sover dårlig. Det kan skyldes mange ting: leggkramper, at det er tyngre å puste, at man vil besvime når man legger seg på ryggen. Les mer om gode råde for dette i denne spalten eller i Din digitale doktor her på mozon.

Når fødselen nærmer seg er det mange som opplever at de blir svært rastløse og sover ekstra dårlig. Det er slitsomt, men ikke farlig. Prøv å leve et rolig, regelmessig liv med mye frisk luft og mosjon dersom du er frisk. Melk virker søvndyssende, prøv en tallerken Kultura, eller andre syrnede melkeprodukter, med gode kornprodukter i, det gjør godt både for søvn og fordøyelse.

Gro Nylander for mozon.no september 2001