Søtsaker? Bare må ha det!

Klarer du ikke å stoppe når du først begynner å spise godteri og potetchips? Da kan du være avhengig av sukker og karbohydrater.

Søtsaker? Bare må ha det!

Klarer du ikke å stoppe når du først begynner å spise godteri og potetchips? Da kan du være avhengig av sukker og karbohydrater.

Av ernæringsfysiolog Hanna Hånes

Typisk for deg som er sukker- eller karbohydratavhengige, er at du ofte er sugen på noe søtt, eller liker å spise brød og annen stivelse. Kanskje hopper du over frokosten og lar lunsjen være dagens første måltid.

- Men like etter lunsj føler du deg gjerne trøtt, ukonsentrert og kanskje irritabel. Samtidig får du veldig lyst på sjokolade, cola eller noe annet søtt. Straks føler du deg bedre og får mer energi. Men et par timer etter er du like trøtt og uopplagt på nytt. Mønsteret gjentar seg også etter middagen, skriver dr Fedon Lindberg i boken Naturlig slank .

Lindberg mener søtsuget skyldes hormonforstyrrelser. Kroppen din klarer ikke å takle plutselige doser med karbohydrater. Blodsukkeret stiger, for så å falle raskt. Da blir du trøtt og du blir sugen etter sukker for å få påfyll .

Lindberg mener at de fleste av dem som har overvekt og type 2 diabetes er karbohydratavhengige. Hvis du regulerer blodsukkeret bedre ved å spise faste måltider, også frokost, og unngår karbohydrater som gir rask blodsukkerstigning, kan du bli kvitt din karbohydratavhengighet. I praksis innebærer det at du må satse på et kosthold med lav glykemisk indeks.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Forklaring: Hormonbalanse

I boken The Sugar Addict' s Total Recovery Program skriver den amerikanske forfatteren Kathleen DesMaisons (ISBN 0-345-44132-X) at karbohydratavhengige eller karbohydratfølsomme personer har et blodsukker som er ekstra lett å påvirke. Når man spiser sukker eller andre lett fordøyelige karbohydrater, øker blodsukkeret fortere enn det gjør hos andre. Dette fører til at kroppen produserer for mye insulin, noe som fører til at blodsukkeret faller for fort igjen. Med andre ord rask økning og raskt fall i blodsukkeret. Disse raske svingningene påvirker hjernens signalstoffer, resultatet er svingninger i humøret.

Sukker, i likhet med heroin, alkohol og morfin, påvirker produksjonen av de såkalte beta-endorfinene, ofte kalt kroppens eget morfin eller jogge-hormoner. Sukker-avhengige får høyere produksjon av beta-endorfiner enn andre. Når sukkernivået i blodet faller, kommer det abstinenssymptomer, man bare MÅ ha litt cola eller noe søtt når det er lenge siden forrige sukkerdose.

DesMaisons anbefaler at man spiser mat med lav glykemisk indeks for å unngå de raske svingningene i blodsukkeret. Da vil man føle seg bedre. Man må ikke kutte ut sukker i første omgang, men gjøre dette etter en tid, når man har forandret på kostholdet for øvrig. Sukker-nedtrappingen bør gå sakte.

Potet til kvelds

I tillegg anbefaler hun at man får i seg rikelig med proteiner. Foruten at protein stabiliserer blodsukkeret, inneholder de aminosyren tryptofan som trengs for at hjernen skal lage nok serotonin, et signalstoff som er gunstig for humøret. For å lette overgangen av tryptofan til hjernen, anbefaler hun en kald potet med skall til kvelds! Skallet sikrer passe rask blodsukkerstigning, utløser litt ekstra insulinproduksjon til dette behandlingsmåltidet og bringer tryptofan over til hjernen for natta.

I motsetning til Lindberg anbefaler ikke DesMaisons noe daglig belønningsmåltid med en liten ekstra mengde lett absorberbare karbohydrater. Hun mener at de sukkeravhengige ikke vil tåle et slikt måltid.

Lindberg og DesMaisons anbefalinger er i praksis likevel nokså like: Begge anbefaler at du spiser karbohydrater med lav glykemisk indeks og mye proteiner. Om Lindbergs belønningsmåltid og DesMaisons kveldspotet med skall er det rette for deg, kan du bare finne ut ved å prøve deg fram.

Vinter-depresjon og søtsug

Noen opplever økt søtsug og legger på seg hver vinter. Dette kan ha sammenheng med at man er vinterdeprimert. I praksis trenger man ikke være direkte deprimert, men man er gjerne trøttere, mindre opplagt og har mindre energi enn ellers i året. I tillegg er man konstant sugen på noe søtt. Bakgrunnen for dette er trolig at lyset påvirker hjernens produksjon av signalstoffer, blant annet serotonin.

Et effektivt motmiddel er en uke eller to med lysbehandling når trøttheten begynner å sige på, ofte i november. Lysbehandlingen kan gjentas ved behov. Du sitter da foran en spesiell dagslyslampe for eksempel en halv time hver dag, samtidig kan du lese eller gjøre håndarbeid. Noen helsesentre og kafeer tilbyr lysbehandling. Du kan også kjøpe en lampe selv, de koster rundt 3000 kroner, bruksanvisning følger med.

PMS-søtsug

Kvinner opplever ofte et uimotståelig søtsug like bør menstruasjonen, i forbindelse med premenstruelle forstyrrelser eller PMS. DesMaisons mener dette skyldes svingninger i produksjonen av beta-endorfin.

Les mer om glykemisk indeks her: På mozon, sone for vekt og helse, kan du les mer om glykemisk indeks og hvordan du kan bli kvitt søtsuget.

Mozon.no

Tilrettelagt av Hege Eilertsen, oppdatert 09.08.2002.