Søt og full av antioksidanter

Litt ekstra honning i kostholdet ditt kan gjøre mer enn å tilfredsstille søthunger. Ny forskning viser at det også kan øke nivåene av sunne antioksidanter.

Vegar K. Vatn

I flere århundrer har man trodd at honning har god effekt på helsen, ifølge forsker Heidrun B. Gross fra universitetet i California. I et intervju med nyhetsbyrået Reuters forteller hun at bestemoren hennes rådet henne til å spise honning når hun manglet energi.

Nå har Gross og kollegene hennes funnet vitenskapelige bevis som støtter det bestemoren hennes visste hele tiden.

- Honning er ikke bare et søtningsstoff. Det inneholder også en rekke antioksidanter, som motvirker frie radikaler og dermed minsker risikoen for kreft og hjertesykdommer, sier hun.

Det er enkelt nok å ta kosttilskudd med disse egenskapene, men Gross foretrekker å finne matvarer som har de samme egenskapene.

I en studie med 25 friske voksne, viste Gross og hennes kolleger at honning kan øke nivåene av antioksidanter. I 29 dager la deltagerne fire spiseskjeer honning til den vanlige kostholdet.

Blodprøver tatt på begynnelsen og slutten av studien viste at nivået av antioksidanter økte.

Gross presenterte resultatene på et møte arrangert av American Chemical Society i Anaheim, California.

Tidligere forskning har vist at en enkel dose honning kan øke nivået av antioksidanter i kroppen, men dette er det første studiet som undersøker hva et daglig inntak av honning vil gjøre.

- Du kan definitivt øke mengden av antioksidanter ved å legge litt honning til i kostholdet ditt, sier Gross, som anbefaler folk som vil øke antioksidantnivået å spise to til fire spiseskjeer honning hver dag.

Hun råder folk til å bytte ut honning med andre søtstoffer, og særlig den mørke honningen skal ha en gunstig effekt på antioksidantnivået.

 

Mozon.no, 30.03.2004