- Solbær ut av skapet!

Er solbær noe du stort sett forbinder med en flaske saft din bestemor hadde i skapet? Vel, da er det på tide å gi både saft og bær en ny sjanse. For solbær kan faktisk forebygge mye mer enn magetrøbbel og forkjølelse.

- Solbær ut av skapet!

Er solbær noe du stort sett forbinder med en flaske saft din bestemor hadde i skapet? Vel, da er det på tide å gi både saft og bær en ny sjanse. For solbær kan faktisk forebygge mye mer enn magetrøbbel og forkjølelse.

Av

- Spis mer solbær og rips, lyder det klare rådet fra doktor Bernt Rognlien.
I går morges fortalte han seerne til God Morgen Norge på TV 2 om bærenes gode egenskaper.

Slag, kreft og hjertekarsykdommer

- Hva er det som er så bra med solbær?
- Solbær har et svært høyt innhold av C-vitamin, og betydelige mengder av E-vitamin og karotenoider. Bærene har - som mange andre bærsorter - et veldig høyt innhold av antioksydanter. Innholdet av de gjør at regelmessig inntak er med å beskytte mot hjertekarsykdommer, slag, grå stær og kreft. I tillegg til at det generelt demper aldringsprosesser i kroppen, sier han.

- Derfor kan det ikke gjentas nok. Spis mer bær, og la ville og dyrkede bær bli en fast del av det daglige kostholdet. Ikke bare noe du spiser av og til, sier Rognlien.

Han er fascinert av den mørke, flote fargen på bærene.

- Fargen kommer fra sunne flavonoider. Disse har en betydelig bakteriehemmende virkning. Og de kan også virke lindrende ved infeksjoner i mage eller tarm, og urinveier, eller ved matforgiftning. Solbær inneholder også såpass mye garvestoffer at det har en stoppende virkning, og de kan derfor også brukes for å lindre diare.

Fargestoffene kan også virker betennelsesdempende lokalt.
- Det forklarer hvorfor solbærsaft lindrer hoven, sår hals, sier Rognlien. Han føyer til at innholdet av C-vitaminer og garvestoffer forsterker denne virkningen. Solbærtoddy med honning og sitron er derfor et godt råd mot forkjølelse

PMS-spenninger og reumatisme

- Frøene inneholder dessuten rikelig med gammalinolensyre (GLA), som det også er rikelig av i nattlysplanten. GLA er viktig for å øke dannelsen av betennelsesdempende prostaglandiner lokalt i vevet. Det demper eksemer, premenstruell spenning og kan sammen med omega-3 fettsyrer lindre revmatiske smerter, sier legen.

- Men selv om solbær er rikt på gammalinolensyre, inneholder det nok ikke så store mengder GLA at det vil gi kraftig effekt mot disse lidelsene, føyer han til.
- Men tilhører du de som spiser 100 gram - eller mere - med solbær daglig, kan du jo prøve. Knus frøene så GLA lettere kan tas opp, anbefaler han.

Mot høyt blodtrykk

Solbær har også en lett vanndrivende virkning og inneholder i tillegg rikelig med Kalium.
- Det er derfor nyttig for alle med høyt blodtrykk, men vil alene kun gi en lett blodtrykksenkende virkning, sier Bernt Rognlien. Han føyer til at bærsorten også er rik på jern.

- Spis så mye du vill av rå og kokte bær. Men helst uten alt for mye sukker, råder han.

Ferdig saft inneholder ofte alt for lite bær, så skal du ha saft bør du aller helst lage den selv, mener legen.
- Du kan fryse bærene og lage saft fra frosne bær hele året. Solbær tåler frysing veldig godt. Frosne bær kan med en stavmikser lett bli til pure, som kan brukes i sauser til vilt og annet kjøtt. Solbærpure med litt sukker eller honning er godt syltetøy, godt til is eller i desserter, og kan også brukes til solbærtoddy, tipser han.

- Det vanligste og tradisjonelle er jo å lage solbærsaft og gele. Men det som er trist er at du da siler av saften og ikke bruker skall og frø som også har mange gode helseeffekter, sier Rognlien.

- Hva med rips da?
- Rips har omtrent de samme helse virkningene som solbær, men de er betydelig svakere. Det skylles at rips inneholder mindre av både C-vitamin og anthocyanine-fargestoffer, oppsummerer Rognlien.

Mozon.no, 16.08.02