Snart slutt for DNBs banktjenester via Posten

Samarbeidet avvikles i sommer, men Kiwi- og Meny-kunder får et nytt tilbud.

AVVIKLES: 1. juli er det slutt på DNBs banktjenester via Posten. Foto: Birger Morken/Posten
AVVIKLES: 1. juli er det slutt på DNBs banktjenester via Posten. Foto: Birger Morken/Posten Vis mer

I fjor varslet DNB at de har planer om å avvikle tilbudet om banktjenester via Posten. Nå bekreftes det at DNBs avtale med Posten om banktjenester avvikles 1. juli i år.

Fra den datoen vil det ikke lenger være mulig å ta kontanter ut og inn fra kontoer i DNB på postkontor eller Post i Butikk, hverken for privatpersoner eller for bedrifter, bekrefter Posten i en pressemelding.

DNB har i stedet inngått en avtale med flere av Norgesgruppens kjeder om levering av kontanttjenester i butikk.

Konserndirektør i Posten, Christian Brandt, er skuffet over at de ikke har fått til en ny avtale med DNB.

- Vi synes det er synd at det ikke har vært mulig å få til en ny avtale om banktjenester i postnettet med resten av bankfellesskapet - noe DNB og Posten har jobbet for i lang tid. Vi er redd for at kunder ikke får dekket sine behov for banktjenester, sier han i pressemeldingen.

– Synd

Det mener også Forbrukerrådet som i fjor uttalte at det var synd at DNB ikke fikk med seg resten av det norske bankfellesskapet i en Post i butikk-løsning.

- Vi ser at Post i butikk er en utrolig viktig tjeneste for vanlige forbrukere som trenger å løse enkle, hverdagslige banktjenester, spesielt med tanke på færre bankfilialer og tidvis lang reisevei til banken, sa fagdirektør Jorge Jensen til Dinside.no i fjor.

Kontanttjenester i butikk

DNB vil erstatte avtalen med Posten med «kontanttjenester i butikk», tidligere omtalt som «Bank i Butikk», fra Vipps/BankAxept, som vil være tilgjengelig i NorgesGruppen sine butikker – også Kiwi. Det vil skje i løpet av våren.

– Den nye «Bank i Butikk»-løsningen vil innebære at kundene på en enkel måte kan sette inn og ta ut kontanter via dagligvarebutikkenes bankterminaler. Løsningen krever at kundene må identifisere seg med bankkort og PIN. Dette gjør det tryggere for kundene samtidig som det gjør det vanskeligere for kriminelle å utføre økonomisk kriminalitet, uttalte Ingjerd Blekeli Spiten, sjef for personmarkedet i DNB, i fjor, skriver Nettavisen.

Lyst til å diskutere?

Besøk vårt debattforum!