Snart får du bare ett nummer

1. november er den hellige datoen. Da skal du endelig kunne bytte mobilleverandør uten å måtte bytte nummer. Selv om vi håper det går like greit i praksis som i teorien, har vi våre tvil.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Selv om det er store summer å spare på å bytte mobiloperatør, synes mange kunder at det er ubehagelig også å måtte bytte telefonnummer.

Venner og kjente må informeres, personer med det gamle nummeret får ikke tak i deg, du må trykke opp nye visittkort, og i tillegg lage en ny telefonliste på det nye sim-kortet.

Dette har selvsagt teleselskapene vært klar over.

Fra og med den 1. november kan du imidlertid ta med deg telefonnummeret ditt, og dermed er det med ett blitt langt enklere å skaffe seg billigere mobilabonnement. Kvaliteten på tjenestene er jo stort sett like god, og dermed vil pris bli det eneste konkurransevåpenet.

Frivillig tvang

Jeg vil ha billigere abonnement
Jeg vil ha billigere abonnement Vis mer

Innføringen av nummerportabilitet er en seier for deg som forbruker, og det er en ny forskrift fra Post- og teletilsynet som har gjort det hele mulig. Men det har tatt lang tid å gjennomføre endringen.

- I følge våre tilbakemeldinger er selskapene nå i rute, sier Øyvind Haugen i Post- og teletilsynet. De har egentlig ikke noe valg, forskriften pålegger dem å være klar den 1. november, avslutter han.

DinSide følger med

Eksemplene på at enkelte selskaper trenerer overføring av kunder til konkurrentene er mange. Senest nå på fredag fortalte vi deg at Telenor fortsatt sender regninger til kunder som meldte overgang til Bredbåndsfabrikken, og det for hele tre måneder siden.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Telenor er likevel ikke alene om å være mistenkelig trege i slike saker.

Vi får jevnlig tilbakemeldinger fra våre lesere om at det ikke er like lett å bytte leverandører i praksis.

Enten du skal bytte strømleverandør, bank, forsikringsselskap eller teleoperatør, er det klart at ingen liker å miste kunder til konkurrentene, og da kan det være fristende å forsinke hele prosessen.

Selskapene skal imidlertid vite at vi følger med. Det skal ta seks dager å bytte leverandør, og samtidig beholde ditt gamle telefonnummer. Opplever du problemer når du skal kutte mobilregningen med tusenlapper, kan du sende en mail til oss i Økonomiredaksjonen.

Trykker du på lenken øverst til høyre i artikkelen, kan du lese mer om hvordan skiftet gjøres i praksis, om det vil koste deg noe, og om det finnes noen ulemper.

Husk at du finner det aller billigste abonnementet som passer akkurat ditt ringemønster med DinSides mobiltelefonkalkulator.