Snart enklere å få billigere tellerskritt

Konkurransen i telemarkedet kommer et skritt videre når du nå snart får muligheten til å velge selv hvem som skal være din faste telefonleverandør.

Snart enklere å få billigere tellerskritt

  1. Slik velger du leverandør

Post- og Teletilsynet har vedtatt at telefonkunder skal slippe å taste forvalgsnummer for å ringe med andre leverandører enn Telenor. Siste frist for teleselskapene til å innføre et system der du selv kan velge en fast leverandør er 1. juni i år.

Telia melder imidlertid at de innfører muligheten for sine privatkunder i Oslo og Akershus allerede fra midten av mai. Tele2 gir de samme kundegruppene mulighet til å være prefiksfri fra 10. mai.

Rask utvikling

Telia og Tele2s innføring av fast forvalg allerede i mai er nok et bevis på at ting skjer fort i dette markedet for tiden. Å være først ute med nye tilbud blir stadig viktigere.

- Hvorvidt innføringen av fast forvalg kan skje etter planen avhenger av om Telenor greier å holde sin tidsplan, forteller informasjonsdirektør Hanne Dirdal i Telia Norge til DinSide.

Du som bor i dette området og som ønsker å bytte leverandør til Tele2 eller Telia, kan allerede om få uker slippe å slå det firesifrete prefikset før telefonnummeret.

Venter bestillingsrush

Snart enklere å få billigere tellerskritt

Salgsdirektør i Telenor Nett, Vegard Gjerde, forteller at de venter et rush av registreringer rundt 1. juli. Derfor har de åpnet for at teleselskapene skal kunne starte registrering av privatkunder i Oslo og Akershus allerede fra mai.

- I følge krav fra Post- og Teletilsynet må vi ha riktig kobling på plass senest fem dager etter at vi har fått kundens registrering fra telefonleverandøren, forteller Gjerde.

Dette vil bli vanskelig å greie den første tiden. Men så snart de første massebestillingene er registrert, regner Gjerde med at de skal kunne overholde fristen på fem dager.

Kan bruke andre

Det er ikke sikkert at den leverandøren du velger tilbyr alle typer samtaler som fast forvalg. De forskjellige leverandørene har fire valg:

  • bare utland

  • utland pluss mobil

  • utland pluss mobil pluss eget fylke

  • all trafikk

Har din leverandør kun tilbud om utland pluss mobil betyr det for eksempel at du vil få regning fra Telenor på det resterende (dersom du ikke velger å benytte en annen leverandørs prefiks til andre samtaler).

Du har med andre ord hele tiden mulighet til å benytte andre selskapers prefiks etter hvem som gir deg best pris på tellerskrittene dit du skal ringe. Selv om du velger en fast leverandør kan du også når som helst melde fra at du ønsker å bytte til en annen. Dette skal så Telenor ordne innen fem dager etter at de har mottatt meldingen fra den du vil bytte til.

Fortsatt abonnement hos Telenor

Selv om du velger en annen leverandør enn Telenor som din faste telefonleverandør, betyr det altså ikke en avslutning av ditt forhold til Hermansen og Co. Telefonnummeret ditt er det samme som før. Du vil fortsatt få regninger for abonnementet fra Telenor, i tillegg til eventuelle teletjenester du har brukt som din faste leverandør ikke tilbyr. Du kan også fortsatt ringe til alle tjenester med Telenor, men da må du slå et firesifret nummer som forvalg (1531) slik du i dag må for å ringe med Telia, Tele2, Teleman eller Privatel. Hvem det er billigst å ringe med kan du for eksempel finne ut ved hjelp av DinSides telefonkalkulator.

Velg med andre ord fast leverandør ut fra hvilke typer samtaler du foretar oftest. Så slipper du snart å slå prefiks like ofte som før…