Smart med Sudoku

Har du prøvd de nye tall-kryssordene som kalles Sudoku? Litt mental trening hver dag holder deg ung og her er rådene for bedre sirkulasjon under topplokket:

Mental trening er like viktig som fysisk bevegelse. I alle fall om du har planer om å nå alderdommen med mentale evner i behold.

Professor Ian Robertson ved Trinity College i Irland forsker på den menneskelige hjernen og er overbevist om at det er mulig å trene opp en god mental kapasitet.

- Vi blir stadig sunnere og lever stadig lengre. Den største trusselen mot en lang og lykkelig alderdom er muligheten til å kunne fungere godt mentalt, sier Robertson til avisen The Scotsman.

Han har skrevet boken "Stay Sharp With The Mind Doctor" hvor han forteller hva som skal til for å holde hjernen i god form.

Vil du lære mer om riktig hjernetrim? Her er Robertsons ti viktigste tips for å holde hjernen i form:

Fysisk bevegelse
Regelmessig trening er først og fremst sunt for muskler og blodomløp. Men med bedre sirkulasjon får også hjernen bedre arbeidsbetingelser.

Fysisk trening frigjør også kjemikalier som gir næring til kontaktpunkter i hjernen og hjernecellene. Frigjøring av seretonin gir også bedre humør og pleier hjerneceller som ellers ville forsvunnet.

Slik gjør du det: All slags fysisk bevegelse er bra. Men den beste effekten får du av å gå, jogge eller sykle i over 30 minutter minst tre ganger i uken. Blodsirkulasjonen har aller mest utbytte av jevn innsats som holder pulsen oppe over tid.

Mentale utfordringer
Tidlig i livet blir vi bombardert med mentale utfordringer gjennom skole og læring. Men om du slutter å utfordre hjernen, vil den mentale kapasiteten også bli mindre.

Alle mentale utfordringer øker aktiviteten av et stoff som kalles noradrenalin og som vedlikeholder kontakten mellom hjernecellene. Dette reduserer risikoen for mental svikt. Forskere i Chicago har også bevist at eldre mennesker som holder hjernen i form, har langt lavere risiko for å utvikle sykdommer som Alzheimers.

Slik gjør du det: Hold hjernen i form ved å løse gåter, kryssord, Sudoku eller leke med matematikk. Ny kunnskap av alle slag eller nye arbeidsoppgaver er også bra.

Bedre hukommelse
Utfordring av hukommelsen er viktig for hjernen og en bra øvelse for å holde demens på avstand. Visualisering av situasjoner og hendelser er et bra triks for å skjerpe hukommelsen.

Slik gjør du det: En vanlig metode for visualisering er å tenke seg en kjent veistrekning og så plassere mennesker eller gjenstander langs veien. Lange setninger kan du huske ved å synge dem i en kjent melodi eller si teksten i en fast rytme. Slike metoder kan hjelpe deg med å huske navnene på mennesker du møter eller hele handlelisten neste gang du skal i butikken.

Ny kunnskap
Mange opplever at de lærer saktere når de blir eldre. Men det betyr ikke at du skal slutte å lære nye ting. Når du lærer noe nytt, skjerper du områder i den venstre hjernehalvdelen som har ansvaret for språk og kommunikasjon.

Slik gjør du det: Alle kan lære noe nytt, men du trenger ikke å begynne på en doktorgrad på universitetet. Prøv å lære et nytt språk, noen nye arbeidsoppgaver på jobben eller bli med i lokalpolitikk slik at du lærer noen nye ord og argumenter.

Små skritt
Det største hinderet for læring og kunnskap er at mange nye utfordringer kan virke overveldende i begynnelsen. Prøv å bryte opp utfordringen slik at den virker mer overkommelig.

Slik gjør du det: Om du vil lære et nytt språk skal du lære noen få ord først. Så noen flere ord, og så noen setninger. Ikke vær bekymret for at det går for sakte, etter litt tid vil det bli stadig lettere. Bruk en kalender, sett deg selv noen enkle mål og forsøk å nå dem først.

Mindre stress
Litt stress, eller "positivt stress" kan være bra for hjernen. Men for mye mas og kjas gjør deg bare mer utmattet og sliten. De kjemiske reaksjonene som skjer i hjernen under høyt stress kan over tid gjøre hukommelsen dårligere.

Slik gjør du det: Slapp av. Bruk musikk, en morsom filmsnutt eller en samtale med en venn til å senke skuldrene og smile mer. Når du er avslappet og lykkelig blir det også lettere å løse mentale utfordringer.

Mange gode venner
Sosialt samvær med andre mennesker er en av de største utfordringene for hjernen din. Samtidig som hjernen stimuleres blir du også i bedre humør og mindre utsatt for depresjoner.

Slik gjør du det: Vedlikehold vennekretsen, si ja takk til invitasjoner og ta initiativ til å gjøre ting utenfor hjemmet eller invitere venner hjem.

Smart mat
Fem grønnsaker og frukt om dagen er en bra tommelfingerregel om du vil spise smart. Fiskeoljer som Omega 3 er også glimrende næring til hjernen.

Mat med mye antioksidanter bekjemper de frie radikalene som ødelegger kroppen og hjernen innenifra. Antioksidanter finner du mye av i mørkegrønne grønnsaker, bønner, frukt og bær med mørke og blå farger.

Slik gjør du det: Spis fet fisk til middag flere ganger i uken eller bruk et kosttilskudd med Omega 3. Spis også fargerike godsaker som blåbær, jordbær og paprika så ofte du kan. Mettet fett og salt i kjøtt og meieriprodukter kan redusere sirkulasjonen og samtidig den mentale kapasiteten.

Tenk deg ung
Typisk for de unge er at de gjerne prøver nye ting og opplever mye forskjellig i løpet av en dag. Forsøk å leve som om du var yngre, så vil også hjernen oppføre seg deretter.

Slik gjør du det: Glem hva som er passende for din alder. Følg med på moter og nye produkter, vær sammen med yngre mennesker og gjør ting som er morsomme, ikke bare nyttige.

Et kyss om dagen
Stress og negative følelser kan hemme prosessene i hjernen. Men lykke og kjærlighet gjør det motsatte. Positive følelser og fysisk kontakt med partner, familie og venner kan derfor gjøre deg både lykkeligere og smartere.

Slik gjør du det: Få minst én klem fra noen du er glad i hver eneste dag.

(Kilde: Daily Mail)

 

Mozon.no, 20.09.2005