BRUKEROMTALER OG TILBAKEMELDING: Disse tre e-postene fikk jeg samme kvelden, men føyer seg inn i en enormt mye større haug av slike. Nå blir vi bedt om tilbakemeldinger i det virkelige liv også, til og med på do. Selv er jeg møkk lei. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
BRUKEROMTALER OG TILBAKEMELDING: Disse tre e-postene fikk jeg samme kvelden, men føyer seg inn i en enormt mye større haug av slike. Nå blir vi bedt om tilbakemeldinger i det virkelige liv også, til og med på do. Selv er jeg møkk lei. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Nettbutikker, restauranter og doer - alle vil ha kundeomtaler

Slutt å mase etter meningene våre!

KOMMENTAR: Den eneste tilbakemeldingen jeg har, er slutt å be om tilbakemeldingene mine.

Jeg kan ikke handle uten å bli spurt.

Jeg kan ikke lese uten å bli spurt.

Jeg kan ikke spise uten å bli spurt.

Jeg kan ikke engang tisse uten å bli spurt om hva jeg mener.

Maset om tilbakemeldinger har spunnet helt ut av kontroll. Så her har du en tilbakemelding: Slutt!

«Hva synes du!?»

En kveld denne uka fikk jeg tre e-poster etter hverandre.

Den første kom fra Delicatessen; restauranten hvor jeg spiste dagen før. De ville gjerne ha en restaurantanmeldelse, helst på e-post. Men om jeg var «spesielt fornøyd», kunne jeg få skrive noe på TripAdvisor. Kritikk på e-post, ros på TripAdvisor, altså.

Neste e-post: NetOnNet. Jeg hadde kjøpt en popcorn-maskin, og nettbutikken var nå veldig spent på hva jeg syntes om den. «Skriv en anmeldelse!» ba e-posten.

Den tredje kom fra Amazon. Gigantselskapet vet hva og når jeg leser på Kindle-en min, og hadde fått med seg at jeg endelig var ferdig med en Bioshock-bok. Nå ventet verden spent på min bokanmeldelse.

«Var doturen tilfredsstillende!?»

Nå har tiggingen etter ris, men aller helst ros, spredd seg til det virkelige liv, også.

TJA: Slike knapper, hvor du liksom skal fortelle hvor tilfreds du er, finner du nå overalt. Selv møter jeg dem i kantina, oppe hos IT-avdelingen, på doer og i butikker som denne. Foto: Elkjøp Vis mer

Etter lunsj i dag, ble jeg som vanlig møtt av en maskin med bilder av fire fjes: Veldig blidt, litt blidt, litt surt, veldig surt. Kantina holdt nå pusten for å få min dom over dagens salatbuffet. Jeg fant dessverre ikke fjeset som liknet mest på mitt eget: Totalt nøytralt.

Disse maskinene, disse tilbakemeldingstyraniets håndlangerne, finner du overalt. I dag kan du ikke engang gå på do uten å bli møtt av en slik, for eksempel på Gardermoen. Du skal altså anmelde en dotur.

«Fortell oss hva du synes om dagens tissetur! Gikk det greit der inne? Anmeld oss! Gjør vi de riktige tingene her inne på doen, eller har vi misforstått helt hva en do bør innebære? Vi trenger all hjelp vi kan få!»

Til og med IT-avdelingen vår har fått seg en slik robot. Endelig slipper vi å si hva vi egentlig mener til ansiktene deres, som befinner seg en halv meter bak. Bare trykk, og løp.

«Anmeldelse: Meh...»

Alle e-postene, alle smilefjes-målingene, alle «LIK OG DEL», alle mobilappene, podcast-ene og Youtube-videoene som trygler etter stjerner og tomler – jeg har fått nok.

Noe av jobben min er å anmelde ting og tang. Så for all del; jeg kan gjerne gi tilbakemeldinger av og til. Men jeg gjør det når jeg faktisk har noe å si.

For jeg synes restauranten din var helt grei – vil dere ha det på e-post eller TripAdvisor? Jeg synes popcorn-maskinen din lager popcorn – skal jeg skrive det i nettbutikken for dem som er i tvil? Jeg synes turen på doen din gikk helt som forventet – hvilket fjes passer best da?

Jeg er glad i å få tilbakemeldinger selv – det er også en del av jobben min. Derfor kan du alltid trykke på navnet mitt øverst for å sende meg en e-post, kommentere under eller trykke på den røde knappen om du finner feil.

Men jeg maser ikke på deg om å gjøre det. Og det er helt greit å la være. For jeg skjønner godt om du er lei.