Slik vil strømbransjen rydde opp i egne rekker

Energi Norge vil lage en godkjenningsordning for strømselskapene, men Forbrukerrådet er kritisk.

FORESLÅR GODKJENNINGSORDNING: For å rydde opp i strømbransjen, foreslår Energi Norge nå en godkjenningsordning for strømselskapene. Forbrukerrådet er kritiske til om bransjen greier å rydde i egne rekker. Foto: Shutterstock/NTB scanpix
FORESLÅR GODKJENNINGSORDNING: For å rydde opp i strømbransjen, foreslår Energi Norge nå en godkjenningsordning for strømselskapene. Forbrukerrådet er kritiske til om bransjen greier å rydde i egne rekker. Foto: Shutterstock/NTB scanpix Vis mer

Forbrukerrådet har lenge kritisert strømselskapene for å systematisk lure forbrukerne inn i ugunstige avtaler - og de har etterlyst at bransjen må rydde opp.

Energi Norge, som er bransjeorganisasjonen til strømselskapene, har på sin side uttalt at Forbrukerrådet svartmaler situasjonen - men de har samtidig vedkjent at de er enige i at det må tas grep.

Nå foreslår Energi Norge å innføre en frivillig sertifiseringsordning for strømleverandører.

Målet er å bidra til et enklere og tryggere strømmarked med færre klager og mer fornøyde kunder, sier selskapet i en pressemelding.

Krav til selskapene

De henviser at bransjen har fått kritikk fra Forbrukerrådet for markedsføring og salg av strømavtaler hvor betingelsene ikke alltid er like klare, og at de ser for seg en løsning med en godkjenningsordning for å svare på dette:

– Strømmarkedet i Norge fungerer i hovedsak godt, med mange leverandører og prisbevisste kunder. Men stort tilbud av kortvarige avtaler gjør også at markedet kan oppleves som komplisert og at kundene ikke får den informasjonen de trenger. Derfor vil vi etablere en ny bransjestandard for salg og markedsføring, sier administrerende direktør i Energi Norge, Knut Kroepelien, i en pressemelding.

Selskapet utdyper at ordningen for eksempel kan omfatte krav til selskapene når det gjelder salg via telefon og andre kanaler, opplæring av salgspersonell (internt og eksternt), tydeligere merking av kampanjetilbud og avtalenes varighet, tydeligere prisvarsler, samt oppfølging av eksisterende kunder.

– Dette vil gi kundene en mulighet til å velge strømleverandører som forplikter seg utover det lovverket krever i dag. Og samtidig være et konkurransefortrinn for de selskapene som vil strekke seg litt lengre for å gjøre det enklere og tryggere for kundene, sier Kroepelien.

- Bør slås hardere ned på

Energi Norge henviser til at Sverige har en tilsvarende ordning under navnet «schysst elhandel», hvor 21 strømleverandører er sertifisert i dag. Ordningen forplikter selskapene til å følge 18 kundeløfter, og de følges opp av en uavhengig konsulent.

Energi Norge understreker at en norsk godkjenningsordning må ta utgangspunkt i norske forhold og utfordringer - og Kroepelien uttaler at de vil etablere ordningen i dialog med medlemsbedriftene og Forbrukerrådet.

De understreker at de samtidig ønsker at Forbrukerrådet videreutvikler strømprisportalen sin, og at myndighetene slår hardere ned på selskaper ved gjentatte brudd på markedsføringsloven.

- Positivt

Forbrukerdirektør Inger Lise Blyverket sier til Dinside at de synes det er positivt at Energi Norge tar tak i problemene, spesielt ettersom de har opplevd at bransjen har bagatellisert problemene tidligere:

- Vi synes for det første at det er det er gledelig at bransjen endelig har innsett og akseptert at strømmarkedet ikke fungerer på en forbrukervennlig måte slik det er i dag, sier Blyverket.

- Vi opplever at de tidligere i stor grad har bagatellisert spørsmålet og forsøkt å bortforklare det når vi har presentert en mengde eksempler på at strømselskaper har villet lure kunder. Så i det perspektivet er det veldig positivt at Energi Norge nå aksepterer at strømbransjen ikke fungerer godt i dag. Det er et veldig bra signal som vi ser på som konstruktivt, sier hun.

Tror ikke på opprydding i egne rekker

Blyverket sier videre at de absolutt er interesserte i å diskutere tiltak med Energi Norge, men at de også har tett kontakt også med tilsynsmyndigheter. Og hun uttaler at de ikke helt tror at bransjen vil være i stand til å få ryddet opp i egne rekker selv:

- Men utfordringene i markedet er så store at det ikke er gitt at bransjen selv er i stand til å rydde opp.

- Vi har erfaring med at selvregulering i bransjen har fungert veldig dårlig tidligere. Det er også slik at det finnes en standardavtale utarbeidet av bransjen og Forbrukertilsynet, som i svært varierende grad blir fulgt. Så de har ikke historien på sin side, når det kommer til å berolige forbrukerne og oss med at bransjen på egen hånd klarer å rydde opp, sier Blyverket.

- Mye som fungerer dårlig

Hun sier det er mange ting som fungerer dårlig i dette markedet; det er en rekke eksempler på skjult prising, manglende varsling av prisøkninger og det må også gis ensartet og forståelig prisinfo gis slik at forbrukerne kan ta rasjonelle valg - og vi må få en forståelig strømregning.

Blyverket forteller at også NVE har gått ut og sagt de er bekymret for hvordan strømmarkedet fungerer, og at de vurderer ytterligere regulering.

Hun poengterer også at det er viktig å føre tilsyn med selskapene, at de driver i henhold til loven - og sier det er mulig det er behov for at NVE og Forbrukertilsynet slår ned på mange flere av de eksemplene de ser.

- Det positive er at Energi Norge er tydelig på at bransjen er nødt til å bli bedre på å informere om prisvarighet og at de må varsle prisøkninger på en annen måte, slik at vi forbrukerne får det med oss, sier Blyverket til Dinside.