BETALER, MEN MOTTAR IKKE: Mange nordmenn opplever å betale for ting på Finn.no uten å motta varene. Finn dekker ikke tapet, men Forbrukerklageutvalget kan være til hjelp. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
BETALER, MEN MOTTAR IKKE: Mange nordmenn opplever å betale for ting på Finn.no uten å motta varene. Finn dekker ikke tapet, men Forbrukerklageutvalget kan være til hjelp. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Forhåndsbetaler Finn.no-selgere uten å motta varene

Slik tapte nordmenn 46.000 kroner på Finn.no

Én av de uheldige vippset 8.500 kroner for en iPhone, men fikk nudler.

Siden lanseringen i år 2000, har Finn.no blitt den desidert mest populære tjenesten for privat kjøp og salg i Norge. Men ikke alle kjøp går som de skal.

En kartlegging Dinside har utført, dokumenterer 46.270 kroner hittil i år som har blitt tapt av folk som har betalt for varer på Finn – uten å motta dem.

Og dette er trolig bare toppen av isfjellet.

«Stabilt høyt»

Når et kjøp skjærer seg på Finn, kan man ta saken til Forbrukerklageutvalget (FKU). Dinside har fått tilsendt alle årets vedtak som handler om kjøp mellom to privatpersoner gjennom Finn.no, hvor varene aldri ble mottatt.

De hittil 16 vedtakene viser hvordan 16 nordmenn tapte tusenvis av kroner hver, etter å ha forhåndsbetalt vinglass, datamaskiner og mobiltelefoner de aldri mottok.

Om dette er mer eller mindre enn tidligere år, kan ikke FKU svare på, da datasystemene deres har trøbbel.

- Men inntrykket her i sekretariatet er imidlertid at antallet saker om manglende levering har vært stabilt høyt de senere år, forteller direktør Aslaug Skrede Gauslaa i Forbrukerklageutvalgets sekretariat til Dinside.

Kjøpte mobil, fikk nudler

Variantene er mange. Men felles for dem alle er at ofrene vippset eller overførte penger til «selger» før varen ble mottatt.

Den snodigste historien er han som først fikk se en video av at en iPhone 7 Plus han betalte 8.500 kroner for ble pakket ned for sending. Men da pakka kom, lå det bare en pakke nudler der.

Han og de 15 andre personene fikk fullt medhold i FKU – altså krav på alle pengene tilbake, ofte pluss renter. Her er alle vedtakene oppsummert:

vare penger betalt betalingsmetode problem
iPhone 7 Plus8.500 krVippsFikk se video av mobil som ble pakket, mottok pakke med nudler.
iMac6.130 krnettbankSelger trakk avtalen, men betalte ikke tilbake.
iPhone SE4.660 krVippsPurret mange ganger, varen kom aldri.
dataskjerm4.200 krukjentMottok aldri varen.
Samsung Galaxy S7 Edge3.650 krukjentEtter surr med betaling ble varen aldri sendt.
Samsung Galaxy S73.500 krVippsEtter purring skulle selger heve kjøpet, men betalte ikke tilbake.
DJI Phantom 3-drone3.500 krVippsBetalte halvparten, fikk aldri sporingsnummeret, mottok aldri varen.
møbler3.000 krukjentBetalte halve prisen for møbler som aldri kom.
Garmin GPS1.800 krnettbankHørte ingenting etter betaling, fikk aldri varen.
iPhone 5S1.500 krVippsPurret mange ganger, varen kom aldri.
vinkelsliper1.500 krVippsPurret mange ganger, varen kom aldri.
iPhone 61.250 krVippsFikk beskjed om at ble sendt, men kom aldri.
ladekabel til elbil1.220 krVippsSelger beklaget forsinkelse, men varen kom aldri.
12 vinglass1.060 krukjentBa om sporingsnummer, hørte aldri mer, mottok aldri varen.
RAM-brikke450 krnettbankPurret mange ganger, varen kom aldri.
parfyme350 krnettbankHørte aldri mer etter betaling, mottok aldri varen.
totalt46.270 kr

«Flere enn dem»

- Jeg synes 16 vedtak høres lite ut, jeg, sier sikkerhetssjef Geir Petter Gjefsen i Finn.no til Dinside.

Dette med tanke på at det blir publisert rundt 8 millioner annonser på Finn.no hvert år. Dermed lages det mange hundre tusen annonser hver eneste måned på Finn, kontra grovt sett to FKU-vedtak i snitt månedlig hittil i år.

- Men snur man på det er det jo to vedtak i måneden for mange. Og det er flere enn dem som opplever dette, det er vi fullstendig klar over, understreker Gjefsen.

For hverken Finn eller FKU har tall på hvor mange som svindles på Finn.no uten å gå videre med saken.

Koster penger å få penger

Hva skjer egentlig med de som vinner fram i FKU? Vel, de får i alle fall ikke pengene automatisk inn på konto. For nekter selgeren å rette seg etter det bindende vedtaket, har du en jobb foran deg.

- Et vedtak herfra er tvangsgrunnlag for utlegg, slik at man kan få namsmannens hjelp til å kreve inn pengene. Vi veileder mange om dette i etterkant av et vedtak, men vet ikke hvor mange som faktisk får pengene sine tilbake, forteller Gauslaa i Forbrukerklageutvalget.

For i tillegg til alt det praktiske, skal namsmannen ha et gebyr, som du kan ende opp med. I Oslo koster «begjæring om tvangsfullbyrdelse» hele 2.202 kroner.

- Dette gjør at man må gjøre en vurdering av kravets størrelse og risikoen for å måtte betale gebyret i tillegg, før man går i gang med innkreving, sier Gauslaa.

Finn betaler deg ikke

Det som er helt sikkert, er at Finn.no ikke tar ansvaret. Med mindre du har brukt Finn Betalingsgaranti, som kan hjelpe deg, vil ikke Finn dekke tapet ditt.

– Hvorfor tar dere ikke dette ansvaret, når det er deres tjeneste?

- Vi er en formidler av innholdet, vi har ikke varen fysisk hos oss. Det blir som når du svarer på en rubrikkannonse i avisa eller noe på oppslagstavla til Rema 1000. Man forventer vel ikke at Rema skal ta ansvaret om man blir svindlet, selv om det er de som har oppslagstavla, svarer Gjefsen.

- Jeg skjønner de som vil at Finn tar mer ansvar. Men da måtte vi ha sett varen og vært 100 prosent sikker på hvem selger er. Slik er det dessverre ikke.