Renta på boliglånet

Slik sparte jeg 3200 kroner i måneden på boliglånet

Kommentar: Enklere enn jeg kunne drømt om.

SNAKK MED BANKEN: I mange tilfeller har banken gode muligheter til å justere ned boliglånsrenta di. Foto: NTB Scanpix
SNAKK MED BANKEN: I mange tilfeller har banken gode muligheter til å justere ned boliglånsrenta di. Foto: NTB Scanpix Vis mer

I løpet av det siste året har Norges Bank justert opp styringsrenta fire ganger, etter at vi har hatt en historisk lav - og stillestående rente - i åresvis.

Bankene har fulgt opp med å justere opp sine boliglånsrenter, noe som for egen del har resultert i en langt høyere månedlig nedbetaling.

Dette selv om mange eksperter mener det ikke burde henge sammen. Da nyheten om styringsrenta kom på torsdag, var reaksjonen fra forbrukersjefen i Huseierne at de regnet med at «denne renteregningen sendes videre til norske boligeiere, selv om bankene ikke trenger å gjøre det».

I mars i år uttalte Elisabeth Realfsen i Finansportalen til DN at en boligrente over 3 prosent er uakseptabelt høy, og at endel banker har priset boliglånene over dette nivået.

Dermed er det fare for at mange av oss betaler for mye for boliglånene sine - også nå, etter de siste renteøkningene.

Bankene har etter alt å dømme gode marginer, men skrur likevel i stor grad opp rentene i takt med styringsrenta. Kanskje fordi de regner med at kundene tenker at «sånn er det bare», og at de færreste av oss faktisk tar tak i situasjonen og bytter bank?

Selv har jeg kjent de siste renteoppgangene på kroppen, og med månedlige utgifter på 13.000 kroner i min bank var det på tide å ta grep. Inspirert av at styringsrenta gikk opp nok en gang, ba jeg om et tilbud på lånet vi har i en annen bank - og fikk et langt bedre tilbud. Med dette i bakhånd ringte jeg min egen bank for å spørre om hva som skjer med vilkår på alt fra brukskonto til fond om man flytter lånet derfra til en annen bank.

- Men hvorfor vil du flytte lånet? lød reaksjonen fra kundeservice.

- Jeg har fått tilbud om en mye bedre rente fra en annen bank, kunne jeg svare med oppriktighet.

- Da skal jeg snakke med lederen min og se hva vi kan få til, kunne banken informere meg om.

Dagen etter kom telefonen fra banken, som med et knips kunne sette ned den effektive renta mi betraktelig:

Fra 3,45 til 2,8 prosent.

Dette utgjør 3.200 kroner mindre å betale, hver måned - nesten 40.000 kroner i året.

En telefonsamtale på 10 minutter ga altså en veldig god fortjeneste, og jeg slapp å flytte lånet.

Likevel er ikke dette bare en gladnyhet.

For meg er dette et tydelig tegn på at bankene, som denne, tjener veldig mye mer enn de behøver på å la kundene som ikke sier ifra, betale en for høy rente.

Hvis du har råd til å justere ned renta med 0,65 prosentpoeng til en av kundene basert på en telefonsamtale der pruting ikke engang var målet, da har du mange kroner å gå på, og disse henter du et sted fra.

Hvis vi er kunder i samme bank, er det stor sannsynlighet for at du har bidratt til å sponse mitt rentekutt.

Jeg tipper det er unntaksvis at vi med boliglån ringer for å prute på renta, eller faktisk tar jobben med å bytte bank, meg selv inkludert. Tall fra Finans Norges Forbruker- og Finanstrender for 2018, bekrefter dette: Bare 7 prosent av de spurte sier at de har byttet bank det siste året, og nettopp bedre rentebetingelser i en annen bank var årsaken til svært mange av disse bankbyttene.

Jeg vil oppfordre alle om å bruke den makta de har som forbrukere og enten prute på renta i banken du har - og bytte til en bank med bedre betingelser om de sier nei. Blir vi mange nok som gjør dette, vil bankene med de høyeste rentene se seg nødt til å tilby en mer konkurransedyktig rente. Men - ifølge ekspert på privatøkonomi, Rune Pedersen, bør du vente noen uker til før du tar ringerunden, når alle bankene har bestemt seg for hvordan de skal følge opp oppjusteringen av styringsrenta.

Samtidig vil jeg komme med en klar oppfordring til bankene der ute, ikke minst i disse dager hvor renta faktisk er i bevegelse oppover:

Vær tilbakeholdne i forhold til egen inntjening når dere justerer på boliglånsrenta, og tilby gode renter til de som allerede er boliglånskundene deres.

Man kommer langt med fornøyde kunder.