Slik sover du godt

Du er ikke alene, stadig flere nordmenn sliter med nattesøvnen. Lyse kvelder og varme netter gjør ikke søvnen lettere. Varme bad, urtete og naturlegemidler for søvn kan hjelpe, skriver Dr. Bernt Rognlien.

Av Dr. Bernt Rognlien

I følge en ny norsk undersøkelse som ble offentligjort tidligere i mai kunne vi høre at så mange som 20 prosent av dem mellom 18 og 29 år sover så dårlig at man opplever svekket fungering på dagtid minst en gang i uken. Men det finnes råd.

Følg disse rådene for å holde en god søvnhygiene:
- Faste rutiner for å legge seg og stå opp.
- Mosjoner litt hver dag, men ikke før du legger deg.
- På soverommet skal det være mørkt og rolig.
- Soverommet skal være for søvn og sex , ikke brukes til kontor, Tv-titting, etc.
- Litt mat før du legger deg virker avslappende, mye mat virker motsatt.
- Unngå problemløsning på sengen, der skal du sove.
- Unngå kaffe, te og cola de siste tre timene før sengetid.
- Ikke bruk alkohol som sovemiddel.
- Unngå regelmessig bruk av sovemidler.
- En orgasme virker avspennende og fremmer innsovning.

Varme bad, urtete og naturlegemidler for søvn
Et varmt bad eller varm drikke er søvndyssende. Mange har nytte av beroligende urtete som kamille, humle, melisse og lavendel. Alle fire har en mild beroligende effekt og kan brukes alene eller i kombinasjon. I den varme teen kan du dryppe 30-50 dråper valeriana-tinktur som også har lett beroligende effekt. Tinkturen fås på apotek.

Et varmt bad med lavendel-badetilsetting (fås i helsekostbutikker) er både behagelig og avslappende. Virkningen av det varme badet forsterkes av lavendel.

Songha natt og Valeriana natt er to godkjent naturlegemidler som er milde, har en lett beroligende effekt og fremmer innsovning. Disse er ikke sterke sovemidler, men hvis du kombinerer det med en varm kopp kamille-te er de ofte effektive. Det gir heller ikke hang over som mange vanlige sovetabletter gir.

Bruk gjerne avspenningsteknikker som autogen trening, meditasjon eller yoga. Å be en aftenbønn har beroligende effekt og er en god og trygg vane.

Bruk også gjerne positiv selvsuggesjon:Jeg har det godt nå, jeg blir tyngre og tyngre, jeg er helt avslappet. Tell gjerne sauer 1000 og nedover 1000-999... el 1000-997-994 etc.

Magnesium er viktig for at muskulaturen skal slappe av, dette sporstoffet virker krampeløsende. Har du urolige ben eller leggkramper om natten, noe som er vanlig når du blir eldre, har daglig tilskudd av magnesium(2-400mg) og kalsium (1000mg) ofte god forebyggende virkning. Et B-vitamin kompleks kan ha en gunstig tilleggseffekt.

Akupunktur er en av de beste måtene å behandle søvnvansker. Akupunktur har til dels en drastisk avspennende og avslappende effekt, omkring 1/3 del av pasientene våre sovner på behandlingsbenken den lille halvtimen de får behandling. Det reduserte spenningsnivået tar du med deg flere dager etter behandling og med det ofte en betydelig bedre og dypere søvn.

Mozon.no 22.05.2002