Her er min egen, svært subjektive, oppsummering av fenomenet black friday:
- Norsk handelsstand så at amerikanerne gjorde noe de tjente gode penger på, og bestemte seg for å gjøre det samme. Det fungerer tydeligvis, så dagen ruller videre.
- Butikkene gjør ikke dette for å være snille. De gjør det for å få deg inn i butikken, så du bruker penger hos dem du ellers ikke ville ha brukt.
- Noen tilbud er reelt gode, de fleste er relativt beskjedne, ingen er så unike som butikkene påstår da prisene uansett hopper opp og ned hele året – og noen tilbud er til og med fiktive.

- Personlig trives jeg best i butikken på tirsdager mellom 10.00 og 11.00
Alle disse punktene gjelder alle bransjer. Men ingenting vi har sett illustrerer det siste punktet like godt som skjønnhetsbransjen.
For da jeg dykket ned i de feminine nettbutikker på årets svarte fredag, ble den enda mørkere – noe liknende priskaos har jeg faktisk aldri sett før. Se selv.
Først litt teori
- For at noe skal være et tilbud, må det gis en rabatt.
- For at det skal gis en rabatt, må butikken ha solgt varen dyrere tidligere – en førpris.
- For at butikken skal ha en førpris, må butikken faktisk ha solgt varen for denne førprisen i minst seks uker før tilbudet.
Går noe av dette galt, er det ikke et reelt tilbud, uansett om kalenderen viser black friday eller en blakk lørdag. Sånn, kjør eksempler.

#1: Førpriser hentet fra samme uke
Vi starter hos Blush.no. BareMinerals Original Foundation SPF15 reklameres med 50 prosent rabatt. Før: 399 kroner. Nå: 199 kroner.
Ifølge Prisjakt har den ganske riktig kostet 399 kroner. Men bare i to dager, fram til svartefredagen.
Før det har prisen hoppet opp og ned, men aldri vært over 389 kroner hos Blush. Som oftest har prisen vært langt lavere, og snittet i bransjen har vært rundt 180 kroner – altså billigere enn tilbudet.

#2: Førpriser hentet fra historiebøkene
Over til butikken Coverbrands.no: Magnolia Bark Night Cream har visstnok 25 prosent rabatt, og er satt ned fra 449 kroner til 336, ifølge butikken.
Prisjakt, som henter prisene regelmessig for å lage statistikken sin, hevder at den ble solgt for dette i fjor vinter.
Prisen varte i halvannen måned, og produktet har siden 18. januar kostet 359 kroner hos Coverbrands. Da er det i så fall snakk om en reell rabatt på 6 prosent, ikke 25.

#3: Førpriser hentet fra fantasien
Blivakker.no har også svartefredag, og selger Redken Extreme Strength Builder Plus for 159 kroner; 54 prosent rabatt fra 349 kroner, hevder de.
Prisjakt forteller en helt annen historie. Blivakker har ifølge statistikken aldri krevd så mye for hårproduktet.
De har derimot solgt den for 169 kroner i fire perioder de siste to månedene. En mer riktig rabatt er dermed 6 prosent.

#4: Førpriser hentet fra en berg-og-dalbane
Dette gjelder samtlige av prisene vi sjekka, men her er et eksempel fra Blivakker, igjen: Tigi Bedhead Masterpiece Hairspray selges for 79 kroner, noe de hevder er en 56 prosent nedgang fra 179 kroner.
Men siden september har prisen ifølge Prisjakt aldri oversteget hundrelappen. Og den har forandret seg, hold deg fast, 52 ganger i løpet av året.

Vi satt oppe i natt og fant de beste black friday-tilbudene. Se listen!
Ofte går prisen opp 10 kroner den ene uka, og så ned 10 kroner den andre uka. Om igjen og om igjen og om igjen, på de nærmest komiske grafene.
Mørk fredag
Alle kan gjøre feil, også butikker. Statistikk kan være feil, også Prisjakt sin. Men vi sitter på flere eksempler enn de vi viser her. Og mønsteret hever seg over enhver tvil.
At priser hopper og at det finnes mange kreative måter å markedsføre priser på – i alle bransjer – er ikke noe nytt.
Men at skjønnhetsbransjen gjør så mange stygge feil, var nytt for oss.
Det kan være greit å sminke litt på sannheten. Men når den regelrett maskeres, er ikke black friday så gøy lenger. Da er det bare mørkt.
Les også:
Nå kan du se om det er mange folk der du skal - før du drar!
Samleside: Black Friday
Dette er de beste maskara-valgene
Har du noe å tilføye?
Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.