BEKLAGER: PostNord kan ikke kommentere alle eksemplene våre, men beklager for at de har problemer om dagen. Foto: PostNord
BEKLAGER: PostNord kan ikke kommentere alle eksemplene våre, men beklager for at de har problemer om dagen. Foto: PostNordVis mer

Reaksjoner på forsinkelser og dårlig kundeservice

Slik sliter nordmenn med pakker som ikke leveres

Venter i timesvis uten å få hjelp, pakker som aldri kommer fram og hentelapper som ikke fungerer.

I mai skrev Dinside om PostNord-pakker som blir liggende i dagesvis på dørmatter. I november skrev vi om PostNord-pakker oppå, hengende utenpå og stikkende ut av postkasser.

Og forrige uke fortalte vi om kunder som må vente i ukesvis på PostNord-pakkene sine, og vente i timesvis for å få kontakt med kundeservice.

De siste dagene har enda flere lesere delt sine PostNord-historier med Dinside.

Historier om lange ventetider hos kundeservice, systemer som ikke fungerer, forsinkede leveringer og pakker som forsvinner.

Her er et utvalg av dem – alle fra de siste ukene.

#1: Fikk hentelapp, men ingen pakke

En Dinside-leser opplevde at PostNord-pakken først ble sendt feil. Han hevder at han selv måtte betale et gebyr for å få den sendt til riktig utleveringssted.

En uke senere fikk han endelig hentemelding, men på Storo kunne de ikke finne noen pakke. Mannen kontaktet PostNords kundeservice i dagesvis, fikk en ny hentemelding, møtte igjen opp på Storo – men heller ikke denne gangen fant de pakken.

Etter flere henvendelser til kundeservice og lageret på Strålfors, fikk han beskjed om at PostNord ikke visste hvor pakken befant seg.

- Så nå sitter jeg her uten noen form for kontroll over hvor pakken min er. Den er 14 dager for sen, og kundeservice svarer ikke lenger på e-postene mine, avslutter han.

TAKKET FOR SEG: PostNord ville tydeligvis ikke chatte med vår leser, og takket for seg før han fikk noen svar. Foto: Tipser
TAKKET FOR SEG: PostNord ville tydeligvis ikke chatte med vår leser, og takket for seg før han fikk noen svar. Foto: Tipser Vis mer

#2: «Takk for at du tok kontakt»

Flere lesere forteller om problemer med PostNords kundeservice på chat, hvor henvendelser lukkes før problemet overhodet er diskutert.

- Etter 3 timer i chat-kø, hvor jeg startet som nummer 250, fikk jeg kontakt, forteller en av dem.

Kunderservice spurte da hva det gjaldt, mannen måtte vise til innlegget over og svaret fra PostNord var: «Takk for at du tok kontakt. Ha en fin dag».

En annen leser viser hvordan hun opplevde akkurat det samme. «Hvorfor svarer du meg ikke?» spurte hun på chatten. «Takk for at du tok kontakt» svarte PostNord.

#3: «Oslo-sirkel»

En leser bestilte en bok, men sporingen ble alt annet enn trivelig lesning.

- Det skal være julegave til barnebarn. Derfor ble den bestilt i god tid før jul, forteller leseren.

- Men det ser ut som om leveringen har kommet inn i en evig Oslo-sirkel, fortsetter han.

OSLO-ROT: En leser fulgte spent med på PostNord-pakken som aldri kom seg noe videre fra Oslo. Foto: Tipser
OSLO-ROT: En leser fulgte spent med på PostNord-pakken som aldri kom seg noe videre fra Oslo. Foto: Tipser Vis mer

Som du ser av bildet: Fra 30. november og framover de neste to ukene ble pakken «lastet opp for videretransport» og var «under transport» en rekke ganger i samme by, tilsynelatende uten at den kom noe nærmere kjøperen.

Og uten at den estimerte leveringstiden på 1. desember ble for endret, til tross for at den nå er overgått med over to uker.

#4: Pakke ble returnert

En kar ventet på en pakke bestilt 27. november, og så i sporingen at den var blitt feilsendt og omdirigert. Så ble det helt stille.

En uke senere ringte han PostNord, men ga opp den lange telefonkøen og valgte å bli oppringt. Det skjedde aldri. Så satt han 2 timer og 40 minutter i kø på chatten, med 215 stykker foran seg.

Da chatten endelig startet fikk han bare skrevet «hei» før PostNord svarte med «teknisk feil».

Til slutt klarte han å få kontakt, og fikk beskjed om at pakken var returnert til nettbutikken. Butikken sørget deretter for å få den levert den over natta, så 15. desember lå den i postkassa.

#5: 1 time ble 12 dager

En Dinside-leser bestilte 28. november en pakke fra Sandefjord til Bodø. Den 2. desember kom den til kommunen hennes, men så tok det plutselig tid.

KORT VEI, LANG TID: Ifølge vår leser skal det ta en times tid å komme seg fra PostNord-lageret til utleveringsstedet. Men det tok 12 dager. Foto: Tipser
KORT VEI, LANG TID: Ifølge vår leser skal det ta en times tid å komme seg fra PostNord-lageret til utleveringsstedet. Men det tok 12 dager. Foto: Tipser Vis mer

- Den kom ikke til utleveringsstedet, som er én time unna, før 14. desember, forteller hun.

PostNord-pakken brukte altså 12 dager på turen som egentlig skal ta 1 time, ifølge kvinnen.

Hun mener også at «ikke varemottak i dag»-meldingen ikke kan stemme, da det dreier seg om en Coop-butikk med generøse åpningstider.

- Jeg kommer aldri til å bruke nettbutikker med PostNord igjen, avslutter hun.

PostNord: - Beklager

Dinside har sendt alle historiene til PostNord for å høre hva de tenker om dem.

- Vi kan dessverre ikke kommentere på hver og en av disse tilbakemeldingene fra fortvilte forbrukere, begynner kommunikasjonssjef Bjørn Thorvaldsen i PostNord.

Sist vi snakket med dem viste de blant annet til uvanlig mange forsendelser de siste ukene, blant annet på grunn av black friday.

- Vi tar dette på største alvor. Vi lever av å levere, og det er aldri hyggelig å få slike tilbakemeldinger. Til dem dette gjelder må vi bare beklage, rett og slett. Vi jobber kontinuerlig med å bedre oss, og vi gjør hele tiden grep, slik at man skal oppleve oss som en god logistikkleverandør, sier Thorvaldsen til Dinside.